Bjørn Kjos i Noregian økte trafikken med over tretti prosent(Foto: Flickr)

Norwegian satte ny passasjerrekord i juli. Totalt valgte nesten 3,8 millioner passasjer å reise med selskapet denne måneden, en økning på 13 prosent fra samme periode i fjor. Dette er det høyeste antall passasjerer i en enkeltmåned. Fyllingsgraden var på solide 93 prosent, skriver Norwegian i en pressemelding. Totalt 3 796 283 passasjerer reiste med Norwegian i juli, 437 718 (13 prosent) flere enn samme måned i fjor. Den totale trafikkveksten (RPK) økte med 33 prosent og kapasitetsveksten (ASK) med 35 prosent. Fyllingsgraden i juli var på 93 prosent.

– Vi er godt fornøyd med at stadig flere passasjerer i Europa, USA, Midtøsten, Sør-Amerika og Asia velger Norwegian når de skal ut og reise. Det er også positivt at selv med stor kapasitetsøkning fyller vi flyene godt i hele rutenettet. Kapasitetsveksten er fortsatt høy, men i tråd med strategien er den nå i ferd med å avta noe sammenliknet med tidligere måneder. Etter en lang periode med sterk vekst vil vi fremover kunne høste av det vi har sådd, noe som vil komme kunder, ansatte og aksjonærer til gode, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

Streik i Europa

Norwegian gjennomførte 99,2 prosent av de planlagte flygningene i juli. Punktligheten var på 67,9 prosent og ble kraftig påvirket av omfattende flygelederstreiker i Europa. Norwegian ble i juli for fjerde året på rad kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter og til Europas beste lavprisselskap sjette året på rad av anerkjente SkyTrax.

Norwegian vant nylig Skytrax’ utmerkelse «verdens beste lavprisflyselskap for langflyvninger» for fjerde året på rad. Flyselskapet har høytsvevende planer og stort fokus på å gi de reisende lave priser på langflyvninger. Reiseselgere har spilt en viktig rolle i denne veksten, og Norwegians langdistansebestillinger via Amadeus har økt med 110 prosent siden 2015.

Tettere samarbeid

For å bygge videre på denne fremgangen melder Norwegian og Amadeus i dag at de fornyer samarbeidet sitt. Flyselskapet har signert en distribusjonsavtale som gir Amadeus-reiseselgere tilgang til flyselskapets priser. Denne avtalen inkluderer også nye Norwegian Air Argentina som skal operere i en region der flyselskapet nylig fikk godkjent mer enn 150 ruter. Flyselskapet kommer også til å begynne å bruke Amadeus Customer Experience Management for å få mer relevant informasjon om de reisende, noe som gjør det mulig å drive mer individualiserende lojalitetsprogram.Norwegian er det femte største lavprisselskapet i verden med over 33 millioner reisende i 2017.

Det nære samarbeidet mellom de to selskapene og bruken av ny teknologi var avgjørende for veksten i Norwegian. Verdifull kunnskap om de reisendes preferanser fra Amadeus’ reisebyrånettverk, har gjort det mulig for flyselskapet å tilpasse strategien deres og øke antallet bestillinger. Faktum er at over 25 prosent av Norwegians bestillinger utføres utenfor Skandinavia. Flyselskapet har også kunnet tilknytte reiseselgere på en enklere og mer effektiv måte med Amadeus’ eTicketing-løsning.

– Som et globalt flyselskap i vekst er det viktig for oss å holde kostnadene nede og tilby attraktive priser, sier Lars Sande, salgs- og distribusjonssjef i Norwegian. På denne måten kan vi øke antallet passasjerer og legge til direkteflyvningene som de reisende vil ha. Det er alltid vanskelig å komme inn på et nytt marked der du ikke er kjent, og samarbeidet vårt med Amadeus har gitt oss den teknologien, de kontaktene og den innsikten som vi trenger, for å kunne øke virksomheten vår. Reiseselger som representerer 20 % av alle bestillingene våre, er en viktig kanal for oss. Vi er glade for å ha fornyet og utvidet samarbeidet vårt med Amadeus.

Større fleksibilitet

Den nye avtalen innebærer at reisende får tilgang til målrettede pakkepriser. Disse kombinerte tilbudene inkluderer Premiums tjenester og gir en bedre bestillingsopplevelse for de reisende og for reisebyråpersonale, noe som bidrar til å støtte flyselskapets vekst. Norwegian har også benyttet Amadeus Altéa Passager Service System (PSS) siden 2010. Dette har hjulpet virksomheten med å fungere smidig og enhetlig i alle markeder, samtidig som det gir fleksibilitet og effektivitet for reisebyråene som selger flyselskapets reiser. Agentene kan se fly informasjonen i sanntid med en felles PNR, få umiddelbart overblikk over tilgjengelighet og endringer av sete, samt spore og gi service til kunder under hele reisen, skriver Nordic News.

Noregian viser frem noe av mannskapet på langrrutene(Foto: Norwegian)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*