Konsernsjef Jacob Schram må redusere med to tusen ansatte(Foto: Norwegian)

Norwegian er svært tilfreds med regjeringens beslutning om å medvirke til selskapets innhenting ajeldev ny kapital, med gitte betingelser. Dette øker mulighetene betydelig for at Norwegian kommer gjennom krisen og kan fortsette å være en viktig aktør i norsk luftfart. Nrk melder at Norwegian må hente inn mellom fire og fem milliarder kroner for å få et såkalt hybridlån av staten. Det betyr at gjeld kan konverteres til aksjer dersom alt går etter planen. Ett av villkårene er at gjelden reduseres fra 60 til 20 milliarder kroner, skriver Nordens Nyheter.

– På vegne av alle oss i Norwegian ønsker jeg å rette en stor takk til regjeringen. Norwegian står i en svært krevende situasjon som følge av pandemien. En medvirkning fra staten øker sjansen betydelig for at vi lykkes med å hente inn ny kapital og komme gjennom rekonstruksjonsprosessen. Vi har fremdeles en stor jobb foran oss, men støtten fra regjeringen tar vi til inntekt for at vi er på riktig kurs, sier konsernsjef i Norwegian Jacob Schram.

Selskapet har gått inn i en irsk reorganiseringsprosess og rekonstruksjonsforhandlinger i Norge. 14. januar la Norwegian frem en ny forretningsplan basert på en enklere selskapsstruktur, et europeisk rutenettverk uten langdistanse og en kraftig reduksjon i gjelden. Planen er å ha rundt 50 fly i drift i 2021 og å gradvis øke til omtrent 70 fly i 2022, avhengig av etterspørsel og reiserestriksjoner. Gjelden vil bli redusert til rundt 20 milliarder NOK og selskapet skal hente inn fire til fem milliarder NOK i frisk kapital.

– Med en ny forretningsplan og medvirkning fra regjeringen, har vi stor tro på at vi kan tiltrekke oss investorer og komme gjennom rekonstruksjonsprosessen. Vi har fått mye støtte fra politisk hold, fra kunder og medarbeidere, og fra aksjonærer og forretningspartnere. Det er vi svært takknemlige for, og det betyr mye for oss i en krevende tid. I tillegg bidrar en medvirkning fra regjeringen til å sikre arbeidsplasser i Norge og en sunn konkurranse i luftfarten, sier Schram.

Ny oppdatert plan

Nylig la selskapet frem en oppdatert plan – som skal skape et rammeverk som «kan gjøre det mulig for selskapet å forlate» den irske konkursbeskyttelsen innen utgangen av mars i år.

Norwegian tar kraftigere grep for å redde selskapet. Langdistanseflyene må bort, mer kapital hentes inn og gjelden kuttes ned. I tillegg har Norwegian igjen bedt staten om pengehjelp. Denne informasjonen ble gitt på et digitalt pressemøte torsdag morgen.Utover sommeren og høsten jobbet selskapet med en ny redningspakke. Etter at den norske staten sa nei til å bidra søkte selskapet konkursbeskyttelse i både Irland og Norge. Hele 2000 ansatte rammes av langdistansekuttet i Norwegian.

Medier ble invitert til en digital presseorientering torsdag klokken 0930. Orienteringen foregår på norsk. Av smittevernhensyn vil det ikke være aktuelt med fysisk fremmøte i Norwegians lokaler. Presseorienteringen kan strømmes her

Om Norwegian
Historien om Norwegian begynte for over 27 år siden. Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Norwegian har blitt en sentral aktør i internasjonal luftfart. Først med kortdistanseruter i Europa og senere med langdistanseruter til og fra USA, Asia og Sør-Amerika. Norwegian har i dag en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 787 Dreamliner- og Boeing 737-fly.

I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.

Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og fem år på rad har passasjerene stemt frem Norwegian som verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter. I tillegg er Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for selskapets produkter, service og nyskapning innen luftfarten.

Iselin Nybø lover å hjelpe Norwegian på villkår(Foto: Regjeringen.no)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*