Norwegian vil be om rettens hjelp(Foto: Norwegian)

Klima- og miljødepartementet har i dag besluttet å opprettholde at Norwegian blir ilagt et gebyr for manglende oppfyllelse av kvoteforpliktelser i 2020. Ifølge den norske og irske rekonstruktøren, hadde selskapet ikke anledning til å oppfylle kvoteforpliktelsene sine. Norwegian er uenig i departementets avgjørelse og varsler at selskapet vil søke rettslig avklaring.

Høsten 2021 kunngjorde Norwegian at selskapet ønsket rettslig avklaring av dets klimaforpliktelser under rekonstruksjonen. Norwegian er nå blitt varslet om at Klima- og miljødepartementet opprettholder Miljødirektoratets vedtak om å ilegge Norwegian gebyr for manglende oppfyllelse av kvoteforpliktelsene i 2020, i en tid da selskapet var under rekonstruksjon. Norwegian bestrider gebyrets lovlighet og søker nå en rettslig avklaring. Norwegian ber også om midlertidig unntak fra å betale gebyret inntil saken er endelig avklart.

Ifølge den norske og irske rekonstruktøren, hadde selskapet ikke anledning til å oppfylle kvoteforpliktelsene sine. Da Norwegian ble informert om gebyret i 2021, var den norske rekonstruktøren, Håvard Wiker, i dialog med både Miljødirektoratet og Regjeringsadvokaten. Det ble da gjort klart at Norwegian var under rekonstruksjon og forhindret fra å innfri kvoteforpliktelsene sine, og at det sågar kunne medføre straffeansvar for selskapet å gjøre dette. I den irske rekonstruksjonsprosessen som pågikk parallelt, avgjorde den irske domstolen at kvoteforpliktelsene er gjenstand for avkortning av kreditors krav. I tillegg valgte irske miljømyndigheter å avstå fra å pålegge Norwegians irske datterselskap, Norwegian Air International Limited, et gebyr, til tross for at selskapet ikke hadde gjort opp kvoteforpliktelsene sine for 2020.

– Vi ser frem til en ryddig og ordentlig avklaring av denne problemstillingen i retten, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Gebyret er på nærmere 400 millioner kroner.

Norwegian får toppscore for selskapets arbeid med å redusere klimautslipp. Dette går frem av årets globale klimarangering gjort av organisasjonen CDP. Rangeringen er en sammensatt vurdering av selskapets klimastrategi innenfor en rekke kategorier og totalt får selskapet vurderingen B-, en viktig anerkjennelse av selskapets innsats for å redusere klimagassutslipp.

Norwegian går frem i CDP sin globale måling av selskapers åpenhet rundt klimatiltak. Norwegian får samlet sett rangeringen B- (“bra”). CDP (Carbon Disclosure Project) er en global ikke-kommersiell miljøorganisasjon som eier verdens største miljødatabase.

CDP-rapporten slår fast at Norwegian har iverksatt flere tiltak for å håndtere klimautfordringer. I kategorien «tiltak for å redusere klimautslipp» fikk Norwegian A, den høyest mulige rangeringen. For sin «forretningsstrategi, finansiell planlegging og scenarioanalyse» fikk selskapet A-. Resultatet er en betydelig forbedring siden 2021, da Norwegian først deltok i rangeringen gjennom CDP.

– CDP-rangeringen betyr mye for oss, og det er ekstremt motiverende å se forbedringen vi har fått til i løpet av bare det siste året. Norwegian har forpliktet seg til å redusere utslippene med 45 prosent innen 2030. Det er et meget ambisiøst mål. Derfor jobber vi med målrettede tiltak som en ny flyflåte, mer bærekraftig flydrivstoff og avanserte værsystemer for mer drivstoffeffektiv navigasjon. Men vi mener også at åpenhet og rapportering er vel så viktige for å kunne bli det foretrukne valget for passasjerer som ønsker å fly mer bærekraftig, sier Anders Fagernæs, bærekraftsdirektør i Norwegian.

Åpenhet er sentralt for bærekraftig utvikling

Å jobbe med åpenhet gjennom Carbon Disclosure Project er et sentralt element i Norwegians håndtering av den økende etterspørselen etter miljøtransparens, både fra investorer og finansinstitusjoner, så vel som kunder og beslutningstakere.

– Siden 2021 har Norwegian offentliggjort selskapets arbeid med å takle klimaendringer gjennom CDP, og fremskrittene har vært betydelige på bare ett år. Luftfarten har fortsatt et stykke å gå, men denne rangeringen viser at vi er på vei i riktig retning, sier Fagernæs.

Dexter Galvin, global direktør for selskaper og forsyningskjeder hos CDP, kommenterer Norwegians engasjement:

– Nok et år med ekstremvær, flom, tørke og rekordtemperaturer viser at klimaendringer allerede utgjør en reell og økende risiko for selskaper og deres forsyningskjeder. Bedrifter spiller en viktig rolle for å sikre en bærekraftig verden som går mot null utslipp. Å måle næringslivets miljøpåvirkning, risiko og muligheter er den eneste måten å håndtere disse på og forberede seg på fremtiden. Ved å offentliggjøre sin strategi gjennom CDP har Norwegian tatt et viktig skritt. Jeg ser

I november hadde Norwegian 1,4 millioner passasjerer, en økning på 37 prosent fra forrige år. Fyllingsgraden for flåten totalt var på 79,5 prosent, mens den på rutene fra Norge til Sør-Europa var tett på 90 prosent.

– Vi er godt fornøyde med bookingtallene og resultatutviklingen, og glade over at så mange som 1,4 millioner passasjerer valgte å reise med Norwegian forrige måned. Selv om vi nå er i lavsesong ser vi at salget av flybilletter, særlig til varmere strøk, fortsetter å holde seg på et høyt nivå. Jeg er spesielt fornøyd med punktligheten, som i november er årets beste. Dette er et resultat av innsatsen fra erfarne og engasjerte kolleger som alltid setter kundene i første rekke, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

Norwegian hadde 1,374,828 passasjerer i november, 37 prosent mer enn november i fjor. Fyllingsgraden var på 79,5 prosent. Kapasiteten (ASK) var 2 122 millioner setekilometer, mens faktisk passasjertrafikk (RPK) var 1 686 millioner setekilometer. I november hadde Norwegian i gjennomsnitt 64 fly i drift, og 99,7 prosent av oppsatte flyvninger ble gjennomført. Punktligheten, som er et mål på antall avganger som skjer innen 15 minutter etter ordinær tid, var i november 90,3 prosent.

God etterspørsel etter flyreiser

– Vi står solid og er godt posisjonert for å foreta nødvendige sesongtilpasninger. Vi har justert ruteprogrammet for lavsesongen og har sikret om lag 15 prosent av estimert drivstoff for 2023. I november lanserte vi mange nye ruter fra Norden til byer i Europa, og vi ser frem til å ønske kunder velkommen om bord både vinter og sommer, på vei til godt kjente eller nye spennende reisemål i Europa, sier Geir Karlsen, konsernsjef i Norwegian.

frem til deres fortsatte engasjement for åpenhet og handling til fordel for alle samfunn og for planeten.

Konsernsjef Geir Karlsen i Norwegian(Foto: Norwegian)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*