Posten Norge legger inn gigantordre til Volvo på elektriske lastebiler( Foto: Volvo AB)

Posten tar store grep for å kutte klimagassutslippene fra distribusjonsbilene sine. De har nå bestilt 29 elektriske lastebiler, noe som gjør bestillingen til en av de største noensinne for Volvo Trucks i Europa og bidrar til Volvos allerede ledende markedsposisjon som leverandør av elektriske tunge lastebiler.

Posten har bestilt 29 elektriske lastebiler fra Volvo. Alle lastebiler har samme drivlinje, men vil komme i forskjellige konfigurasjoner av Volvo FL- og FE-modellene, med henholdsvis to og tre aksler.

– Vi er glade for å ha inngått denne avtalen og vi ønsker å sette disse kjøretøyene i drift raskt, fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. 37 prosent av flåten vår går nå på fornybar energi – og den andelen vil øke betydelig fremover. Vi har en ambisiøs miljøstrategi som vil komme hele landet til gode og for å holde farten oppe i dette viktige arbeidet trenger vi kvalitetsfokuserte og ambisiøse samarbeidspartnere som Volvo, sier Kenneth Tjønndal Pettersen, presseansvarlig i Posten.

Posten har tidligere lagt inn en bestilling hos Volvo på 13 biogassdrevne og tre elektriske lastebiler. Totalt i løpet av 2022 vil Volvo Trucks levere 32 elektriske og 13 biogassdrevne lastebiler til det norske postverket.

– Dette er den klart største ordren noensinne for Volvo elektriske lastebiler i Norge, og det er en stor kontrakt selv i internasjonal sammenheng, forklarer Espen Sanne, Fleet Sales Manager Volvo Trucks Norway.

Når det gjelder utplasseringsnivået for elektriske lastebiler i Europa, er Norge foreløpig kun overgått av Sveits. Store aktører som Posten viser sitt engasjement og bryter ny mark ved å implementere sine progressive miljøstrategier for transport, og bidra til å løse distribusjonsutfordringer både i dag og i morgen.

– Det er veldig viktig at de store aktørene leder an. Denne typen ordre forteller klart verden at regional transport med elektriske lastebiler er en gjennomførbar løsning i stor skala. Posten er med på å vise at dette er realistisk allerede i dag, sier Bjørn Inge Haugan, salgs- og markedsdirektør, Volvo Trucks Norge.

Fakta om Volvo Trucks sine elektriske lastebiler:

Volvo Trucks har fem (seks inkludert Volvo VNR electric for det nordamerikanske markedet) helelektriske lastebilmodeller, for å dekke et bredt spekter av transportbehov.
Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX Electric er tunge lastebiler med en totalvekt på opptil 44 tonn. De er til salgs i Europa og produksjonen starter i løpet av andre halvdel av 2022.
Serieproduksjon av Volvo FL og FE Electric for bydistribusjon og avfallshåndtering startet i 2019 i Europa.
Produksjonen av Volvo VNR Electric for Nord-Amerika startet i 2021.

Dropper det russiske markedet

Volvo Cars sa mandag at de vil stoppe kjøretøyforsendelser til det russiske markedet inntil videre. Volvo Trucks vil på samme måte stoppe salget der.

Flyttingen gjør Volvo til den første internasjonale bilprodusenten som sluttet å selge biler i landet etter invasjonen av Ukraina, melder Reuters. Bilprodusenten eksporterer kjøretøy til markedet fra fabrikkene i Sverige, Kina og USA, og i 2021 solgte den rundt 9000 kjøretøyer der.

Bilprodusenten tok avgjørelsen på grunn av «potensielle risikoer forbundet med å handle materiale med Russland, inkludert sanksjonene pålagt av EU og USA,» sa bilprodusenten i en uttalelse. «Volvo Cars vil ikke levere noen biler til det russiske markedet inntil videre.

CEO og president Martin Lundstedt i Volvo AB(Foto: Volvo AB)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*