2. juni klokken 12:00  åpnet SAS for setereservasjoner på selskapets aller første kommersielle elektriske flyvning i Norge, Sverige og Danmark. SAS inviterte reisende til å bli med på å skrive flyhistoriens neste kapittel. 30 seter er tilgjengelige for reservasjon på hver av de tre første flyvningene – som forventes å finne sted i løpet av 2028.  

SAS’ mål er netto nullutslipp innen 2050. For å nå dette målet, vil vi ta del i den teknologiske utviklingen som elektrifiserte fly representerer.   Nå jobber KLM/Air France med liknende planer sier Maria Hagberg, markedsansvarlig for Norden i KLM og Air France,

«Siden oppstarten i 1946, har SAS vært en av pionerene i luftfarten og var eksempelvis det første kommersielle flyselskapet til å fly over Nordpolen, noe som forkortet flytiden mellom kontinentene betydelig. For denne banebrytende aktiviteten mottok SAS Columbus-prisen. Det faktum at vi nå kan invitere passasjerene våre med på den neste store milepælen for flyvningens fremtid, er en naturlig videreføring av pionerånden og et betydelig skritt på reisen mot en luftfart med lavere utslipp», sier Anko van der Werff, konsernsjef i SAS.  

Billettprisen for den første flyvningen er NOK/SEK/DKK 1946 kroner – en henvisning til året da SAS begynte å fly. Allerede fra starten hadde SAS et høyt fokus på innovasjon: Grunnlegger Wallenberg uttalte «å gå fra det gamle til det nye er den eneste tradisjonen som er verdt å bevare».  

Reservasjoner kan gjøres på https://www.flysas.com/electric fra og med 2. juni kl. 12:00. 

Fakta  

  • Reserver sete på: https://www.flysas.com/electric – maks to setereservasjoner per reservasjon og person 
  • Reservasjonene starter 2. juni kl. 12:00 i Norge, Sverige og Danmark    
  • Pris: 1946,- kroner inkl.  skatter og avgifter, som skal betales 30 dager før datoen for flyvningen når denne offentliggjøres – ingen reservasjonsavgifter 
  • Avreisedato: Formidles til reisende per e-post når fastsatt  
  • Sted for avreise: Formidles til reisende per e-post når fastsatt  

Mot en luftfart med lavere utslipp

Vi jobber aktivt for å senke CO₂-utslippene og redusere klimapåvirkningen fra vår virksomhet. Dette innebærer blant annet å støtte innovasjon og partnerskap for å finne nye miljøvennlige løsninger, investere i nye drivstoffeffektive fly, øke produksjonen og bruken av mer bærekraftige flydrivstoff, samt en rekke forbedringer av tilbudet og servicen ombord.   

For å redusere utslippene og fremme miljøinitiativene, har vi både kort- og langsiktige klimatiltak og -mål.   

Viktige milepæler:  

  • 2019: partnerskap med Airbus for å bane vei for storskalabruk av lav- og nullutslipps fly.   ·    
  • 2019: SAS samarbeider med Heart Aerospace for å fremme utviklingen av elektriske fly. I september 2022 signerte vi et Letter of Support for deres nye elektriske ES-30 i vår regionale flåte.    
  • 2030: 50 % støyreduksjon sammenlignet med 2010
  • 2030: Bærekraftig flydrivstoff tilsvarende SAS’ innenlandsproduksjon i Norge, Sverige og Danmark 
  • 2050: Netto null karbonutslipp i tråd med IATAs oppdaterte ambisjon   

Den 28. og 29. august fikk en gruppe gjester fra KLM en sjelden mulighet til å oppleve fremtidens elektriske flyreiser, gjennom et samarbeid mellom KLM Royal Dutch Airlines og bransjeforeningen Electric Flying Connection (EFC).

De 18 utvalgte gjestene fikk en flyleksjon ombord i et Pipistrel Velis Electro-fly, med E-Flight Academy-instruktører som veiledere. Over to dager fløy de 18 treningsflyvningene mellom Lelystad flyplass og Schiphol-Oost. Dette ga KLM en unik innsikt i elektrisk flylogistikk og de tilhørende utfordringene.

– For å gjøre lufttransporten mer bærekraftig, må vi teste nye teknologier og innovasjoner i praksis. Dette initiativet har ikke noe å si for KLMs nettverk av destinasjoner per nå. Men KLM forsker imidlertid på hvordan elektrisk flyvning kan innlemmes i fremtidige operasjoner, forteller Maria Hagelberg, markedsdirektør i KLM AIR France-Maria Hagelberg. Ulike markedseksperter spår at innen 2035 kan det være et elektrisk fly som kan frakte 50 til 100 passasjerer, med en rekkevidde på 90 minutter (dvs. 400-750 kilometer).

Schiphol var et naturlig startpunkt i denne omgang, ettersom det er KLMs hjemmebase. På grunn av Pipistrels begrensede rekkevidde, var det kun fire destinasjonsflyplasser som var mulige alternativer. Valget falt på Lelystad flyplass på grunn av god tilgjengelighet, gode ladefasiliteter, førsteklasses rullebaner og fullt fungerende lufttrafikkontroll.

Gir oss mer innsikt om elektrisk flyvning

KLM har samarbeidet med EFC og E-Flight Academy for å skaffe seg kunnskap om elektrisk flyging og forstå hvilken innvirkning denne teknologien vil ha på KLMs logistikk og infrastrukturbehov.

– Disse to dagene med elektrisk flygning har hjulpet oss med å få mer innsikt, også om hvordan fremtidens flyvninger vil påvirke håndtering og teknisk støtte av fly. Batteriene på elektriske fly må lades, noe som tar tid. Vi må samarbeide med Amsterdam Airport Schiphol og flytrafikk-kontrollører for å sikre at disse flygingene ikke bare er trygge, men også får riktig strømforsyning utdyper Hagelberg.

Dette er en del av KLMs satsningsområder og klimastrategi, forteller hun.

– For å redusere vår påvirkning på miljøet, må vi fly renere, mer stillegående og mer drivstoffeffektivt. Veien mot nullutslippsluftfart er en vesentlig del av vår klimastrategi.

KLM jobber med ulike markedsaktører for å realisere dette, og har allerede tatt konkrete steg som økt bruk av bærekraftig flydrivstoff og flåtefornyelse for å redusere drivstofforbruket. De jobber også med å forbedre samspillet mellom ulike transportmidler, som luft og jernbane.

Maria Hagelberg er markedsdirektør i Norden for KLM og Air France etter fusjonen. Kilder SASGroup.net og KLM. Foto fra begge kilder.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*