Direktørene Irene Måsøval og Steinar Myhre i Fornebubanen(Foto: Skanska/Fornebubanen)

Den nye T-bane til Fornebu vil koste 16,2 milliarder kroner og vil være ferdig bygget i 2027. Staten står for halvparten av kostnadene. Samtid bygges Telenor Arena om i 2023 for 1 milliard kroner. I tillegg bygger OBOS og KLP boliger for betydelige besløp. Samferdselsminister Knut Arild Hareide tok det første spadetaket på Fornebu 11. desember. Samtidig melder Statistisk Sentralbyrå om lavere prisvekst i Norge fra november til november 2020. Prisene steg med 0,7 prosent fra 2019 til november 2020.Skanska har signert kontrakt med Fornebubanen Oslo kommune om gjennomføring av grunnarbeider på Fornebu stasjon og Base. Kontrakten er på 497 millioner kroner og inkluderes i ordrereserven for Norden i fjerde kvartal 2020.

Hovedformålet i prosjektet er å etablere ferdig byggegrop klargjort for neste entreprise i det store utbyggingsprosjektet Fornebubanen, som er den største T-baneutbyggingen i Norge i nyere tid. Statistisk Sentralbyrå i Norge vednter ifølge NrK noe sterkere vekst i Norge.

Prosjektet omfatter rivning av eksisterende bygningsmasse på tomten på Fornebu sør. Ca 75 000 m2 bygningsmasse skal saneres og deponeres på godkjent mottak. Skanska skal også legge om veier, kabler og rør i grunnen.

Mye masse skal bort

Byggegropen som skal graves ut og sprenges er på ca 600 000 fm3, så det er en stor massehåndteringsjobb som innbefatter både fjerning av løsmasser og fjell. En betydelig del av massene er forurenset og skal leveres til godkjent mottak. Byggegropen skal spuntes, sikres og injiseres slik at den blir tett, og denne delen av prosjektet vil bli utført av Skanskas heleide spesialistselskap Entreprenørservice. Løsmasser og fjell vil bli håndtert og kjørt bort som overskuddsmasser. Hovedandelen av steinmassene vil bli levert til Skanska Industrial Solutions sin gjenvinningsterminal på Fornebu til foredling og videre gjenbruk. Dette reduserer transportavstandene betydelig og er et viktig bidrag til reduserte klimagassutslipp.

Skanska fra Skåne har satt full fart med T-banen på Fornebu(Foto>: Np.Tander)

Venter sterkere vekst

Både Fornebubanen og Skanska vil ha stort fokus på HMS, da denne type arbeider i bynære strøk er krevende med tanke på støy og trafikk. Prosjektet har ambisiøse klimamål og det vil bli benyttet en stor andel fossilfrie anleggsmaskiner. Det vil bli brukt både elektriske maskiner og lastebiler drevet av biogass.

– Vi har rigget organisasjonen og er klare for å starte anleggsarbeidet på Fornebu sør. Vi føler oss trygge på at Skanska vil gjøre en solid anleggsjobb i tilknytning til endestasjonen. Fornebubanen ønsker å gjennomføre et prosjekt hvor både naboer og myndigheter opplever at vi ivaretar nærmiljøet, samtidig som vi får utført arbeidene på en effektiv og miljøvennlig måte, sier Irene Måsøval, direktør for Fornebubanen.

Fornebubanen er en ny T-banestrekning, som skal gå fra Majorstuen til Fornebu. Banen skal bygges i samarbeid med Oslo kommune og Viken fylkeskommune. Denne T-baneutbyggingen  er den største i Norge siden de store utbyggingene av T-banen på Oslos østkant på 1960- og 70-tallet.

Etaten Fornebubanen skal på vegne av Oslo kommune og Viken fylkeskommune sørge for at den nye T-banen blir realisert.

T-banetraséen skal gå i tunnel fra Majorstuen til Fornebu. I Bærum starter banen ved Fornebu senter, og har deretter to stasjoner på Fornebulandet før Lysaker stasjon. Strekningen i Bærum er 3,1 km lang. Etter Lysaker går banen inn i Oslo, og får stasjon ved Vækerø og Skøyen. Ved Majorstuen føres Fornebubanen inn på dagens T-banenett, slik at togene kan fortsette mot sentrum i det eksisterende T-banesystemet.

Fornebuporten Stasjon slik den blir om sju år( Tidl. Arena)( Foto: Habib >Arkitekter

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*