I utfordrende tider er hjemmet viktigere enn noen gang, og det er i disse tider at IKEA virkelig skal være IKEA. Derfor investerer vi nå rundt 500 millioner kroner i å redusere prisene på flere tusen produkter.

IKEAs forretningsmodell er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsprodukter til så lave priser, at så mange som mulig har råd til å kjøpe dem. Denne forretningsmodellen er bygget på IKEAs grunnlegger, Ingvar Kamprads, ide om å hjelpe folk til å skape et bedre hjem, uansett størrelse på lommeboken.

– De siste årene har vært utfordrende for de aller fleste, og i likhet med alle andre i vår bransje har vi måttet øke prisene våre. For oss har det vært smertefullt, ikke minst fordi ambisjonen om å være så rimelig som mulig ligger ettertrykkelig plantet i vårt DNA. Det gjelder særlig i utfordrende tider som dette. Derfor er jeg veldig glad for at vi nå kan investere i å sette ned prisene igjen, sier Carl Aaby, administrerende direktør i IKEA Norge.

I det siste har IKEA sett en positiv økonomisk utvikling og tegn til noe lavere priser på råvarer i leveringskjeden. Samtidig har fokuset vært på å redusere driftskostnadene og forbedre effektiviteten. IKEA har også investert i ny kostnadsbesparende teknologi, opplæring for medarbeidere, og lansert nye rimeligere tjenester. Eierstrukturen i IKEA gjør det mulig for oss å investere besparelsene i lavere priser, som kommer kundene våre til gode.

– Vi er glade for å kunne prioritere lavere priser for kundene våre og vil de neste månedene investere en halv milliard kroner i å senke priser på flere tusen produkter. Dette vil bidra til å gjøre enda flere av våre produkter, av god kvalitet og design, enda rimeligere for de mange menneskene, sier Aaby.

I desember satte IKEA ned prisene på 800 produkter, og i januar halverte vi pølseprisen. Denne jobben fortsetter utover våren og de neste månedene vil IKEA redusere prisene på rundt 2000 nye produkter. Det vil være produkter på tvers av kategorier, som kjente FANTASTISK- servietter MALM- kommode og IVAR- hylla.

– Vi vil fokusere på produkter som gjør at kundene også kan spare penger på strømregningene sine. Tepper, LED-pærer og tappekraner vil hjelpe kundene våre til å leve et mer bærekraftig liv i hjemmet. Vårt formål står fortsatt sterkt – å imøtekomme drømmene, behovene og frustrasjonene folk har i livet hjemme, avslutter Aaby.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 482 IKEA-varehus i 31 land i verden. Sist år hadde disse varehusene 657 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 3,8 milliarder ganger. I Norge hadde våre varehus over 8,4 millioner besøkende, mens IKEA.no hadde over 49 millioner som var innom.

I Norge har IKEA sju varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet), på Ringsaker. I tillegg har vi planleggings- og bestillingspunkt i 6 byer (Haugesund, Arendal, Sarpsborg, Porsgrunn, Ski og Drammen) Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

Les mer på IKEA.no

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*