Jacob Schram leder Statoil Fuel & Retail(Foto:Virke)
Jacob Schram leder Statoil Fuel & Retail(Foto:Virke)

Servicehandelsrapporten 2014 fra Nielsen viser at butikksalget til Statoilstasjonene Fuel & Retail økte markedsandelen med 0,5 prosent på markedet for bensinstasjon- og kioskkjeder og 0,2 prosent i markedet for bensinstasjoner i Norge i fjor. Rapporten ser ikke på bensinstasjonenes salg av drivstoff, men ser på salget i bensinstasjonenes butikker med salget i kioskmarkedet. Statoils butikksalg er størst i det norske bensinstasjonsmarkedet med en markedsandel som i 2013 steg til 30,8 prosent, skriver Nordens Nyheter.

– Vi har i 2013 hatt stor suksess med både mat, drikke, prisjusteringer og flere vellykte kampanjer, men det er den daglige innsatsen til teamet på hver stasjon som skaper kundeopplevelsen. Fremgangen skyldes fremfor alt at vi har fornøyde kunder, kommenterer Thomas Støkken, Norgessjefen for Statoil Fuel & Retail overfor Nordens Nyheter.

Store i Norden

-Vi har lagt oss i selen for å øke våre markedsandeler ytterligere, i 2014 har et stort antall butikker fått ansiktsløftninger og vi har god tro på tallene for inneværende år, fastslår Støkken, og legger til at man har høyere omsetning med færre stasjoner. Statoilstasjonene har tatt markedsandeler i et stigende bensinstasjonsmarked. Mens antallet bensinstasjoner i statistikken falt med 1,2 prosent i 2013 økte bensinstasjonene sin samlede omsetning med 0,5 prosent. Statoils stasjoner økte salget med en prosent til 3.055 milliarder kroner.

Størst vekst

I det samlede markedet for bensinstasjon- og kioskkjeder hadde statoilstasjonene størst prosentvis vekst og økte markedsandelen til 17,2 prosent, som er bak Narvesen med 18 prosent. Totalomsetningen til statoilstasjonenes butikker i Norge er 700 millioner større enn Narvesen, men i sammenstillingen av bensinstasjonenesbutikksalg med kioskmarkedet inngår ikke bensinstasjonenes salg av bilrekvisita,bilvask, utleievirksomhet (tilhengere) og andre bilrelaterte tjenester, skriver Nordens Nyheter. Etter det Nordens Nyheter erfarer erkanadisk eide Standard Fuel & Retail nå så store i Norden, at kjeden vurderer å kjøpe utenlandske bensinstasjoner, hovedsaklig i Europa.

Thomas Støkken er leder for de norske bensinstasjonene.( Foto:Standard Fuel & Retail)
Thomas Støkken er leder for de norske bensinstasjonene.( Foto:Standard Fuel & Retail)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*