Stdyreleder Carsten Dilling i SAS-konsernet( Foto: SAS

SAS skriver at selskapet arbeider med en nødvendig transformasjonsplan, SAS FORWARD, som ble offentliggjort 22. februar. SAS FORWARD skal sikre langsiktigheten, konkurranseevi ne og økt finansiell styrke. I tillegg til tidligere kommuniserte kostnadsbesparelser, streber SAS etter å konvertere ca. 20 milliarder SEK i gjeld til egenkapital og SAS til hensikt å hente inn minst 9,5 milliarder SEK i ny egenkapital. SKatteetaten åpner for å konvertere gjeld til egenkapital.Så gjenstår det å se om kapitalmarkedet har tillit til SAS.

Det er langt fra sikkert at det vil tjene norske skattebetalere om også den norske regjeringen sier nei til å skyte inn ny egenkapital i SAS, skrev Bergens Tidende 7. juni. Den norske regjering sa nei til å tilføre SAS mer likviditet, men vurderer muligheten for å omgjøre gjeld til egenkapital. Skattetaten i Norge vurderte spørsmål om behandling av underskuddet ved konvertjeld ering av gjeld til egenkapital i 2009. Skattteetaten i Norge åpner for en mulighet til å konvertere gjeld(lån) til egenkapital, skriver Nordens Nyheter.

Skatteetaten i Norge konkluderte i 2009 at på bakgrunn av det presenterte faktum, forutsetninger og forbehold som er inntatt foran, anses ikke konverteringen av fordringen mot et selskap å være en underhåndsakkord etter skatteloven § 14-6 annet ledd, og heller ikke som et driftstilskudd som blir skattepliktig etter skatteloven § 5-30.

Søker ny type finansiering

SAS er ifølge egen nettside(sasgroup.net) i vidtrekkende diskusjoner med en rekke potensielle långivere angående en såkalt debitor-in-possession-finansiering (“DIP”) – finansiering, som er en spesialisert type brofinansiering for virksomheter som gjennomgår rekonstruksjon i en kapittel 11-prosess, på opptil USD 700 millioner (tilsvarer ca. SEK 7,0 milliarder) for å sikre at selskapet har nok kontanter til å fullføre rekonstruksjonen. De potensielle DIP-långiverne har vært tydelige på at en slik finansiering forutsetter at SAS viser at det er mulig å oppnå de 7,5 milliarder SEK i årlige kostnadsbesparelser som er en hjørnestein i SAS FORWARD-plan.

SAS fortsetter å stige på børs mandag, til tross for krisetilstander i selskapet, og aksjen er mandag opp 12 prosent. I Stockholm sier forhandlingsleder Marianne Hernæs til VG at partene i streiken nærmer seg et tidspunkt der man innser at man ikke kommer lenger.

– Vi er snart ved veis ende, sier hun til pressen utenfor forhandlingslokalet i Stockholm og legger til at man på et eller annet tidspunkt må man innse at slaget er tapt.

Det ble ingen løsning på SAS-konflikten fredag. Forhandlingene ble gjenopptas lørdag uten resultater hverken lørdag eller sndag. Passasjerer i Norge og Sverige er fly forbannet på SAS, skrevNordens Nyheter.

– Vi har jobbet intensivt på vår side for å sikre at vi ikke inngår avtaler som ødelegger fremtiden til SAS, sa flyselskapets forhandlingsleder Marianne Hernæs, til Svenska Dabladet.

Vil kunne ettergi gjeld

Danmarks regjering meldte fredag formiddag at den vil ettergi flere milliarder kroner i gjeld i SAS. I tillegg åpner den opp for å øke eierandelen i det kriserammede flyselskapet til mellom 22 og 30 prosent i det selskapet også skal be om ny egenkapital.

– Det er enighet blant et stort og bredt flertall i Folketinget om at vi skal fortsette å ta på oss ansvaret og hjelpe til med en løsning, sa Danmarks finansminister Nicolai Wammen (S) på en pressekonferanse i juni.

