Oljefondet gjør  pen gevinst  på salg av Pirellia-aksjer til Kina(Foto:Flickr)

Oljefondet gjør pen gevinst på salg av Pirellia-aksjer til Kina(Foto:Flickr)

En av Kinas største industrigrupper har inngått en avtale om å kjøpe 26,2 prosent av aksjene i den italienske dekkprodusenten Pirelli fra den italienske eierfamilien. Kina kjøper 26,2 prosent av dekk-produsenten Pirelli, som leverte dekk F1 Grand prix i september 2014. Styreleedr og CEO
i Pirelli er Marco Tronchetti Provera som ble konsernsjef i 2011. Kina legger legge inn et bud på de resterende aksjene på 7,7 milliarder dollar. Oljefondet har aksjer for 585 millioner kroner,og eier 1,2 prosent av selskapet. Pirelli-aksjen har steget 40 prosent på ett år.

Statlig selskap

– Samarbeidet med en global aktør som ChemChina, gjennom deres datterselskaper, representerer en stor mulighet for Pirelli, sier konsernsjef Marco Tronchetti Provera, som skal fortsette i stillingen mens det utnevnes en ny styreformann.China National Chemical Corporation (ChemChina) skal ha fått klarsignal fra andre større aksjonærer, blant annet fra det russiske oljeselskapet russiske Rosneft. Et datterselskap av ChemChina, China National Bluestar, kjøpte Elkem i 2011 – det største enkeltoppkjøpet foretatt av et kinesisk selskap i Europa.

Blir største aksjonær

Det statskontrollerte selskapet China National Chemical Corp blir dermed største enkeltaksjonær i Pirelli, og kineserne følger dermed en annen strategi enn det norske oljefondet: Man satser ikke bare på finansinvesteringer i aksjer, men kjøper strategiske eierandeler. Tre kilder kjent med avtalen, som ville være den siste i en rekke av kinesiske investeringer i store italienske selskaper, sa ChemChina ble diskutert en avtale med Pirelli beste aksjonærer å kjøpe et holdingselskap som heter Camfin som eier 26 prosent av Pirelli og er 50 prosent eide av russiske Rosneft.

Uten å identifisere den mulige kjøperen, Camfin sa det var i forhandlinger med et internasjonalt industrikonsern for åselge en eierandel i Pirelli for 15 euro per aksje, og som verdsetter dekkkonsernet til 7,1 milliarder euro. Hoverkonkurrenten Michelin ekspanderer i disse dager kraftig på store asiatiske markeder. Dekkprodusenten Continental er også på vei inn i Asia.Tidligere kinesiske investeringer i Italia er State Grid Corp of Chinas investering i elnettet fast Terna (Rete Elettrica Nazionale SpA) og gass nettverksoperatøren Snam (Snam SpA).

Tung industrimagnat

Konsernsjef Marco Tronchetti Provera(67) har vært leder av Pirelli & CSpA siden 7 mai 2003, og CEO og Chief Executive Officer i Pirelli & CSpA siden 21 april 2011. Han har en master i økonomi og fra Business Administration fra Bocconi-universitetet i Milano, 1971. Han utviklet et sjøtransportselskap i en amiliebedrift som begynner i begynnelsen av syttitallet, før han begyte i Pirelli Group i 1986. der han overtok den operative ledelse av konsernet i 1992.Han er idag styreleder og administrerende direktør i Pirelli & CSpA og styreleder i Marco Tronchetti Provera & CSpA, et holdingselskap som han kontrollerer og som indirekte eier ca 39% av Camfin SpA (hvor han var styreleder frem til desember 2013), den største aksjonæren i Pirelli & CSpA, skriver Nordic News.

CEO og styreformann Marco Tronchetti  Provera i Pirelli får kinesiske eiere(Foto: Pirelli/ Flickr)

CEO og styreformann Marco Tronchetti Provera i Pirelli får kinesiske eiere(Foto: Pirelli/ Flickr)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*