Før var postkassen full, nå har elektronikken tatt over(Foto: Pixabay)

Til tross for diverse avbestillinger fortsetter pågående reklame folk å fôre oss med reklame-søppel. Tidligere var det de ”gamle” fysiske postkassene som vi fikk fylt opp med stort sett uønskede meldinger og smarte påfunn om at vi hadde vunnet den (de) store premie(ne). Postkassen er fortsatt full av spam! En sak for Forbrukerrådet, spør redaktør Harald Pettersen i et debattinnlegg i Nordens Nyheter

Av Harald Pettersen

Nå er det det elektroniske verktøy man tyr til og pøser inn-boksen full med alskens tull og tøys, fra slankemidler og vitaminer til ”fulle” kontoer om gevinster som bare venter på at du skal aktivere og hente dem. Reklamens makt er stor og vi alle må vel innrømme at vi kan la oss forføre. Og at en rekke agenter der ute prøver å påvirke til enda mer kjøpepress, særlig oppunder jul, må vi også akseptere. Til en viss grad!

Liten skrift «klikk her»

Det som irriterer er at disse annonsene som til tider har flommet inn i maskinene våre, er at nederst i annonsen og nesten uleselig og med liten skrift, er det påført melding om at man kan si opp annonsen ”ved å klikke her”. Denne prosessen er utført flere ganger, til så å si samtlige av innsenderne. Uten at det nytter. Uønsket post kommer fortsatt.

Noen annen måte å si opp denne reklamen på er ikke så lett å finne ut av. Å kommunisere via nettet med avsender er på det nærmeste håpløst. Eneste veien vi har funnet ut av i så henseende, er å gå inn i ”tilbudene” du får og ”late som om” du er interessert. Dette har for undertegnede bare resultert i enda mer innspill fra byrået. Bondefangeri, med andre ord.

En sak for Forbrukerrådet, spør redaktør Harald Pettersen i et debattinnlegg i Nordens Nyheter

Direktør i Forbrukerrådet Inger Lise Blyverket(Foto: Forbrukerrådet)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*