Nyheten kommer kun dager etter at Sveriges næringsminister Karl-Petter Thorwaldsson gjorde det klart at den ikke har intensjon om å fortsette som storeier i flyselskapet, men sa at den var villig til å konvertere utestående gjeld til aksjer.

Den norske stat, ved Nærings- og fiskeridepartementet, har på sin side hyret meglerhuset ABG Sundal Collier for å utforske de finansielle mulighetene i SAS. Den norske stat eier ikke SAS-aksjer, men har lånt ut 1,5 milliarder kroner under koronapandemien. Den norske stat kan være villige til å konvertere gjeld til aksjer(egenkapital). Det vil i prais si at gjelden ettergis i sin nåværende form.

SAS-aksjen steg umiddelbart rundt 30 prosent på Oslo Børs i etterkant av nyheten fredag. På ettermiddagen ble aksjen omsettes for over 0,80 kroner, tilsvarende et kursløft på 35 prosent, skriver Dagens Næringsliv.

SAS ønsker «bro-finansiering»

Som tidligere SAS sin pressenevnt i denne artikkelen skriver selskapet i enmelding 5. juli 2022, at man har hatt tilstrekkelig likviditet til å møte sine forretningsforpliktelser på kort sikt uten å motta ny kapital. En langvarig pilotstreik medfører imidlertid at Selskapets begrensede kontanter, som også av sesongmessige årsaker avtar da sommerens salg stort sett allerede har funnet sted, vil forringes svært raskt ved en fortsatt pilotstreik.

Som videre kommunisert 5. juli 2022 er SAS i vidtrekkende diskusjoner med en rekke potensielle långivere angående den s.k. debitor-in-possession-finansiering (“DIP”) – finansiering, en spesialisert type brofinansiering for virksomheter som gjennomgår rekonstruksjon i en kapittel 11-prosess, på opptil USD 700 millioner (tilsvarer ca. SEK 7,0 milliarder) for å sikre at selskapet har nok kontanter til å fullføre rekonstruksjonen. De potensielle DIP-långiverne har vært tydelige på at en slik finansiering forutsetter at SAS viser at det er mulig å oppnå de 7,5 milliarder SEK i årlige kostnadsbesparelser som er en hjørnestein i SAS FORWARD-planen.

Erno Hildén, konserndirektør og finansdirektør i SAS legger til: «Mellom 1. februar 2020 (kvartalet da pandemien brøt ut) og 30. april 2022 utgjorde de totale tapene SEK 19,7 milliarder (resultat før skatt). Den pågående pilotstreiken, og dens negative likviditetseffekt, forverrer den allerede alvorlige situasjonen. Å ta SAS FREMOVER er avgjørende for at SAS skal kunne overleve og gjøre selskapet sterkt og investerbart igjen.

SAS ble til slutt enige enig med de streikende pilotene gjennom en femårig avtale. Men det er ikke flyselskapets kommunikasjonssjef enig i, ifølge Svenska Dagbladet mandag. Carsten Dilling sa til Dagens Industri at partene hadde en avtale, og at partene skulle få de sista underskriftene på plass, skrev Dagens Industri. SAS kommunikasjonssjef Karin Nyman benektet deretter dette. Men i en børsmelding mandag kveld skrev SAS at en avtale ikke er signert, ifølge VG. Partene forhandlet til halv fire natt til tirsdag før avtalen var i havn. Dette var et eksempel på meget slett mediehåndtering.

«Vi beklager dypt at våre kunder er berørt av streiken, som fører til forsinkelser og kansellerte flyreiser. Streiken har også en betydelig innvirkning på vår evne til å implementere SAS FORWARD. Vi må komme til enighet og avslutte streiken så fort som mulig. Det vil kreve at vi finner en løsning som er akseptabel for alle interessenter som har uttrykt sin intensjon om å støtte SAS under forutsetning av at Selskapet lykkes med å implementere SAS FORWARD. Streiken setter implementeringen av kapittel 11-prosessen, og til syvende og sist selskapets overlevelse, på spill, sier Anko van der Werff, president og administrerende direktør

Hvor mye av sin troverdighet har SAS-konsernet mistet(Foto: SASGroup.net)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*