Adm. direktør Johan Nordqvist i Amadeus(Foto: Amadeus)

Seks trender for 2021 – reising gjør comebackÅ spå fremtiden er umulig, men å se for seg en retning og en vei fremover er helt avgjørende. Her presenterer Johan Nordqvist, administrerende direktør for Amadeus i Skandinavia seks reisetrender for 2021.Når det mørke kapitelet som heter 2020 nærmer seg slutten, er reisebransjens suksess avhengig av vår kollektive evne til å tilpasse oss, fornye oss og samarbeide for å gjøre reisene enklere, sikrere og mer friksjonsfri enn noen gang tidligere. Heldigvis er bransjen full av kreative hjerner fra alle verdenshjørner, og våre teknologiske muligheter har aldri vært større.

Vi reiser igjen neste år

Her er seks reisetrender som vi ser komme i 2021: 1.Reis stort (kort eller langt) – eller bli hjemmeÅret da reisedrømmene går i oppfyllelse Reis stort eller bli hjemme er et tema vi ser for reisende anno 2021. En nylig gjennomført Amadeus-undersøkelse viste at 55% av de reisende sa at de planlegger å reise i 14 dager eller mer, og 60% tenker å bare ta noen få reiser i året. Dette tyder på at dersom man førstskal reise, så reiser man storslått, enten det er i nærområdene eller langt hjemmefra. Reisende som planlegger sin reise i 2021, forventes å gå «all in». Reiseleverandører, reisebyråer og destinasjoner bør være forberedt på å måtte overraske og glede gjestene med unike, uventede og «once-in-a-lifetime»-opplevelser, samtidig som de må holde seg a jour med de siste reiserestriksjonene og sikkerhetstiltak i forhold til COVID-19. 2. Nomadiske reiserArbeidsgivere og ansatte kan jobbe hvor som helst. Selv når vi får COVID-19 mer eller mindre under kontroll, har både arbeidsgivere og ansatte bevist i løpet av pandemien at det å jobbe på distanse fungerer – og muligheten til å kunne jobbe hvor som helst har blitt et nytt personalgode.

Lojalitet snudd på hodet

Dersom alt vi trenger er Wi-Fi og et webkamera, hvorfor ikke passe på å nyte en strand- eller fjellutsikt til kaffen? Verden har blitt alles kontor. Nå er det tid for å skape spesialtilbud til «bleisure-reisende» som leter etter lengre opphold der de kan kombinere arbeid og adspredelse. 3. LojalitetsskiftetBedre service til alle COVID-19 har snudd den tradisjonelle dynamikken for de reisendes lojalitet på hodet. Tidligere samlet de reisende lojalitetspoeng for å kunne bestemme hvilket servicenivå de ønsket. Nå er helse, hygiene og sikkerhet den nye valutaen for å vinne kundenes gunst. 40% av turistene sier at de foretrekker og favoriserer flyselskaper, flyplasser og hotell med forsterkede helse- og sikkerhetsstandarder. Kundenes tillit kommer først, nå mer enn noen gnag, og det å tjene poeng og ekstra netter har kanskje ikke samme verdi som tidligere. Reisebyråene må legge seg i selen for å ivareta sine kunders helse og sikkerhet på beste måte, ellers risikerer de å miste lojalitet og tillit. 4. Teknologi – sveip til høyre Berøringsfrie løsninger bidrar til å øke de reisendes tillitIfølge en nylig gjennomført studie fra Amadeus sier fler enn fire av fem reisende at berøringsfri teknologi vil være med på å øke deres fortrolighet til å reise de nærmeste 12 månedene.

Profesjonelt reisebyrå

Løsninger som forbedrer innsyn og åpenhet, tydelig kommunikasjon og forenklede betaling- eller ombordstigningsløsninger er vinnerne i 2021. Heldigvis har vi en app for det – eller fler. Tidligere i år samarbeidet Amadeus med Avinor for å teste implementasjon av berøringsfri teknologi for innsjekking, bagasjelevering, sikkerhetskontroll og ombordstigning for deres 44 flyplasser. I året 2021 kommer sikkerheten til å stå i høysetet, og enkle teknologiske løsninger kan være det som får oss til å trygt utforske verden igjen.5. Våre nye bestevenner: reisebyråeneI turbulente og usikre tider er det mindre sannsynlig at de reisende legger ut på tur uten et reisebyrå i ryggen. Dersom du har vært nødt til å håndtere kanselleringer og endringer på egenhånd under pandemien, har du sikkert forstått hvorfor det er en god ide å ha et profesjonelt reisebyrå på din side. COVID-19 pekte tydelig på byråenes betydning. Med en betydelig mengde usikkerhet og reise- og karanteneregler som endres fra uke til uke, spiller reisebyråene en viktigere rolle enn noensinne, med sin tilgang til uvurderlige og uerstattelige informasjonskilder. Destinasjoner, flyselskaper, hotell og bilutleiefirmaer gjør klokt i å samarbeide med reisebyråene for å sikre at de har all informasjon som de trenger for å guide de reisende på rett vei, og å enkelt kunne håndtere kritiske situasjoner og endringer dersom de skulle oppstå. 6. Reis med påvirkningI år reiser vi med mindre fotavtrykk og større hjerterAllerede før COVID-19 kjempet de reisende med turismens miljø- og samfunnsmessige påvirkninger – både bra og dårlige. Den påtvungede pausen som oppsto med COVID-19 gav oss mer tid og rom til å innse hvordan reiser påvirker kloden og lokalsamfunn. De reisende ønsker å gjøre en positiv forskjell; en nylig gjennomført studie viste at 68% av de reisende ønsker at pengene de bruker på reiser skal gå tilbake til lokalsamfunnet. Etterspørselen etter reiser som bidrar til å fornye steder og samfunn forventes å øke i 2021.

Bevisst på hvor man reiser

I 2021 kommer de reisende til å være mer samvittighetsfulle og bevisste på hvordan de reiser. Reiseselskaper kan hjelpe de reisende med å minimere reisens fotavtrykk og sørgefor at deres tilstedeværelse har en positiv påvirkning på reisemålet. Amadeus’ løsninger hjelper reisende med å finne og planlegge sine reiser gjennom et økosystem av reisebyråer, søkemotorer, charterreisebyråer, flyselskaper, flyplasser, hoteller, leiebiler og tog.Vi har utviklet vår teknologi sammen med partnere i reiselivsbransjen gjennom mer enn 30 år. Ved å kombinere omfattende innsikt om hvordan folk reiser med evnen til å utvikle og levere de mest komplekse, pålitelige og virksomhetskritiske systemene for kundene er vi med på å koble sammen 1,6 milliarder personer i året med reiseleverandører i mer enn 190 land.Vi er et selskap med globalt perspektiv og lokal tilstedeværelse på de markedene der kundene trenger oss.Vi er her for å skape fremtidens reiser, og vi arbeider hele tiden for å utvikle bedre teknologi som skaper bedre reiseopplevelser.Amadeus er et IBEX 35-selskap notert på den spanske børsen under AMS.MC.For mer informasjon om Amadeus, gå til www.amadeus.com. Nordens Nyheter ønsker alle sine lesere God Jul og Godt Nytt År med denne artikkelen.

Unge par vil begynne å reise igjen neste år( Foto: Amadeus)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*