Konsernsjef Jacob Schram vil konvertere gjeld til egenkapital(Foto: Norwegian)

Norwegian søkte denne uken Asker og Bærum tingrett om å åpne rekonstruksjonsforhandlinger i Norge. En slik prosess vil gå i parallell med reorganiseringsprosessen i Irland.

Etter at Norwegian 7. desember ble inkludert fullstendig i den irske reorganiseringsprosessen, har selskapet i dag søkt om en tilleggsprosess for rekonstruksjon under norsk lovgivning. Det meldte Norwegian i en børsmelding tirsdag 8. desember.

– En parallell rekonstruksjon under norsk lov vil være en fordel for alle berørte parter, og øke sannsynligheten for et vellykket utfall. Vårt mål er å trygge arbeidsplasser i selskapet og bidra til å sikre kritisk infrastruktur og verdiskaping i Norge, sier konsernsjef Jacob Schram i Norwegian.

– Nå skal vi bruke tiden godt, og jobbe mot målet vårt om å redusere selskapets gjeld, redusere antall fly i flåten, og igjen bli et attraktivt selskap for investorer. Vi skal være klare til å møte konkurransen om kundene etter koronapandemien, sier Schram.

Norwegian har ifølge NrK fått konkursbeskyttelse også i Norge. E 24 skrev mandag at Norwegian er sikret irsk konkursbeskyttelse. Det skjedde samme dag som aksjonærene i selskapet ble innkalt til ekstraordinær generalforsamling 17. desember for å omgjøre gjeld til egenkapital og innhente frisk kapital. Norwegian fraktet 124.481 passasjerer i november 2020, som bare er en brøkdel av tallet fra samme periode året før, skriver Nordens Nyheter.

Torsdag ble det kjent at det kriserammede flyselskapet vil hente inntil 4 milliarder i friske penger. Samtidig varslet de at selskapet vurderer å søke om konkursbeskyttelse i Norge.

– Vi har som mål å få på plass et finansielt sterkt og konkurransedyktig flyselskap. Det vil medføre en ny finansiell struktur, en tilpasset flåtestørrelse og et forbedret tilbud til kundene våre, sier konsernsjef i Norwegian, Jacob Schram. Selskapet har nå lagt ut sommerprogrammet og har allerede sett positive tendenser i bestillingene, sier selskapet.

– Vi er inne i en krevende situasjon, men vi jobber systematisk med planer som skal ivareta hensynet til kunder, ansatte, långivere så vel som selskapets aksjonærer, sier Schram.

– Vår plan inneholder forslag til en sammensatt tiltakspakke mot långivere, andre kreditorer og interessenter, samt eksisterende og potensielt nye aksjonærer, som vil kunne medføre en helhetlig løsning, sier finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen.

Børsmeldingen kan leses her.

Om Norwegian
Historien om Norwegian begynte for over 27 år siden. Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Norwegian har blitt en sentral aktør i internasjonal luftfart. Først med kortdistanseruter i Europa og senere med langdistanseruter til og fra USA, Asia og Sør-Amerika. Norwegian har i dag en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 787 Dreamliner- og Boeing 737-fly.

I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.

Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og fem år på rad har passasjerene stemt frem Norwegian som verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter. I tillegg er Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for selskapets produkter, service og nyskapning innen luftfarten.

Esben Tuman (46) er ansatt som ny kommunikasjonsdirektør i Norwegian. Han har fått ansvaret for selskapets eksterne kommunikasjon og lede et team bestående av medarbeidere i Norge og internasjonalt. Tuman tiltrådte stillingen 1. desember.

Esben Tuman har mangeårig og bred erfaring fra ulike kommunikasjonsroller i selskaper som Telenor Norge, Telenor Group og Yara International.

Etter å ha jobbet i Telenors norske mobilvirksomhet, var Tuman kommunikasjonsansvarlig ved konsernets Asia-kontor før han returnerte til hovedkontoret og lederroller der. I Yara hadde han ansvaret for eksternkommunikasjon, var leder for konsernkommunikasjon og senere ansvarlig for myndighets- og samfunnskontakt. Han kommer nå til Norwegian fra et oppdrag for Wallenius Wilhelmsen. I Norwegian vil Tuman arbeide med et bredt spekter innenfor ekstern kommunikasjon; organisasjoner, samarbeidspartnere og media.

– Jeg er svært glad for å få Esben Tuman til Norwegian, i en tid hvor vi trenger de aller beste til nøkkelroller i selskapet. Esben har mer enn 20 års erfaring fra internasjonale selskaper med solide røtter i Norge, hvor han har hatt ulike roller innenfor kommunikasjon og samfunnskontakt. Slik jeg kjenner Esben, er han også en god leder og kollega, og vi er mange som ser fram til at han begynner hos oss 1. desember, sier konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Anne-Sissel Skånvik.

– Norwegian er en helt sentral aktør i norsk luftfart, en bransje som akkurat nå opplever krevende tider og store omveltninger. Dette er utvilsomt en utfordrende kommunikasjonsrolle, men samtidig er den utrolig spennende. Jeg gleder meg til å bli med på laget og jobbe med en av landets sterkeste merkevarer, sier Esben Tuman.

Kommunikasjonsdirektør Esben Tuman i Norwegian(Fotografert av Yara)

Følg Norwegian på Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn og YouTube

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*