sitter i styret i jagerflyprodusenten Saab(Foto:SEB)Wallenberg jr
sitter i styret i jagerflyprodusenten Saab(Foto:SEB)Wallenberg jr

 

 

Nøytrale Sveits kommer nærmere NATO etter  nei til kjøp av det svenske jagerflyet  JAS 39 Gripen 18. mai.  En majoritet av sveitserne stemte nei og dermed må  må man velge mellom «tre onder»for sveitserne. Kjøp av amerikanske F 35 er uaktuelt.  Dermed gjenstår Eur0fighter eller det franske jagerflyet Rafaele som også produseres av et NATO-land. Etter det Nordiv News erfarer går det trolig mot valg av Eurofighter der britiske BAE Systems UK eier 21 prosent.  Oljefondet har investert 2,5 milliarder kroner i den britiske våpenprodusenten BAE(1,74%), mens man sier nei til å eie aksjer i våpenprodusenten Lockheed Martin, som produserer jagerflyet F-35.  Norges Banks begrunnelse er at den amerikanske produsenten produserer atomvåpen.  Tyske EADS AG(eier 33 % av Eurofighter AG), og BAE Systems kan også produsere atomvåpen. Nordic News skriver at dette er norsk dobbeltmoral.

Nei til svenske Gripen

Sveitserne gikk  til folkeavstemning om kjøp av det svenske jagerflyet Gripen 18. mai.  Hele  51% av sveitserne  var mot, mens 44% er  for kjøp av det svenske jagerflyet rapporterer nordmannen  før folkeavstemningen ifølge nordmannen Pål Andersen som er bosatt i Sveits. Resultatet av folkeavstemningen ser ut til å bli likedan. Nordens Nyheter har tidligere skrevet at kostnaden for Gripen rival F-35 øker, og at det nye jagerflyet er  et av Pentagons dyreste våpensystemer, ifølge Joe Della Vedova, Public Affairs Director i Joint Strike Fighter Programme Office, F-35 Lightening II, som Nordens Nyheter har besøkt i USA. Den australske regjeringen kjøper likevel 58 flere jagerfly av typenF -35, et jagerfly Norge også har valgt. Den svenske regjeringen vil utstyre  sine jagerfly av samme type med langtrekkende roboter med en rekkevidde på tusen kilometer, som følge av utviklingen i vestens forhold til Russland.

De svenske flyene erstatter amerikanske kampfly av typen F-5 og skal være levert innen 2015. Regjeringen i Sveits har valgt Gripen framfor franske Rafale og Eurofighter, som bygges av det flernasjonale europeiske selskapet EADS. Nå gjenstår folkeavstemningen dagen etter den norske grunnlovsdagen. Sveitserne har dermed bestemt seg for å kjøpe en flytype som Norge har valgt bort. Norske myndigheter har i stedet gått for den amerikanske kampflytypen F-35, som er det dyreste alternativet..

– Kjøpet av Gripen betyr kanskje ikke at vi får Europas beste kampfly. Men vi får et fly som fullt ut er i samsvar med våre forventninger, og vi har uansett ikke tenkt å slå noen verdensrekord på dette området, sa den sveitsiske forsvarsminister Ueli Maurer da regjeringen fattet beslutningen. Ifølge Ueli Maurer vurderte sveitserne en lang rekke muligheter, «til og med et russisk alternativ», før de sto igjen med tre hovedkandidater: Eurofighter, Gripen og Rafale. Gripen var det billigste av disse tre flyene.  Nå må man velge mellom Eurofighter og franske Rafaele, fordi ingen i Sveits vil kjøpe russiske jagerfly.

F-35 er dyrest

Kampflyet F – 35 fra Lockheed Martin har utviklet seg til et høykostnadsprojekt for det amerikanske forsvaret. Nå viser det seg at kostnadene har økt med ytterligere 2 prosent det siste året ,Den totale kostnaden for å utvikle og produsere 2443 fly som det amerikanske militæret vurdert å kjøpe har økt til 399 milliarder dollars (2500 milliarder norske kroner). Økningen skyldes delvis flymotorprodusenten Pratt & Whitney klarte å holde kostnadene nede . Tallet på den totale kostnaden for anskaffelse og drift av det amerikanske jagerflyet, som forventes å være i drift før 2065, blir dermed trolig ufattelig høyt ,hele 9320 milliarder kroner for flyene som amerikanske militæret forventer å bruke.Den svenske regjeringen må regne med høyere kostnader som følge av kravet om langtrekkende våpen på jagerflyet Gripen. Eurofighter trakk seg fra konkurransen med Lockheed Martin da Norge skulle velge jagerfly i 2008. Selskapet hevdet at det var bestemt på forhånd at Norge skulle kjøpe jagerflyet F-35

Danmark har snudd

Den høye kostnaden for F-35 har allerede forårsaket store problemer for Lockheed Martin . Foruten USA , flere andre land som er involvert i prosjektet, og en tredjedel av flyet utviklet i andre land. Men flere av landene er kritiske til hvordan kostnadene skutt i været . Dette gjelder for eksempel Danmark og Canada som bestemte seg for å ta en runde i tenkeboksen for å se om det finnes billigere alternativer som kan være god nok. Danmark følger med den kommende nye versjonen av Gripen(Gripen E) sammen med jagerflyprodusenten Saab. Boeings F/A-18 Super Hornet og europeiske Eurofighter er også i maktkampen i Danmark hvor F – 35 fortsatt har status som favoritt.

