Nordmenn har begynt å reise igjen, viser en fersk reiseundersøkelse bestilt av Visa. Til tross for at vi er klar over at reisekostnadene har økt, har nesten to femdeler av norske reisende ikke tenkt å gjøre vesentlige endringer i reiseplanene.

Global Travel Intentions Study 2023[1] er en undersøkelse bestilt av Visa som er verdensleder innen digitale betalinger, i april til juni i år. Undersøkelsen viser at reisemomentumet det neste året forblir stabilt, og nesten det samme som det var de siste 12 månedene. Norske reisende har i gjennomsnitt tenkt til å ta ca. 2 fritidsreiser de neste 12 månedene, til tross for en forventet økning i reisekostnadene.

Visas produkter bidrar til å beskytte folk mot svindel

Mens norske reisende gjerne vil bruke kort mens de reiser, er det noen som bekymrer seg for kortaksept på reisemålet, og noen sier de har betalt mindre med kontaktløst enn ønsket. Studien bemerket også at kortsvindel var noe de reisende tenkte på.

– Enten en person betaler med et kredittkort eller et debetkort, er Visa tydelig på at vår nullansvarspolicy garanterer at de ikke vil bli holdt ansvarlige for eventuelle uautoriserte betalinger, verken med kort- eller kortdetaljer. Det er en del av vårt løfte om å beskytte enhver betaling som gjøres på et Visa-kort. For det første garanterer det at hvis du oppdager en betaling på kortet eller kontoutskriften som du ikke kjenner igjen, vil banken din undersøke den. For det andre, hvis de ser på det og finner ut at det er en falsk betaling, vil de refundere deg, sier Bente Iren Josefsen som er Country Manager for Norge, Danmark og Island i Visa.

Andre funn:

• Respondentene er nesten delt 50/50 på hvilket betalingskort de bruker på utenlandsreiser. 49 % foretrekker kredittkort, 49 % prosent bruker debetkortet sitt, og kun en liten andel bruker forhåndsbetalte kort. 90 % har brukt kort kontaktløst på destinasjoner i utlandet.

• Av de som hadde med seg kontanter på sin siste reise, sier nesten 7 av 10 at de hadde rester av utenlandsk valuta på vei hjem.

• Viktige triggere for reiser er anbefalinger fra familie og venner (37 %), nettsteder for reiseanmeldelser (12 %) og søkemotorresultater (10 %). 8 prosent sier at de ble utløst av innlegg fra influencere, blant Gen Z er dette tallet 15 %.

• Over halvparten av reisende er klar over bærekraftig reise, men dette er ikke ledsaget av en like høy interesse for miljøvennlige reiser eller vilje til å betale en premie for slike alternativer.

[1] Global Travel Intentions Study 2023 Norge. Nettundersøkelse utført av 4SiGHT Research & Analytics og CLEAR Ideas Pte Ltd. for Visa Inc. april-juni 2023 blant 1066 respondenter i Norge.


About Visa Inc.

Visa Inc. (NYSE: V) is a global payments technology company that connects consumers, businesses, financial institutions, and governments in more than 200 countries and territories to fast, secure and reliable electronic payments. We operate one of the world’s most advanced processing networks — VisaNet — that is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second, with fraud protection for consumers and assured payment for merchants. Visa is not a bank and does not issue cards, extend credit or set rates and fees for consumers. Visa’s innovations, however, enable its financial institution customers to offer consumers more choices: pay now with debit, pay ahead with prepaid or pay later with credit products. For more information, visit our website (www.visaeurope.com), the Visa Vision blog (vision.visaeurope.com), and @VisaInEurope

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*