Kunstneren Leonard Richard vokste opp like etter andre verdenskrigs slutt i Norge , med familiens minner og fortellinger fra opplevde krigstraumer som av avgjörende del av den unge guttens verdensanskuelse. I maleriene er modellene er modellflyene ofte krigsfly med den nazistiske okkupasjjonsmaktens hakekors og andre kjennetegn, som tidfester dem til andre verdenskrig. Disse symbolene virker fortsatt sterkt den dag. Anne Weyer-Larsen er fotografert av Astrup-Fearnley-museet. Maleriet ved siden av, viser den alvorlige leken med krigsfly med nasjonale symboler.

De betente symbolene virker kraftfulle og skremmende, når man ser bildene idag. Guttens angst for krigen kan i et större perspektiv ses i sammenheng med hele Richards motivkrets, der tematisering av etterkrigstiden er et bærende element.

Krigsfly for barn

Jeg husker som anmelder, godt at vi smågutter bygget krigsfly med tyske, engelske og amerikanske merker, i årene etter andre verdenskrig. Vi var mest fascinert av den tyske «Reichskriegsfahne» som liknet det norske flagget, med rödt hvitt og svart i flaggets farger, i stede for rödt hvittt og blått, som er de norske fargene.

Modellflybyggeren er en av Leonard Rickhards mest kjente motiver, og danner ifölge et viktig omdreiningspunkt for kunstnerskapet hans. I utstillingen på Astrup Fearnley Museet, er alle maleriene i serien samlet for første gang; fra de tidligste versjonene fra 1980-tallet, til det seneste bildet fra 2023. I alle maleriene møter vi variasjoner av samme figur, sittende ved et bord fullt av modellflydeler og tilhørende utstyr. Modellflybyggeren forstås ofte som en metafor for kunstneren selv, som fra sitt arbeidsværelse strever med å sette sammen fragmenter fra en virkelighet utenfor, til noe håndgripelig, forståelig og meningsfullt. Han lever dels i barnets verden, og så verden med de voksnes öyne. I en tid hvor kriger utspiller seg i Midt-Östen og Europa, blir selve begrepet etterkrigstid på nytt aktualisert, og kanskje man må snakke om denne epoken som mellomkrigstid.

Et viktig medium

Anne Weyer-Larsen, som har gjort et dypdykk i Richards motiv «modellflybyggeren»er utdannet ved Kunsthøgskolen i Oslo og University of Monaco, og har bred erfaring fra kunstfeltet. Som foredragsholder og formidler har hun vært tilknyttet institusjoner som Kunstnernes Hus, Henie Onstad Kunstsenter, Ekebergparken og Astrup Fearnley Museet. Hun underviser ved Einar Granum Kunstfagskole, og har organisert kunstnerdrevne arrangementer ved Hvitsten Salong og Wergelandshaugen Kunstsenter, og flere år har hun arbeidet ved Galleri K.  

Leonard fastholdt alltid presenterer oss for möysommelig konstruerte bilder med mye rette streker, men som inviterer til å bruke tid i möte med dem. Richard fastholdt alltid maleriet som et viktig visuelt medium. Gjentagelsen av de samme motivene(de samme bildene), er en del av dette, skriver kurator Solveig Övstebö. Han maler også industripolitiske problemstillinger fra vår tid, som innledningsbildet til denne ameldelsen, Vi gjör det store publikummet oppmerksom på kunstneren Lenard Richards utstilling på Astrup Fearnleymuseet i Oslo. Utstillingens varer helt til 19 mai 2024. Richards gikk selv bort like för utstillingen på Astrup-Fearnely åpnet.

Dette bildet av Leonard Richard er utlånt til autstillingen av investor Christen Sveaas.(Foto:Np.tander)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*