Laras Elgestål er månedens innovatør( Foto: Mynewsdesk)

Lars Elgestål vet hvor vanskelig det kan være å bytte dekk på bilen. Men heldigvis har hans 30 års erfaring på hans egne dekkverksted inspirert han til å utvikle innovasjonen Wheelfix. En holder som forenkler dekkbyttet og som hverken tar på humøret eller ryggen.

I 2009 inspiserte det svenske Arbeidsmiljöverket 452 dekkverksteder i Sverige. Mange arbeidsplasser manglet i denne perioden tekniske hjelpemidler for tunge løft. I 2018 var 9 av 10 verksteder pålagt å forbedre arbeidsmiljøet for å redusere risikoen for belastningsskader.

Flere dekkfirmaer tok derfor inn store løfteinnretninger for å overholde de nye kravene. Lars Elgeståls dekkfirma var intet unntak.

»De fleste gjorde det for å adlyde ordre ovenfra. Men løfteinnretningen var alt for stor og klønete til å forholde seg til, sier Lars.

Lars startet da å tenke på hvordan en liten dings skulle kunne forenkle dekkbyttet.

»Wheelfix gjør det enkelt å skifte dekk og passer til nesten alle biler.

Lars forteller at bildekkene var lette i begynnelsen av karrieren hans. Men i dag har de både blitt større og tyngre.

»Det kreves dermed mer av kroppen for å kunne skifte hjul i dag.

Lett å skru av og på hjulene.

Hvordan fungerer Wheelfix?

Wheelfix er to metallstenger i aluminium som gjør det enklere å skifte dekk på bilen din. De to metallstengene lar deg føre hjulet på plass, og deretter gir de deg frie hender til å skru fast hjulet. Metallstengene settes inn i to tomme boltehull, som holder hjulet på plass mens du fjerner bolter og felgkryss.

Lars starter sitt eget og begynner å selge Wheelfix

Lars selger dekkverkstedet sitt etter flere år i bransjen og startet sitt eget firma i 2010 kalt KALA. KALA ligger i Kungsbacka, et stykke utenfor Gøteborg, hvor Wheelfix selges til forhandlere i både Sverige, Norge, Danmark og Finland.

Wheelfix – smart å ha tilgjengelig når du kjører på vått underlag

Lars forteller at han i løpet av sine 30 år i dekkfirmaet vet at de fleste kundene kommer inn på regnværsdager.

»Man ser til slutt et mønster når man har jobbet med dette over en lengre periode. De fleste får en punktering i bakhjulet i regnværet fordi både spikeren og gummien blir våte.

Lars vil dermed påpeke at Wheelfix faktisk er nødvendig mer enn to ganger i året, og ikke bare ved skifte av vinter- og sommerdekk.


»Hvis man må skifte dekk i regnet vil man at det skal gå raskt, og det gjør det med Wheelfix! Du rekker knapt å bli våt ute i regnet.

Det unike med Wheelfix er at den ikke har noen gjenger

Uansett hvilke bolter eller gjenger bilen din har, vil Wheelfix passe helt perfekt. Lars forklarer at produkter som Wheelfix allerede har vært tilgjengelige på markedet med styrespaker og gjenger. Men det unike med Wheelfix er at den passer til de fleste bilmodeller ettersom den ikke har gjenger.

Ifølge Lars er det mange som lurer på om gjengene mangler i pakken når de mottar Wheelfix.

»Da blir kundene veldig overrasket og glade når de forstår at de faktisk ikke trengs, og at Wheelfix er mer enn tilstrekkelig.

Produksjon

Det tok fem prototyper før Lars var fornøyd med sluttresultatet og Wheelfix kom på markedet.

»Jeg sendte ideen min til et mekanisk verksted i Småland. Der ble den programmert inn i dreiebenken deres.

Lars er veldig fornøyd med å ha en partner i Sverige da han synes at det gjør det enklere å ha kontroll over produksjonen. Han tror at dette vil bli mer vanlig og at flere bedrifter ønsker å gjennomføre produksjon og ha produktene sine i hjemlandet.

»Vi testet prototypen på mange forskjellige biler. Vi målte felger og boltehull hos importører for å sørge for at Wheelfix passer til alle bilmodeller.

Lars valgte et dyrere materiale i produksjonen og bestemte at Wheelfix skulle produseres i aluminium i stedet for jern, som er den rimeligere varianten.

»Siden Wheelfix er laget av aluminium er det kun Wheelfix som ryker, og ikke gjengene, dersom noe går galt. Er det derimot jern som er materialet, kan gjengene bli skadet. Så det er rett og slett et sikkerhetstiltak.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*