Informasjonssjef Espen Olsen i Kantar TNS er fornøyd(Foto: Toyota Norge)

Etter en fremgang fra fjorårets kåring plasseres Toyota som nummer to i AutoIndex 2021 der over 11.000 norske bilkjøpere har gitt sin mening. Vinneren er Toyotas søstermerke Lexus, som topper AutoIndex for tiende året på rad.

– Dette er en fantastisk tilbakemelding fra våre kunder. Det bekrefter resultatene i våre egne kundeundersøkelser, og viser resultatet fra arbeidet vi legger ned hver eneste dag for å gi kundene den beste kundeopplevelsen. Dette inspirerer oss til å bli enda bedre og følge vårt søstermerke Lexus, som virkelig er ledestjernen for bilbransjen, sier Espen Olsen, informasjonssjef i Toyota Norge, som har byttet navn til Kantar TNS.

AutoIndex vurderer hele kundeopplevelsen bilkjøpere har med en bil og et bilmerke. Dette gjør at prisen anses å være en av bransjens mest prestisjefylte. Kåringen utføres årlig av Loyalty Group International og følgende vurderes: Bilen og kjøreopplevelsen (teller 40 prosent), forhandleren og opplevelsen rundt kjøpet (20 prosent), service på verkstedet (20 prosent) og lojalitet til merket (20 prosent).

Toyota får 894 poeng på totalscoren i årets undersøkelse. Gjennomsnitt for alle merker er 854 poeng. Toyota får også en poengmessig fremgang på 0,8 prosent sammenlignet med fjoråret, noe som er tredje beste fremgang av alle merker.

– Norske bilkjøpere er forskjellige og har forskjellige behov. Atferden og forventningene er også stadig i endring, og vi jobber kontinuerlig med å tilpasse oss, ikke minst som et resultat av pandemien. Den høye kundetilfredsheten viser at vår brede portefølje av driftssikre modeller med lavt utslipp og forbruk, samt opplevelsen våre kunder får i møtet med våre fantastiske medarbeidere, slår godt an hos bilkjøperne, sier Olsen.

Også når det gjelder salgstallene har Toyota god fart om dagen. Statistikk fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at Toyota er landets mest populære bilmerke så langt i år med 5834 solgte biler, noe som tilsvarer en markedsandel på 11,8%.

Topplisten for AutoIndex 2021:

  1. Lexus: 932 poeng
  2. Toyota: 894 poeng
  3. BMW: 888 poeng

Angriper Teknisk Ukeblad

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge tilbakeviser TU-redaktør Tormod Haugstads påstand om å glemme hydrogen i personbiler.

Hydrogendrevne personbiler er et godt og nødvendig nullutslippsalternativ til dem som ikke ønsker å kjøpe elbil, skriver informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

I et debattinnlegg, publisert i Teknisk Ukeblad, tilbakeviser han TU-redaktør Tormod Haugstads påstand om at vi kan glemme hydrogen i personbiler. Redaktøren hevder hydrogendrevne personbiler vil tape i konkurransen med elbilene, på grunn av ny batteriteknologi og særnorske elbilinsentiver. Det er ikke riktig påpeker Espen Olsen:

Haugstad glemmer at politikerne har gitt hydrogenbilene fritak for avgifter og dagens brukerfordeler helt frem til 2025, mens elbilene kun er fredet frem til 2022. Dessuten vil neste generasjon Mirai hydrogenbil fra Toyota i 2020 øke rekkevidden med over 30 prosent, til rundt 650 km mellom hver fylling.

Resultatet er at konkurranseevnen til hydrogenbiler blir kraftig styrket.

Fåtall bileiere tror på nullutslippsmål

I følge Kantar TNS er det bare 15 prosent av alle bileiere som tror på målet om at alle nye personbiler vil være utslippsfrie innen 2025, og i en undersøkelse fra NAF svarer bare 35 prosent at deres neste bil vil være en elbil. Dette viser at det er behov for nullutslippsalternativer til de som ikke vil kjøpe elbil.

For Toyota er hydrogenbiler en selvsagt del av fremtidens nullutslippsløsninger, fordi det er et alternativ for en stor gruppe bilister som ikke har mulighet eller ønske om å bytte ut fossilbilen sin med en elbil. Det kan være mange grunner til det, men de fleste oppgir at det handler om rekkevidde, for lang ladetid og kjøremønster som gjør elbil upraktisk. Det er ikke så overraskende. Norge er et langt og variert land, og det som passer for mange i sentrale strøk, passer ikke for alle.

Hydrogendrevne personbiler har sin styrke der elbilen har sine svakheter. Hydrogen gir null utslipp, samtidig som bilistene ikke trenger å endre kjøremønster og rutiner. Det tar like lang tid å fylle en hydrogenbil som en konvensjonell bil, den har like lang rekkevidde og den blir ikke vesentlig påvirket av kaldt vintervær. Det er et perfekt alternativ for norske bilister som ikke får sitt bilbehov dekket av dagens elbiler.

Løsning for både tungtransport og personbiler

De enorme fordelene som gis elbilene i Norge, er et særnorsk fenomen. Vi har råd til så store fordeler, og vi har en bærekraftig strømforsyning. Det er ikke tilfellet i resten av verden. Der satses det nå stort på hydrogen som alternativ til fossile personbiler. Land som Tyskland, Frankrike, Japan og Kina bygger ut infrastruktur for hydrogen i et stadig raskere tempo.

Norge har tilsvarende gått foran i å legge til rette for elektriske biler. Nå har vi en unik mulighet til å kunne gjøre det samme for hydrogen, hvor man også kan hente ut store synergier mellom sektorer og bruksområder. Skal hydrogen være en løsning for tungtransporten som Haugstad forfekter, må det også være en mulighet for personbilene, som i all hovedsak kan benytte den samme infrastrukturen.

Trenger mangfold av teknologi

I statsbudsjettet for 2019 legger Finansdepartementet som premiss at det ikke vil være mulig å nå målet om nullutslipp fra alle nye biler innen 2025. De skriver at «Det er lagt til grunn at andelen elbiler vil øke til 75 prosent av nybilsalget i 2030». Med andre ord, dagens politikk kommer ikke til å gi nullutslipp innen 2025. Vi kommer til å trenge et mangfold av teknologi for å nå nullutslipp, inkludert hydrogen, skriver Nordens Nyheter basert på pressestoff fra Mynewsdesk..

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*