Tidligere konsernsjef Bjørn Kjos avtaler om Amerika(Foto: Pixabye)

Norwegian og det amerikanske flyselskapet JetBlue inngår intensjonsavtale om samarbeid. Samarbeidet vil gjøre det mulig for begge lavprisselskapenes kunder å enkelt bestille videreforbindelser i én og samme transaksjon. Norwegian skriver i en pressemelding at dette vil gjøre flyreiser til land i bl.a. Syd-Amerika billigere.

JetBlue har et stort rutenettverk i USA, Karibia og Latin-Amerika, samtidig som Norwegian kan tilby flere transatlantiske ruter og et stort rutenettverk i Europa. Samarbeidet vil gjøre det mulig for kunder å bestille gjennomgående flyreiser i én enkelt transaksjon på tvers av begge selskapers rutenettverk. Målet er at gjennomgående billetter vil være tilgjengelig på begge selskapers nettsider. Norwegian har nylig startet flyrute til Bueonos Aires i Argentina. Nordens Nyheter fløy nylig med Norwegian til Lisboa, som har de beste forbindelene i Europa til Brasil i Syd-Amerika.

Gode på Syd-Amerika

– Dette samarbeidet vil gi reisende enda flere valgmuligheter. JetBlue er det største flyselskapet på flere av våre største USA-baser, som New York og Fort Lauderdale, noe som vil gi våre og JetBlues kunder tilgang til et stort rutenett på begge sider av Atlanteren. JetBlue er en ideell samarbeidpartner for oss ettersom selskapet har en betydelig tilstedeværelse i USA, Karibia og Latin-Amerika, sier fungerende konsernsjef og finansdirektør i Norwegian, Geir Karlsen.

På de tre knutepunktene New York JFK, Boston og Fort Lauderdale kan Norwegians reisende få tilgang til 60 ruter innad i USA, samt 40 ruter til Karibia og Latin-Amerika. JetBlues kunder kan fly med Norwegian på flere enn 20 ruter til Europa.

Lavere priser

– Dette samarbeidet vil gi reisende gode videreforbindelser innenfor JetBlues robuste rutenettverk i USA, Karibia og Latin-Amerika, kombinert med Norwegians spennende destinasjoner i Europa. Norwegian og JetBlue deler visjonen om at økt konkurranse gir lavere priser for kundene, spesielt på transatlantiske ruter dominert av skyhøye priser, nettverksselskaper og allianser. Dette samarbeidet vil gi reisende større valgmuligheter, sier konsernsjef i JetBlue, Robin Hayes.

Kunder vil kunne bestille gjennomgående billetter med Norwegian og JetBlue på begge selskapers nettsider i løpet av første halvdel neste år. Kunder vil kunne sjekke inn bagasjen hele veien. Norwegian vil ikke si om man man i fremtiden utvider samarbeide med selskaper i Europa som er gode på Syd-Amerika, skriver Nordens Nyheter. Norwegians aksjer stiger på de internasjonale børsene etter nyheten om samarbeide med JetBlue.

På grunn av god etterspørsel, øker Norwegian frekvensen på en rekke populære ruter mellom Europa og USA. Reiseglade nordmenn kan glede seg over flere avganger fra Oslo til San Fransisco, samt fra Oslo til Miami.

Norwegian øker antall avganger fra London, Barcelona, Madrid, Oslo og Paris, til San Fransisco, Austin, Denver, Tampa, Los Angeles, Boston og New York. Fra Oslo øker antall avganger fra to til tre ukentlige til San Fransisco og Fort Lauderdale.

– Våre transatlantiske direkteruter har blitt svært godt mottatt av reisende på begge sider av Atlanteren og vi øker nå antall avganger på ruter med spesielt god etterspørsel. De nye avgangene vil bidra til økt fleksibilitet for våre passasjerer, både for de som reiser for jobb og for de som reiser på fritiden. Nå ser vi frem til å ønske enda flere reisende velkommen om bord våre nye, mer miljøvennlige Dreamlinere, sier Senior Vice President Commercial i Norwegian, Matthew Wood.

Norwegians løpende optimalisering av ruteprogrammet vil også bidra til å redusere selskapets kostnader.

Her er frekvensøkningene:

  • Oslo (OSL) til Oakland/San Fransisco (OAK) øker fra to til tre ukentlige avganger.
  • Oslo (OSL) til Miami/Fort Lauderdale (FLL) øker fra to til tre ukentlige avganger.
  • Barcelona (BCN) til San Fransisco (SFO) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
  • London (LGW) til Austin (AUS) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
  • London (LGW) til Denver (DEN) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
  • London (LGW) til San Fransisco (SFO) øker fra fem ukentlige avganger til daglige avganger.
  • London (LGW) til Tampa (TPA) øker fra to til tre ukentlige avganger.
  • Madrid (MAD) til Los Angeles (LAX) øker fra fire til fem ukentlige avganger.
  • Paris (CDG) til Boston (BOS) øker fra fire til fem ukentlige avganger.
  • Paris (CDG) til Denver (DEN) øker fra tre til fire ukentlige avganger.
  • Paris (CDG) til Los Angeles (LAX) øker fra daglige avganger til 10 ukentlige avganger.
  • Paris (CDG) til New York (JFK) øker fra daglige avganger til ni ukentlige avganger. 

Norwegian er et av de største lavprisselskapene i verden med over 37 millioner reisende i 2018. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, USA og Sør-Amerika. Norwegian har en flyflåte på rundt 170 fly med en gjennomsnittsalder på 3,8 år og er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden. Norwegian har for andre gang blitt kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT). Både i 2015, 2016, 2017, 2018 og 2019 har Norwegian blitt kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter, ifølge flypassasjerer som har stemt i anerkjente SkyTrax World Airline Awards. Norwegian også blitt kåret til Europas beste lavprisselskap av SkyTrax seks ganger. Norwegian har rundt 11 000 dedikerte medarbeidere. 

Følg Norwegian på FacebookTwitterInstagramLinkedIn og YouTube

Dreamliner flyr på Amerika og gir god inntjening. Norwegians presseavdeling gir Nordens Nyheter tuillatelse til å bruke bilder av Dreamlinere 787. (Foto: Norwegian)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*