Konsernsjef Jacob Schram må redusere med to tusen ansatte(Foto: Norwegian)

Torsdag la selskapet frem en oppdatert plan – som skal skape et rammeverk som «kan gjøre det mulig for selskapet å forlate» den irske konkursbeskyttelsen innen utgangen av mars i år.

Norwegian tar kraftigere grep for å redde selskapet. Langdistanseflyene må bort, mer kapital hentes inn og gjelden kuttes ned. I tillegg har Norwegian igjen bedt staten om pengehjelp. Denne informasjonen ble gitt på et digitalt pressemøte torsdag morgen.Utover sommeren og høsten jobbet selskapet med en ny redningspakke. Etter at den norske staten sa nei til å bidra søkte selskapet konkursbeskyttelse i både Irland og Norge. Hele 2000 ansatte rammes av langdistansekuttet i Norwegian.

Medier ble invitert til en digital presseorientering torsdag klokken 0930. Orienteringen foregår på norsk. Av smittevernhensyn vil det ikke være aktuelt med fysisk fremmøte i Norwegians lokaler. Presseorienteringen kan strømmes her

Om Norwegian
Historien om Norwegian begynte for over 27 år siden. Norwegian ble grunnlagt i 1993, mens lavprisselskapet med Boeing 737-fly kom på vingene i 2002. Norwegian har blitt en sentral aktør i internasjonal luftfart. Først med kortdistanseruter i Europa og senere med langdistanseruter til og fra USA, Asia og Sør-Amerika. Norwegian har i dag en moderne og drivstoffeffektiv flåte bestående av Boeing 787 Dreamliner- og Boeing 737-fly.

I 2019 ble Norwegian det første flyselskapet som signerte FNs program for klimatiltak og forpliktet seg dermed til å bli klimanøytralt innen 2050.

Norwegian er kåret til Europas beste lavprisselskap seks år på rad av Skytrax, og fem år på rad har passasjerene stemt frem Norwegian som verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter. I tillegg er Norwegians fordelsprogram, Norwegian Reward, fire år på rad kåret til «Flybransjens beste fordelsprogram i Europa/Afrika» under Freddie Awards i USA. Siden 2012 har Norwegian vunnet over 55 priser for selskapets produkter, service og nyskapning innen luftfarten.

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*