Regjeringen i Canda har kommet med krass kritikk for at kostnadene for F- 35 skyter i været og for å ha villedet parlamentet om kostnadene ved prosjektet. Hva Canada endelig bestemmer seg for er langt fra klart. Landet har bedt om ny informasjon fra produsentene for å gjennomgå hele prosessen igjen, men mange ønsker å presse gjennom kjøpet av F -35 .
Saab har så langt valgt å ikke bli med i denne prosessen, men utelukker ikke at Gripen kan komme opp med på et senere stadium. Sør- Korea riktignok besluttet å kjøpe F – 35 , men kjøper færre fly enn planlagt .

Eurofighter billigere

Mens Lockheed Martin gjør klar fremgang med salg av flyet. Australia besluttet nylig å kjøpe 58 jagerfly av F – 35 , i tillegg til de 14 som landet tidligere har bestilt. For en uke siden , kunne også Storbritannias forsvarsdepartement kunngjøre at F – 35 i sommer for første gang vil fly utenfor USA på et air show i Storbritannia .Den høye prisen på F – 35 er ifølge Svenska Dagbladet, blitt et viktig argument for at Saab prøver å få flere land til å velge Gripen . Mens kostnadene for andre jagerfly rutinemessig økt generasjon etter generasjon , klarte Saab å få kostnadene ned.Den nåværende versjonen av Gripen , Gripen , er billigere enn den første versjonen , Gripen A. Kommende Gripen E , som er levert til det svenske forsvaret i 2018 , og ble i sin tur enda billigere enn Gripen C. Men nå skal Gripen utstyres med nye våpensystemer, noe som vil fordyre det svenske jagerflyet. Det europeiske jagerflyet Eurofighter Typhon er billigere enn amerkanske F-35 , men trolig dyrere enn svenske Gripen. Det italienske sselskapet Alenia Aeronavia eier 21 proent i Eurofighter AG. Oljefondet har ikke aksjer i det tyske eller italienske selskapet, bare i BAE Systems UK.

Alberto Guiterrez kan få en sveitsisk ordre på jagerfly(Foto:Eurofighter)
Alberto Guiterrez kan få en sveitsisk ordre på jagerfly(Foto:Eurofighter)

 

 

 

Denne artikkelen har 4 kommentarer

  1. Jeg tror at det svenske forsvaret er en god buffer for Norge. Med 900s svenske jagerfly får Russland problemer med å ta Skandinavia.
    Med hilsen Helge

  2. Nu sätter jag ner foten. Norge har tagit över Europa (om inte hela världen) men inser inte faran med ryssen. Torbjörn Jagland och Stoltenberg, två
    generalsekreterare som måste förstå att det obefintliga svenska försvaret är ett direkt hot mot Norge. Det går inte att sitta still och observera, agera
    gäller.Våra östliga grannar stannar inte på Krim eller östra Ukraina, nummer två på agendan är kontroll över Östersjön. Det säger sig självt att Kaliningrad ensamt är en svaghet. Därför måste de nu flyga ut genom Finska viken. Inte acceptabelt! I stället kan man sitta på sina «rättmätiga» områden längs en kust som historiskt tillhör dem, som befolkas av ryssar och några «vilsna nationalister»? Historiska misstag bör rättas till. Och självklart behövs Gotland för att säkra denna kontroll. Och när steget är
    taget -varför inte få tillbaka Finland? I detta läge ansluter sig Sverige självmant, varför bråka och Ryssland är ju ganska gulligt. Och Norge blir en
    avskuren arkipelag av västimperialism, med Atlanten som närmsta granne i väster. Tala om för Jens och Torbjörn att Norge är vårt hopp. Med vänlig hälsning Bertil Holmgren, Bara, Sverige

  3. Pål Anderssen

    18 mai 2014 avholder Sveits folkeavstemning om innkjøp av 22 Gripen. Den siste meningsmålingen angir at 51% vil stemme nei, og 44% vil stemme ja. Motstanderne består i det vesentlige av pasifistiske grupperinger, folk som mener at Sveits har et tilstrekkelig antall jagere allerede og noen som mener at Gripen ikke er det «beste» alternativet. I tillegg foregår det en debatt om de forespeilte tekniske og økonomiske kompensasjons ordningene er fordelaktige nok for Sveits. I så måte var innkjøpet av FA-18 i nitti-årene en skuffelse. Det amerikanske forsvaret sørget for at produsjon og vedlikehold av så godt som alle teknologiske avanserte komponenter var og ble 100% på amerikanske hender. Vil svenskene vise seg å være mer medgjørlige?

  4. Pål Anderssen

    Den 18 mai 2014 stemte 53,4 % av sveitserene nei til kjøp av det svensk produserte jagerflyet Gripen. Utfallet av avstemningen blir ansett som et vesentlig nederlag for forsvarsminister Ueli Maurer. Flere feilskjær fra hans side har åpenbart hjulpet motstanderne. Det ventes at midlene som var satt tilside for innkjøpet, vil bli foreslått brukt til andre formål. Det er derfor tvilsomt om Sveits vil anskaffe nye jagerfly i den kommende ti-års perioden. Mange mener den gamle flåten av FA-18 vil kunne forsvare festningen i overskuelig fremtid.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*