Norwegiantjeneraltmerpådelange rutene(Foto:Norwegian)
Norwegian tjener   alt  mer på de   lange rutene(Foto:Norwegian)

Norwegian la torsdag fram et kvartalsresultat før skatt (EBT) på 1,1 milliard kroner, en kraftig forbedring fra fjoråret. Det er langdistanseoperasjonen og de internasjonale rutene som trekker opp resultatet. Aldri tidligere har fyllingsgraden vært så høy på kvartalsbasis, 91 prosent i hele rutenettet.

Milliard i pluss

Resultatet før skatt ble 1,1 milliard kroner, opp fra 505 millioner kroner i samme kvartal i 2014. Fyllingsgraden i tredje kvartal var 91 prosent, opp seks prosentpoeng fra fjoråret. Til sammen 7,7 millioner passasjerer fløy med Norwegian i tredje kvartal, en økning på 9 prosent.På langdistanse var passasjerveksten 15 prosent sammenlignet med i fjor. Den desidert sterkeste veksten i antall passasjerer hadde Norwegian på London Gatwick, hvor selskapet har baser både for kort- og langdistanse. Trafikken på de spanske basene økte også kraftig. I Norden ersituasjonen stabil, men likevel med noe økning i markedsandeler.

Lange ruter viktig

– Vår langdistanseoperasjon og internasjonale virksomhet blir stadig viktigere, noe tallene for tredje kvartal bekrefter. Det er her vi kommer til å vokse mest fremover, noe som vil sikre selskapet større muskler i et globalt marked med sterk konkurranse. Vi ser også at virksomheten i Europa for øvrig trekker opp, mens det er stabilitet i det skandinaviske markedet. Vi ser også at det skandinaviske og europeiske rutenettet er tett knyttet opp mot langdistanserutene ved at et økende antall passasjerer benytter seg av videreforbindelser. Tredje kvartal er også kjennetegnet av viktige milepæler som lansering av spanske innenriksruter og vinterruter mellom USA og Karibia, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Vant priser

I tredje kvartal vant Norwegian nye kundepriser internasjonalt, blant annet to Passenger Choice Awards i USA. Fem nye fly ble levert i løpet av tredje kvartal, to nye Dreamlinere ble bestilt og det ble inngått leasingavtaler for 12 Airbus A20neo som leveres fra og med 2016. Det er Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets Limited som eier disse flyene og skal lease dem ut for en periode på 12 år., sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik, i Norwegian.

Konsernsjefjørn Kjos tjener alt mer på de lange rutene til flyselskapet Norwegian ( Foto:Norwegian)
Konsernsjefjørn Kjos tjener alt mer på de lange rutene til flyselskapet Norwegian.(Foto:Norwegian)

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*