Noregian-sjef Bjørn Kjos og kommunikasjonsdirrektør Anne-Sissel Skånvik er fortsatt norske journalisters favoritter tross mange forsinkelser(foto: OSL Oslo Airport)
Norwegian-sjef Bjørn Kjos og kommunikasjonsdirrektør Anne-Sissel Skånvik er fortsatt norske journalisters favoritter tross mange forsinkelser i år(Foto: OSL Oslo Airport)

Hele 142 journalistene har deltatt i en undersøkelsen om hvem som er Norges toppleder slik pressen ser det. Hvilke norske selskaper har de beste medierelasjonene ? I undersøkelsen kan avgi stemmeuavhengig av om de har vært i kontakt med den aktuelle toppleder – men man stemmer på hvem som har den beste profilen. Direktør Bjørn Kjos i Norwegian scorer høyest, men blant journalister som følger Norwegian tett, har tilfredsheten med ledelsen i Norwegian falt betydelig i løpet av det siste året. Direktør Gudbrand Graabak i Aalund Research sier til Nordens Nyheter at man har foretatt en tilsvarende nordisk undersøkelse som vi senere bringer et sammendrag av. 1 Bjørn Kjos, Norwegian 2 Helge Lund, Statoil 3 Petter Stordalen, Choice Hotel 4 Rune Bjerke, DnB 5 Jon Fredrik Baksaas, Telenor Topp 5-listen er basert på hvor mange journalister som har nevnt den aktuelle topplederen uhjulpet. Nr. 1 er altså nevnt av flest journalister osv. Hver journalist kan nevne kun én toppleder. Som det kan ses på Aalunds nettsider, så er det Sparebank 1 Nord-Norge og Oslo Lufthavn som er best på flest av tilfredshetsspørsmålene i undersøkelsen. Ellers markerer TV2, Telenor, BKK og Posten Norge seg også – ved at de innehar toppscore på spørsmålene om journalisters tilfredshet med presseinnsatsen. Generelt tyder det altså på at norske journalister absolutt er tilfredse med kompetansen kommunikasjonsavdelingene besitter, og aller best på dette spørsmålet er Posten Norge. Aalund har også vurdert journalistenes oppfatning av hvilke selskaper som hadde de beste medierelasjonene. Her kom Telenor og SAS Norge høyt opp på listen. 1. Telenor 2. SAS Norge 3. Statens Vegvesen 4.Statoil 5. DnB (NOR) 6. Statbygg Hele 142 norske journalister (næringsliv) fra de fleste store medier i Norge har deltatt i årets utgave av Aalunds kommunikasjonsundersøkelse, «PR Barometeret». Journalistene har vurdert sitt samarbeid med 4-5 selskaper hver, som de har jobbet med i løpet av det siste året og journalisstene gir her sin oppfatning av selskapene. Hele 23 av landets større og eller mest synlige selskaper er vurdert av minst 10 journalister. I tillegg har 13 virksomheter blitt vurdert av mindre enn 10 journalister. I pressemeldingen fra dansk-norske Aaalund Research,vises kun resultater på virksomheter som har blitt vurdert av flere enn 10 journalister.Når journalistene uhjulpet skal peke ut landets beste informasjonssjefer, så får vi denne topp 5-listen i årets undersøkelse: 1 Anne-Sissel Skånvik, Norwegian 2 Richard Kongsteien, Widerøe 3 Knut Morten Johansen, SAS Thomas Midteide, DNB 5 Ola Morten Aanestad, Statoil Kilde: Aalund Research

Direktør Eivind Roald i SAS Norge er også en populær mann blant de norske journalistene(Foto: Sasgroup.net)
Direktør Eivind Roald i SAS Norge er også en populær mann blant de norske journalistene(Foto: Sasgroup.net)

Denne artikkelen har 1 kommentar

  1. Nils Petter Tanderø

    NyheNordens ter var først med denne artikkeln. Dagens Næringsliv ble sitert i p 4 lørdag 13.12. Helge

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*