Banksjef Robert Berg i Instabank(Foto: Mynewsdesk)

3. kvartal for Instabank var preget av sterk utlånsvekst, synkende utlånstap og billigere innlån. Til sammen ga dette en solid økning i netto resultat fra andre kvartal.

  • Vi ser stadig sterkere effekter av vår nye strategi mot en mer diversifisert og balansert utlånsportefølje. Det medfører også en bedre utnyttelse av egenkapitalen, slik at vi kan fortsette å vokse uten å hente mer egenkapital, sier adm.dir. Robert Berg i Instabank.

Kvartalsresultat ble 13,2 MNOK etter skatt, som er nær identisk med resultatet i 3 kvartal 2019, men en sterk økning på 33% fra 2 kvartal inneværende år (9,9 MNOK). Avkastningen på egenkapitalen økte fra 7,7 prosent til 10,2 prosent fra andre til tredje kvartal. Netto utlån økte 220 MNOK, som er et av bankens beste kvartaler noensinne. Nesten all vekst kom i Norge, etter en innenlands nedgang de foregående seks kvartalene.

  • Vi gleder oss også over en nedgang i utlånstap, sier Berg. – Tidlig høst er normalt en periode hvor andel lån i restanse øker, men denne trenden er nå brutt. Andelen utlån i restanse 1-30 dager har særlig falt i Norge, fra 17 % ved utgangen av september i fjor til 11 % i år. Trenden har vart i flere kvartaler, og vi tror at Gjeldsregisteret er medvirkende til bedre kvalitet på utlånsporteføljen.

Instabank har gjennom flere kvartaler fulgt en endret strategi mot en sterkere posisjon som en partner til særlig detaljhandelskjeder. Samtidig har banken lansert viktige, nye produkter, slik som markedets billigste kredittkort og ikke minst lån med sikkerhet i bolig.

  • Både lån med sikkerhet i bolig og kort øker sterkt, og vi skal bli enda dyktigere i vårt samarbeid med store merkenavn som Coop og Skeidar, sier Berg. – Gjennom det siste året har vi bevist det som kanskje er bankens største styrke, at vi raskt evner å fornye oss og endre strategi når rammebetingelsene endres. Derfor tør vi å tro på en betydelig vekst i både utlånsportefølje og resultat de neste årene, og vi tør å si det.

Instabank vil avholde en presentasjon av rapporten for 3. kvartal som et webinar i regi av Sparebank 1 Markets den 29 oktober kl. 10:00. Klikk her for å registrere din deltakelse: https://attendee.gotowebinar.com/register/3510890571617420301

Instabank ASA er en norsk digital bank, lansert i september 2016, med kontor på Skøyen i Oslo. Banken har som visjon å skape den beste kundeopplevelsen i sitt marked – og har et kompromissløst fokus på tilgjengelighet, enkelthet og innovasjon.

Instabank tilbyr i dag gunstige spareprodukter, forsikringer og usikrede lån til privatpersoner i Norge, Finland og Sverige. I tillegg jobber teamet hele tiden med å utvikle nye produkter og tjenester.

”Vi tenker ikke som en bank, vi tenker som deg.”

Robert Berg i Instabank låner ut mer penger(Foto: Mynewsdesk)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*