Geir Karlsen, CFO, er med på å snu Norwegian(Foto: Norwegian.no)

Norwegians trafikktall for oktober er kraftig påvirket av lavere etterspørsel som følge av reiserestriksjonene i Europa, hvor flere nye land har gått fra gul til rød status.

I oktober fløy 319 477 kunder med Norwegian, 90 prosent færre enn samme måned i fjor. Den totale kapasiteten (ASK) var ned 93 prosent, mens passasjertrafikken (RPK) var 96 prosent lavere. Fyllingsgraden lå på 55,3 prosent, en reduksjon på 32 prosentpoeng.

– COVID-19 fortsetter å ha en negativ innvirkning på driften vår i høst, ettersom reiserestriksjonene blir opprettholdt samtidig som nye innføres i hele Europa. Denne pandemien kommer til å påvirke reisemulighetene i flere måneder fremover, og derfor fortsetter vi å tilpasse ruteprogrammet vårt ut ifra etterspørselen, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

Totalt gjennomførte Norwegian 99,3 prosent av de planlagte flygningene i oktober, og av disse var punktligheten på 95,6 prosent.

Bestelavprisselskap

Norwegian er tildelt prisen «Europas beste lavprisselskap 2020» av World Travel Awards – en av reiselivsbransjens mest anerkjente prisutdelinger. Det er sjette år på rad Norwegian får utmerkelsen.

World Travel Awards ble etablert i 1993 med mål om å hedre, og rette oppmerksomhet mot, de beste aktørene i reiselivsbransjen globalt. Det er representanter fra bransjen som stemmer på sine favoritter.

– Covid-19 har påvirket reiselivsbransjen over helt verden og har i 2020 gitt Norwegian utfordringer uten sidestykke i selskapets historie. Gjennom hele denne lange krisen har vi fortsatt å fokusere på våre kunder gjennom å opprettholde viktige ruter innenriks og i Europa. Å vinne prisen «Europas beste lavprisselskap» for sjette år på rad er nok et bevis på at våre dedikerte og engasjerte medarbeidere rundt om i verden virkelig er «Red Nose Warriors», sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

– På tross av de ufattelig store utfordringene som luftfarten er rammet av i år, har Norwegian vist stor styrke og fortsatt å tilby utmerket service. Bra jobbet, Norwegian, for at dere for sjette år på rad henter hjem prisen for «Europas beste lavprisselskap», sier gründer og administrerende direktør for World Travel Awards, Graham E. Cooke.

Norwegian har i 2020 mottatt følgende priser:
– Flybransjens beste lojalitetsprogram, Europa & Afrika, Freddie Awards
– Beste kampanje, Europa & Afrika, Freddie Awards
– Beste kundeservice, Europa & Afrika, Freddie Awards
– Beste kredittkort for fordelsprogram, Europa & Afrika, Freddie Awards

Les mer om Norwegians priser og utmerkelser gjennom årene her.

Norwegians strategi for mer bærekraftig drift
I 2020 har Norwegian fortsatt arbeidet med å utvikle en mer bærekraftig drift, og selskapet lanserte nylig en ny klima- og miljøstrategi. Strategien innebærer at Norwegian skal minske CO2-utslippet med 45 prosent innen 2030, fjerne all ikke-gjenvinnbar plast og gjenvinne all engangsplast. Dette er i tråd med 1,5-gradersmålet i Parisavtalen.

Klima- og miljøstrategien er en forutsetning for satsingen på bærekraft som selskapet allerede har påbegynt. Norwegian er et av verdens mest drivstoffeffektive flyselskaper takket være en moderne og drivstoffeffektiv flåte, og siden 2010 er utslippene redusert med 28 prosent. Norwegian var også det første flyselskapet som undertegnet FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050. I tillegg ble Norwegian i 2015 og 2018 kåret til verdens mest drivstoffeffektive flyselskap på transatlantiske ruter av det internasjonale miljøinstituttet The International Council on Clean Transportation (ICCT).

Om Norwegian
Historien om Norwegian begynte for over 27 år siden. Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Norwegian har blitt en sentral aktør i internasjonal luftfart. Først med kortdistanseruter i Europa og senere med langdistanseruter til og fra USA, Asia og Sør-Amerika. Norwegian har i dag en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 787 Dreamliner- og Boeing 737-fly.

I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.

Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og fem år på rad har passasjerene stemt frem Norwegian som verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter. I tillegg er Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for selskapets produkter, service og nyskapning innen luftfarten.

Følg Norwegian på FacebookTwitterInstagramLinkedIn og YouTube

Norwegian kan være på vei tilbake igjen(Foto: Mynewsdesk)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*