Utviklingsdirektør Hau Tai Tang i Fort Motor Co(Foto: Ford Motor)

For å kunne utvikle og produsere bedre batterier og battericelleteknologi i fremtiden, samler Ford sin ekspertise på dette feltet i et globalt batterikompetansesenter, Ford Ion Park.

– Vi er allerede godt i gang med å øke produksjonen av elektriske biler betydelig i hele verden. En forsterket satsting på batteriutvikling og forskning betyr at vi kan levere flere og bedre elektriske biler til en lavere pris, sier Fords Chief Product Platform and Operations Officer, Hau Thai-Tang.

Nå vil Ford samle sin spisskompetanse på alt fra batteriteknologi, utvikling, forskning og produksjon til planlegging, kjøp, kvalitet og finansiering – for enda raskere å kunne utvikle og produsere battericeller og batterier.

Ford Ion Park-teamet er allerede i gang med arbeidet. Neste år vil det også bli bygd et forsknings- og utviklingssenter sørøst i Michigan til 185 millioner dollar som er spesialutviklet for utvikling, testing og produksjon av battericeller.

Batteriforskningssenter i verdensklasse

Dette blir et forskningssenter i verdensklasse hvor det siste innenfor teknologi benyttes for å undersøke og etablere nye produksjonsteknikker. Målet er at Ford raskt skal kunne skalere opp banebrytende battericelleteknologi med nye materialer.

eamet vil også undersøke mulighetene for enda bedre integrasjon og innovasjon i alle ledd i verdikjeden – fra gruver til resirkulering – ved å jobbe med alle andre Ford-teamene, som ekspertene i Fords nye Battery Benchmarking and Test Laboratory, Ford Customer Service Division og en rekke andre viktige underleverandører og partnere.

Nytt testsenter har allerede testet 150 typer battericeller

Ved det nye Battery Benchmarking and Test Laboratory i Allen Park, Michigan, vil de raskt kunne teste og identifisere battericellene for fremtidens elbiler. Senteret som åpnet i fjor kostet 100 millioner dollar, og har allerede analysert mer enn 150 typer battericeller. Her kan de også gjenskape fullskalabatterier og se hvordan de fungerer under ekstreme værforhold og ved ulike typer bruk.

Tidligere i år annonserte Ford at de skulle investere 22 milliarder dollar (rundt 190 milliarder kroner) globalt i elektrifisering. Dette var nesten dobbelt så mye som selskapets tidligere investeringsplan for elektriske kjøretøy.

Tidlig salgssuksess i Nord-Amerika og Norge for Mustang Mach-E

I Nord-Amerika har Ford Mustang Mach-E hatt en tidlig salgssuksess. Også i Norge har salget av den nye helelelektriske SUV-en vært en stor suksess. Denne uken ankom de første kundesolgte bilene til Drammen.

I midten av 2026 skal 100 % av Fords personbilbilmodeller i Europa tilbys som helelektriske eller ladbare hybrider. I 2030 forventer Ford at alle personbiler de skal selge i Europa vil være helelektriske.

I Kina forbereder Ford seg på å produsere og levere ut Mustang Mach-E til lokale kunder senere i år.

Jobbet med batteriutvikling siden Henry Fords tid

Ford har arbeidet aktivt med batteriforskning og elektriske biler siden Henry Ford og Thomas Edisons tid. I dag har selskapet sikret seg mer enn 2500 US-patenter innenfor elektrifiseringsteknologier. 

Om Ford Motor Company

Ford Motor Company er et global selskap med hovedkontor i Dearborn, Michigan, USA. Selskapet utvikler, produserer, markedsfører og har service på en rekke kjøretøy som inkluderer personbiler, SUVer, nyttekjøretøy, lastebiler, og elektrifiserte biler.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*