Konsernsjef Arno van der Werff ser bekymret ut .(Foto :nptander)

Som en del av SAS’ forretningstransformasjonsplan SAS FORWARD, tar SAS grep for å sette selskapet i stand til å forbli en konkurransedyktig aktør i den globale flybransjen, skriver SasGroup.net på sine nettsider. SAS’ drift og planlagte flyavganger er upåvirket av chapter 11-begjæringen, og SAS vil fortsette å betjene sine kunder som normalt. SAS AB tapte totalt 7 941 MSEK i regnskapsåret.

Den 5. juli 2022 iverksatte SAS en rettslig chapter 11 prosess i USA. Denne prosessen vil gi SAS juridiske verktøy til å styrke vår finansielle posisjon og akselerere vårt arbeid med nøkkelelementer av SAS FORWARD, samtidig som prosessen tillater oss å kunne fortsette driften av flyselskapet vårt, skriver SAS. Nordic News omtalte denne saken i en artikkel på svensk 14. august 2022.

Vil redusere kostnadene

Chapter 11-prosessen er en juridisk prosess som gjennomføres under tilsyn av det amerikanske føderale rettsapparatet som mange store internasjonale flyselskaper med base utenfor USA med suksess har benyttet gjennom årene for å redusere kostnadene sine og gjennomføre finansielle restruktureringer.

SAS har sendt ut melding med informasjon om frist for å levere dokumentasjon for krav i SAS kapittel 11-prosessen. Mottak av dette varselet betyr IKKE at du har et krav, eller at SAS eller konkursdomstolen i USA mener at du har et krav mot SAS. Dersom du ikke mener å ha et krav overfor SAS for perioden frem til 5. juli 2022, behøver du ikke å foreta deg noe knyttet til dette varselet. Mer informasjon er tilgjengelig på lenken.

SAS fornyer flåten

Det er viktig å understreke at vi forventer å ha tilstrekkelig likviditet til å holde virksomheten gående og oppfylle våre forpliktelser fremover. SAS har sikret USD 700 millioner i Debtor-in-Possession (DIP)-finansiering, noe som gir SAS en sterk finansiell posisjon til å finansiere vår virksomhet gjennom hele vår restruktureringsprosess i USA, en nyhet Nordens Nyheter var først ute med tidligere i år.. 

SAS sin strategi er å erstatte eldre fly med nyeste generasjon. I løpet av 2022 vil SAS fullføre utskiftingen av 737NG-familien med A320neo, og nå 80 % nyeste generasjon i kortdistanseflyflåten. De siste 20 % bestående av A320ceo-familiefly er planlagt erstattet av gjenværende A320neo-fly i bestilling innen 2025, skriver selskapet på sine nettsider.

SAS-konsernet fornyer flåten med 737 NG A320 NEO ifølge SASGroup.net.(Foto: SAS)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*