
Ine Eriksen Söreide er her fotografet av Gabriel Aas Skålevik. Nordens Nyheter har tidligere skrevet at Höyre og Arbeiderpartieet bör ta opp EU-debatten så snart som mulig. Arbeiderpartiet og Höyre har tidligere sagt at man ikke önsker noen ny debatt om norsk EU-medlemsskap nå.
Når Ine Eriksen Søreide blir leder i Høyre, vil hun også bli «Norges EU-dronning», bekreftet hun i et intervju med Aftenposten denne uken. Det er ikke den enkleste blant dronning-jobber i et land der skepsisen til en ny medlemskapsdebatt altfor lenge har lammet diskusjonene og den strategiske tenkningen rundt Norges forhold til unionen. Mathilde Fasting fra Civita kommer til Höyres hus mandag 10 november. Hun vil snakke om «Norge og EU» for Höyres medlemmer.
Bytter ledelse i «Ja til EU».
– Tiden vi lever i krever større engasjement i Europa-spørsmålet. For meg er det viktig å mobilisere til bred deltakelse for å ta ansvar både for Norge og for fellesskapet i Europa, sier Sundnes i en pressemelding.
Hun har vært stortingsrepresentant for Arbeiderpartiet siden 2021, og møter nå fast som vara for Jonas Gahr Støre. Sundnes var tidligere forbundsleder i Handel og Kontor og leder av internasjonal avdeling i LO.
– Skal Norge kunne påvirke Europas retning og beskytte våre nasjonale interesser, må vi delta fullt og helt. Ikke bare gjennom EØS, men som fullverdige og likeverdige medlemmer av EU. Bare på den måten, sikrer vi Norges vitale nasjonale interesser, sier Sundnes.
Hun overtar ledervervet etter tidligere stortingsrepresentant for Høyre, Heidi Nordby Lunde.
Retning EU Ønsker dere velkommen til Webinar 17. november 18:00Fagbevegelsen i Europa kjemper og vi stiller spørsmålet: Truer de pågående omorganiseringene i EU arbeidstakerrettigheter?
Foredragsholder: Erlend Hansen, IndustriAll European Trade Union. Mye har skjedd i EU den siste tiden. Vi har fått rapporter som Draghi-rapporten, og vi har registrert at arbeidsgiversiden tar til orde for endringer som kan svekke arbeidstakerrettighetene. Erlend Hansen fra IndustriAll Europe står midt oppi dette. Han vil fortelle oss hvordan fagbevegelsen i EU møter disse endringsforslagene. Han sier det oppfattes som et merkelig fenomen at ytre venstre i Norge er imot EU, både i politikken og fagbevegelsen. Han kaller det ikke solidaritet, snarere det motsatte.
Regjeringens syn er at Norge skal fortsette sitt tette samarbeid med EU gjennom EØS-avtalen, uten å søke medlemskap. Fokuset er på å fremme norske interesser innenfor EØS-avtalens rammer, og regjeringen ønsker å bruke handlingsrommet mer aktivt, spesielt for å sikre nasjonale interesser som rimelige strømpriser. Regjeringen er derfor opptatt av å ha innflytelse og ta i bruk handlingsrommet i avtalen, men har ikke som mål å bli EU-medlem. Teksten er hentet fra den norske regjeringens hjemmeside.
- EØS-avtalen: Den norske regjeringen ser EØS-avtalen som det sentrale rammeverket for Norges forhold til EU, og samarbeidet er et viktig verktøy for å sikre norsk næringsliv og borgere de samme rettighetene som i EU.
- Bruk av handlingsrommet: Regjeringen ønsker å bruke handlingsrommet i EØS-avtalen aktivt, særlig for å sikre nasjonale interesser som rimelige og forutsigbare strømpriser.
- Målsetting: Regjeringens mål er ikke EU-medlemskap, men å styrke samarbeidet med EU der det tjener norske interesser, og å ha innflytelse på beslutninger som påvirker Norge.

Tidligere leder i fagforbundet Energi Industri var med på å starte organisasjonen «Retning-EU» for å få fart på debatten om fullt norsk melemskap i EU.(Foto: LO).


