President Tetsuro Aikawa i Mitsubishi Motor Corporation beklager utslipssjuks i selskapet( Foto:

President Tetsuro Aikawa i Mitsubishi Motor Corporation beklager utslippsjuks idet japanske  selskapet( Foto:Yosikazu Tsuno/AFP/Mitsubishi)

Den japanske bilprodusenten Mitsubishi innrømmer juks med tester av drivstoff-forbruk på over 600.000 biler. Mitsubishi i Norge lover å bistå norske bileiere dersom det skulle vise seg at de er rammet. NAF mener skandalene bidrar til å svekke forbrukernes tillit til de internasjonale bilkonsernene. Nordens Nyheter har tidligere påpekt oljefondets engasjement i internasjonal bilindustri( Les: Daimler og Volkswagen). Norges Banks oljefond(NBIM) er dypt involvert i Mitsubishi-selskapene som sjette største eier i Motor Corporation.

NBIM og BlackRock er også aksjonær i Mitsubishi Heavy Industries, Mitsubishi Corporation og Mitsubishi UFJ Finanscial Group, som er de største eierne i Mitshubishsi Motor Corporation. Razzia mot Mitsubishi-senter Japanske myndigheter har gjennomført en razzia mot forskningssenteret til Mitsubishi, som innrømmer å ha jukset med forbruks- og utslippsdata 21. april 2016. Bilprodusenten Mitsubishi stupte 20 prosent på Tokyo-børsen i kjølvannet av avsløringen av selskapets utslippsjuks. Japanske myndigheter karakteriserer det som ekstremt alvorlig, og dermed falt selskapet nye 20 milliarder kroner, og kursfallet var så kraftig at handelen med Mitsubishi-aksjen en periode ble stanset.Kursnedgangen på 20 prosent kom i tillegg til et fall på 15 prosent dagen før, da selskapet innrømte å ha jukset i tester av drivstofforbruk. Rundt 625.000 småbiler solgt i Japan er omfattet av jukset. Mitsubishi har stanset produksjonen av de aktuelle modellene, og undersøker om de kan ha jukset også med  modeller som er solgt i utlandet. Flere internajsonale medier, deriblant britiske The Guardian, skriver også at japanske myndigheter gjennomførte en razzia i et av selskapets kontorer i den japanske byen Okazaki.

Bevis mot ansatte

Den japanske bilgiganten bekrefter at de sitter på dokumentasjon som kan bevise at noen av deres egne ansatte med vilje har forfalsket data og testresultater om drivstoff-forbruk og kjørelengde for flere bilmodeller.

– Vi har oppdaget at det er brukt uriktige tester som skulle vise et drivstofforbruk som var bedre enn det faktisk var. Det ble også funnet at metodene som ble brukt til å teste drivstofføkonomi ikke var i tråd med japanske regler. Denne forfalskningen var tilsiktet. Hvorfor de ville ty til denne svindelen er fortsatt uklart, sier selskapets president Tetsuro Aikawa til internasjonale medier.

Tjuefem milliarder investert

Norges Banks Investment Management har investert 25 milliarder kroner i fjorten Mitsubishi-selskaper, mange av dem med krysseierskap.  Største eier i Mitsubishi Motor Corporation er Mitsubishi Heavy Industries(12,7%). Her har oljefondet investert 1,5 milliarder kroner og    eier 1,11 prosent. Nest størst i Mitsubishi Motor er Mitsubishi Corporationer (10,1 %). Her har oljefondet investert 2,8 milliarder kroner og eier 1,2 prosent. Fherde største eier er Mitsubishi UFJ Financial Group(4,27 %). Her har oljefondet investert 10 milliarder kroner og eier 1,26 prosent. Norges Bank har investert 825 millioner direkte i Mitsubishi Motor Corporation og har økt eierandelen til 1,25 prosent.  Dette er tilsynelatende en liten eierandel,men amerikanske BlackRock med samarbeidende selskaper har tilsammen(inklusive NBIM) 5,33 prosent og er tredje størst. Vi regner da ikke inn BlackRoks og oljefondets indirekte eierskap.

Japansk konglomerat

Norges Banks Investment Management er også indirekte og direkte involvert i Nissan Motor Co. Ltd Her er Renault største eier med 43,7 prosent mens Daimler AG med oljefondet som storaksjonær) er nest størst med 3,13 %. Oljefondet og BlackRock har tilsammen 5,71 prosent av aksjene som gruppe, dvs nest størst foran Daimler( oljefondet en av de største). I franske Renault der den franske staten eier 19,7 prosent, eier Nissan motor 15 prosent, mens Norges Banks IM eier 3,81 prosent og Daimler AG 3,10 prosent. Tokyo Marine Holding, som er største eier i nøkkelselskapet Mitsubishi Corporation, har Tokyo Marine Holdings Inc. som største eier( 4,69%). Dette selskapet domineres av Black Rock, Norges Bank og interesentselskaper. Det samme gjelder Sumitomo Mitsui Trust Holdings, der BlackRock og Norges Bank er store eiere. Mitsubishi Copporation samarbeider med russiske Gazprom på øya Sakhalin, et prosjekt som konsernsjef Ken Kobayashi tar seg av. Oljeselskapet Idemitsu i gruppen samarbeider med norske myndigheter omkring oljeleting på den norske sokkelen, skriver Nordens Nyheter i en analyse.

Fakta om Mitsubishi Motors

Oljefondet  har et betydelig krysseierskap eierskap i Mitsubishi sammen med sin amerikanske partner BlackRock.

* Japansk bilprodusent, datterselskap i Mitsubishi-gruppen. NBIM har aksjer for i gruppen for over 20 milliarder kroner.

* Morselskapet ble etablert i 1870, og består i dag er over 300 selskaper og underselskaper verden over, som er involvert i alt fra produksjon av kameraer, broer og øl til flyindustri.

* Mitsubishi begynte sin bilproduksjon i 1917. Mitsubishi Motors ble et eget selskap i 1970, da bilavdelingen ble skilt ut fra Mitsubishi Heavy Industries. Selskapet spesialiserer seg nå på personbiler.

* Selskapet skriver på sine internettsider at det tar ansvar for å redusere utslippet fra sine biler. I 2011 kom Mitsubishis første elbil.

* Onsdag ble det kjent at Mitsubishi innrømmer å ha jukset med tester for å presentere et kunstig lavt drivstoff-forbruk. Rundt 600.000 biler er omfattet av jukset.

* I fjor innrømmet den tyske bilprodusenten Volkswagen tilsvarende juks.

(Kilde: Wikipedia, Mitsubishi, Norges Bank, Nordens Nyheter)

Konsernsjef Ken Kobayashi i Mitsubishi Corporation samarbeider med Gazprom om å utvinne olje på øya Sakhallin( Foto: Gazprom)

Konsernsjef Ken Kobayashi i Mitsubishi Corporation samarbeider med Gazprom om å utvinne olje på øya Sakhallin( Foto: Gazprom)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*