GÅR SAMMEN: Konsernsjef i Storebrand Odd Arild Grefstad og Kron-sjef Emma Tryti. FOTO: Storebrand/Kron

3. januar blir Storebrands oppkjøp av det norske fintech-selskapet Kron gjennomført. Kron og Storebrand vil senke terskelen for å investere for folk flest. Halvparten av nordmenn har ikke begynt å investere i fond eller aksjer.

Selskapene tar sammen på seg oppdraget med å gjøre det enklere og morsommere å bli investor. Det som tidligere har vært forbeholdt proffene skal nå bli tilgjengelig for alle.

– Vi har latt oss imponere av hvordan Kron har lykkes med å skape engasjement rundt investeringer. Nå er vi veldig glade for at alle godkjennelser er på plass, og vi kan for alvor starte arbeidet med vår felles ambisjon – å gjøre gode investeringer tilgjengelig for alle. Vi er sikre på at Krons brukeropplevelse sammen med Storebrands sterke distribusjonskraft og produktkompetanse vil engasjere både eksisterende og nye kunder, sier konsernsjef i Storebrand Odd Arild Grefstad.

Blir Storebrands investeringsapp

Kron blir fra nyåret Storebrands investeringsapp som de skal videreutvikle

sammen. Kron har hatt en eventyrlig vekst, og tredoblet i fjor antall kunder samtidig som kapitalen under forvaltning ble sjudoblet. Storebrand har 1,5 million kunder i Norge.

– Mange synes nok det er både kjedelig og vanskelig å sette i gang med å investere hvis du har sparepenger til overs. Terskelen er altfor høy. Vi vil gjøre det som tidligere har vært forbeholdt proffene tilgjengelig for alle. Gjennom smart bruk av teknologi vil vi gjøre investeringer enklere, mer sosialt, morsomt og engasjerende. Nå er vi klare for å skape et taktskifte, og gleder oss til å gjøre nordmenn til engasjerte investorer, sier Kron-sjef Emma Tryti.

Mange har ikke begynt å investere

27 prosent av nordmenns sparepenger er investert i fo

fond og aksjer, ifølge tall fra SSB, VFF, Finans Norge og AksjeNorge.

– Nordmenn blir stadig flinkere til å investere i fond og aksjer, som historisk sett har gitt god avkastning. Vi lever lenger, som gjør det enda viktigere å investere i fremtiden. Likevel har halvparten av befolkningen, med en overvekt av kvinner, ikke begynt å investere enda. Vi mener nøkkelen er å gjøre investeringer mer tilgjengelig for folk flest, og på nyåret vil Kron være investeringsappen til våre 1,5 million kunder, sier Heidi Skaaret, konserndirektør personmarked i Storebrand.

Om Kron

Kron er en digital investeringsplattform for fondssparing og pensjon. Selskapet ble etablert i 2017 som en del av det nordiske selskapet for finansiell rådgivning, Formue. Kron ble skilt ut som eget selskap i januar 2020 og selges nå fra Pecunia Forvaltning (Petter Neslein), Ringgården (Ole Jacob Sunde), Formue og ansatte. Mer enn 70 000 kunder har åpnet investeringskonto i Kron. Målt i rating i app store og google play er Kron Norges mest likte investeringsapp. Kundene bruker Kron aktivt, og en stor andel av kundene bruker appen daglig.

Emma Trasti(t.v.) og Heidi Skaaret fotografert av Storebrand/Kron)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*