Konsernsjef Odd Arild Grefstad og konserndirektør People Tove Selnes er svært fornøyde med at systematisk arbeid med inkludering og mangfold gir resultater, skriver Nordens Nyheter.

Storebrand løftes frem som verdens nest beste selskap når det kommer til likestilling. Dette kommer frem i en fersk rapport som lanseres i dag. Kriteriene er blant annet kjønnsbalanse i ledelsen, likelønn og ordninger for foreldrepermisjon.

– Dette er en veldig hyggelig anerkjennelse og en god påminnelse om at systematisk arbeid over tid gir resultater. Det er dessuten godt dokumentert at mangfold og kjønnsbalanse i selskaper og lederposisjoner har positiv effekt. I Storebrand er vi overbevist om at dette må være en del av grunnmuren i selskapet. Dette er viktig for vårt arbeidsmiljø, vår lønnsomhet og produktivitet, men også for samfunnet i helhet, sier konsernsjef Odd Arild Grefstad.

Rapporten er utarbeidet av organisasjonen Equileap. Vurderingskriteriene er basert på kjønnsbalanse på fire nivåer, lønnsgap, foreldrepermisjon og seksuell trakassering. Storebrand er blant 32 selskaper som oppnådde kjønnsbalanse på alle fire nivåer og Norge er, sammen med Frankrike og Italia, med å lede an for kjønnsbalanse i styrene.

Storebrand har 50/50 kjønnsbalanse i konsernledelsen og styret, og nesten 40 prosent kvinner i ledelsen. Dette er høye tall – også i Norge.

– I Storebrand jobber vi målbevisst med å utvikle et mangfoldig og inkluderende selskap. Vi nominerer like mange menn og kvinner til lederutviklingsprogrammer, og jobber aktivt med å oppnå kjønnsbalanse gjennom rekrutteringsprosesser. Blant annet skal det være minst én kvinnelig og én mannlig finalekandidat ved rekruttering til lederstillinger, og begge kjønn skal være representert i intervjuteamet sier Tove Selnes, konserndirektør People i Storebrand.

Selnes legger vekt på at Storebrand har et sterkt samfunnsengasjement og fokus på FNs bærekraftsmål, inkludert de sosiale samfunnsmålene.

–Å bygge mer mangfold på alle ledernivåer har vært en prioritet hos oss over lang tid. Det finnes ingen «quick fix». Hele ledelsen hos oss er engasjert i dette arbeidet. Vi ønsker å speile samfunnet og markedet som Storebrand opererer i, sier Selnes.

Storebrand har i mange år jobbet med endring av både struktur og kultur på et bredt spekter av områder. Storebrands likestillingsarbeid dekker alle aspekter av ansettelsesforholdet, inkludert rekruttering, lønns- og arbeidsvilkår, forfremmelser, utviklingsmuligheter og å sikre at medarbeidere opplever balanse mellom arbeid og privatliv.

– Det er et konkret mål å bygge en mer mangfoldig organisasjon med større kjønnsmangfold i ledende stillinger i alle deler av konsernet. Målet, uavhengig av ledernivå, er 50 prosent, sier Selnes.

I rapporten, som omfatter 3795 selskaper med tilstedeværelse i 27 utviklede land, rangerer Storebrand som nest best med en poengsum på 79 prosent, en prosent bak det australske selskapet Transurban. Til sammenligning har de norske selskapene som har vært evaluert et snitt på 54 prosent. Kun ni land har et snitt på over 50 prosent.

Denne artikkelen har 2 kommentarer

  1. Vibeke Norbye

    Hei

    Jeg viser til saken om at Storebrand er nest best i verden på likestilling. Der har det dessverre kommet inn en feil/misforståelse. Jeg setter stor pris på om dere kan endre.

    Rapporten til Equileap er basert på FNs womens empowerment principles – og formuleringen om at det er en FN-rapport blir litt feil. Supert om dere har anledning til å rette opp to steder i artikkelen:

    Ingress – bare skrive «En fersk rapport konkluderer…. (ta bort FN)

    2. avsnitt som begynner med I en rapport utarbeidet av FN…. Ta bort utarbeidet av FN.

    Vibeke

    • Nils Petter Tanderø

      Saken er endret og forholdet rettetopp. Mvh Nils Petter Tanderö, redaktör Nordens Nyheter

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*