Morten Trasti er gjeldsøkonom i Intrum(Foto: Intrum/Mynewsdesk)

November er nettbutikkenes store salgsmåned, hvor det fristes med gode tilbud og mulighet for utsatt betaling. Risikoen er likevel stor for at slike regninger går i glemmeboken og vinningen går opp i spinningen,.

De siste 12 månedene har 42 prosent av nordmenn unnlat å betale en eller flere regninger i tide viser Intrums ferske undersøkelse, European Consumer Payment Report 2021. Til sammenligning er tallene henholdsvis 24 prosent i Danmark og 37 prosent i Sverige.  I de fleste land er en tom bankkonto årsaken til betalingsproblemer, men Norge og Sverige er blant noen få land hvor den vanligste årsaken er at regningen rett og slett ble glemt. 37 prosent av nordmenn og 49 prosent av svensker oppgir at glemsel var årsaken til ubetalte regninger. I Danmark er den vanligste årsaken at man ikke har penger, det at man har glemt regningen er på andre plass med 24 prosent.

– I forbindelse med Cyber Monday flommer nettbutikkene over av tilsynelatende gode tilbud. Og dersom du ikke har penger i dag, tilbyr mange utsatt betaling. Det kan lønne seg å kjøpe varer og tjenester på tilbud og på kreditt. Samtidig er det viktig å sette seg inn i betingelsene og lese det som står i liten skrift. Hvis ikke kan vinningen fort gå opp i spinningen, sier gjeldsøkonom Morten Trasti i Intrum, som nylig skiftet navn fra Lindorff.

I den ferske undersøkelsen blant mer enn 24.000 europeere, hvorav minumum 1.000 var respondenter  fra hvert av landene, spurte vi blant annet om betalingsvaner og -holdninger. Her skiller nordmenn seg ut ved at syv av ti i alderen 18 til 37 år ikke vet hva deres totale gjeld er. Snittet for Europa for aldersgruppen er 49 prosent. Best i klassen er estlendere, hvor kun 28 prosent svarer at de ikke har oversikt over total gjeld.

– Skandinaviske forbrukere har generelt bedre råd enn sine øvrige europeiske naboer, som gjenspeiles i svarene. Et potensielt urovekkende funn er at flertallet av unge forbrukere ikke har oversikt over den totale gjelden. Da blir det vanskeligere å planlegge og større risiko for negative overraskelser. Dette henger nok delvis sammen med at unge har en mindre satt privatøkonomi enn eldre. Det er vanskeligere å holde oversikt hvis privatøkonomien er i stadig endring, sier Trasti.

Om The European Consumer Payment Report 2021

The European Consumer Payment Report 2021 er en undersøkelse som gir innsikt i hverdagen til europeiske forbrukere, deres atferd og mulighet til å ha kontroll på sin personlige økonomi. Rapporten er basert på en ekstern undersøkelse og er gjennomført av Longitude i 24 europeiske land. Totalt 24.012 forbrukere deltok i årets undersøkelse, som ble gjennomført mellom 21. juli og 26. august 2021, skriver Mynewsdesk i en pressemelding.

Rapporten lanseres i sin helhet 30. november. Inntil da kan den forhåndsbestilles på intrum.com/ecpr2021

Adm. dir. Siv Hellegjerde Martinsen

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*