Etter anbefalinger fra europeiske luftfartsmyndigheter har Norwegian valgt å sette sine 18 Boeing 737 MAX 8 på bakken inntil videre. Selskapet er i tett dialog med luftfartsmyndighetene og Boeing, og følger deres anbefalinger og instrukser. Norwegian vil gjøre sitt ytterste for å ivareta kunder som blir berørt, skriver Norwegian i en pressemelding.

– Norwegian har valgt å sette våre Boeing 737 MAX 8 på bakken inntil videre etter anbefaling fra flere luftfartsmyndigheter. Når luftfartsmyndighetene gir råd om dette følger vi naturligvis deres anbefaling. Vi beklager til passasjerer som blir berørt av dette, men sikkerheten til våre passasjerer og ansatte kommer alltid først, sier Norwegians flygesjef Tomas Hesthammer.

Norwegians trafikktall for februar viser at over 2,5 millioner passasjerer valgte å fly med selskapet denne måneden, en økning på åtte prosent sammenlignet med samme periode i fjor. Veksten avtar nå betydelig, i tråd med strategien om å gå fra vekst til lønnsomhet. Tirsdag setter Norwegian sine fly av typen 737 MAX 8 på bakken etter ulykken i Etiopia.

-Først og fremst vil jeg beklage til de kundene som blir berørt av at vi har satt våre MAX-fly på bakken inntil videre. Nå er vår førsteprioritet å ivareta kundene på best mulig måte. Våre fantastiske medarbeidere i Norwegian har jobbet natta lang for å finne løsninger for passasjerer som har blitt berørt, sier Norwegians konsernsjef Bjørn Kjos.

Krever erstatning av Boeing

Norwegian skriver i en pressemelding at man vil søke erstaning av amerikanske Boeing for kostnader i samband med at flyene er satt på bakken.

Totalt 2 517 335 passasjerer valgte å fly med Norwegian i februar. Den totale trafikkveksten (RPK) økte med 11 prosent og kapasitetsveksten (ASK) økte med 15 prosent, mot 35 prosent i februar foregående år. Fyllingsgraden var på 81,5 prosent. 

– Vi er godt fornøyd med passasjerveksten i februar, en periode som tradisjonelt er preget av lavere reiseaktivitet. Etter en periode med kraftig ekspansjon og betydelige investeringer avtar veksten og vi endrer strategi fra vekst til lønnsomhet. Med en styrket finansiell posisjon og reduserte kostnader framover, er vi godt rustet til å fortsette kampen om kundene, ikke minst på langdistanse, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

Norwegian gjennomførte 99,3 prosent av de planlagte flygningene i februar og punktligheten var på 83,5 prosent (opp 8,8 prosentpoeng). Flyanalaytiker Hans Jørgen Elnæs sier til NrK Dagsnytt Atten at Norwegian har 350 fly av denne typen i flåten. Han sier at Norwegian-aksjen først falt med 9 prosent på Olso Børs, men at aksjen har hentet seg inn til et fall på 4 prosent, tirsdag ettermiddag.
Femte største selskap

Norwegian er det femte største lavprisselskapet i verden med over 37 millioner reisende i 2018. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, Singapore, Karibia, USA og Sør-Amerika. Norwegian har en flyflåte på rundt 160 fly med en gjennomsnittsalder på 3,8 år og er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden. Norwegian har blitt kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT). Både i 2015, 2016, 2017 og 2018 har Norwegian blitt kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter, ifølge flypassasjerer som har stemt i anerkjente SkyTrax World Airline Awards. For sjette år på rad har Norwegian også blitt kåret til Europas beste lavprisselskap av SkyTrax. Norwegian har rundt 11 000 dedikerte medarbeidere. 

Bjørn Kjos, konsernsjef i Norwegian, forklarer seg.

Følg Norwegian på FacebookTwitterInstagramLinkedIn og YouTube

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*