Den svenske regjeringen ønsker å kunne stoppe utenlandske investeringer i selskaper med sikkerhetssensitiv virksomhet. Kina er sammen med Russland og Iran pekt ut som land som truer Sveriges sikkerhet.

I dag er det kinesisk eierskap i over 1500 selskaper i Sverige, viser SVTs gjennomgang. Noen av disse kunne ifølge eksperter vært omfattet av det nye lovverket. Foto av president Xi Jangping er tatt av Gov. China.

Den svenske regjeringen la nylig frem et lovforslag for bedre kontroll og mulighet for å stoppe utenlandske investeringer i sikkerhetssensitive sektorer, inkludert kritisk infrastruktur og teknologi som kan brukes militært.

– Det er nok ingen tvil om at det er investeringer foretatt av utenlandske selskaper i svenske selskaper som ville blitt rammet av denne typen regulering hvis den var på plass og da også ville blitt gjennomgått på denne måten, sier justisminister Gunnar Strömmer ( M ).

SVT Nyheter har kartlagt det kinesiske eierskapet i Sverige og funnet over 1500 selskaper med ulik grad av kinesisk eierskap. Fra små restauranter og importbedrifter til kjente selskaper som personbilprodusenten Volvo Cars og togoperatøren MTR.

Et stort konsern er aktivt i eller rundt Volvo Cars-konsernet, som eies av kinesiske Geely. Selskapet Nevs som overtok Saab i Trollhättan er også kinesisk, men omsetningen deres er betydelig mer beskjeden.

En del av gruppen
En stor gruppe består av ulike typer IT-selskaper. Brikkeprodusenten Silex i Järfälla har hatt kinesiske eiere i flere år, og er en del av et konsern med tette bånd til det kinesiske kommunistpartiet og produksjon av forsvarsutstyr.

– Det er et eksempel på en type investering som kanskje ikke går gjennom neste år, sier Oscar Almén ved Totalforsvarets forskningsinstitutt FOI.

Nylig ble Silex i Tyskland stoppet fra å kjøpe opp et annet selskap selv, nærmere bestemt med henvisning til det kinesiske eierskapet.

Silex, MTR og Volvo har alle takket nei til intervjuer med SVT Nyheter. Selskapene har i ulike sammenhenger understreket at de er privateid, men ifølge eksperter kan man ikke dele kinesiske selskaper i statseide og private på den måten vi er vant til i Vesten.

FOI jobber for tiden med en undersøkelse av kinesiske oppkjøp i svensk næringsliv. I 1974 kom boken «Den svenske utfordring» ut i Norge. Den kartla svensk industris eierinteresser i Norge og første til forslaget om at norske olje skulle kjøpe 40 prosent av Volvo-konsernet. Det var den norske statsministeren Odvar Nordli( S) som kom med forlaget, som ble stoppet av den svenske Aksjespareforeningen og tidligere statsminister Kåre Willoch fra Høyre. Styreleder og CEO Martin Lundstedt i The Volvo Group er fotografert av Scania i 2018. Svenske Industrivärden er største eier i The Volvo Group med kinesiske Geely Automobil på andre plass. Her inngår Volvo Personvagnar i Gøteborg og Volvo AB som produserer busser og lastebiler. NBIM( oljefondet i Norge) og amerikanske Black Rock er en av de tre største eiergruppene i The Volvo Group, skriver Nordens Nyheter.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*