Prime Air, Amazons drone prosjekt
Prime Air, Amazons drone prosjekt (Foto: Amazon)

De to gigantene Amazon (nettbutikk, datahosting, sky-tjenester m.m.) og Google har begge igang spennende prosjekter med droner ( ubemannede småfly/heli-/quad-koptere), og noe av det mest nyttige er kanskje idéen om vareleveranser utført med GPS-styrte, ubemannede droner. Etter at bruk av luftrom, avleveringsmåter, sikkerhet og andre mulige hindringer er overvunnet, kan videoene i denne artikkelen beskrive fremtidens vareleveranse av småpakker.

Amazons Prime Air
Amazon lanserte sitt prosjekt – Prime Air – i desember i fjor. Amazon sjef Jeff Bezos ble intervjuet på 60 minutes, og fortalte om pakkelevering på maksimum 30 minutter av ubemannede droner. Hype-videon kan sees under, og mange har i ettertid kalt dette ‘vaporware’ og et rent marketing stunt fra nettbutikken sin side. Og siden har det vært stille – det vil si inntil nå.

 I det siste har de nemlig ansatt Paul Viola, en tidligere  Microsoft forsker som forbedret Bing søkemotor på presisjon og nøyaktighet,  og Avi Bar-Zeev, som var med-gründer i Keyhole, Inc. som Google kjøpte og endret til Google Earth. De har også ansatt flere fra fly- og romfartsindustrien med bakgrunn fra aerodynamikk, robotteknikk og folk med astronauterfaring(!).

Dette, sammen med økt trykk mot amerikanske myndigheter på flytillatelser, tyder på at Prime Air er høyst levende prosjekt som det er spennende å følge med på.

 

Googles Project Wing
En avsidesliggende del av den australske delstaten Queensland har blitt valgt av Googles hemmelige forskningsanlegg for å teste selskapets fremtidige flåte av leveringsdroner. Systemet har et enormt potensial til å transportere varer raskere, hevder Google.

I en operasjon kalt «Project Wing», har to australske bønder vært heldig å bli de første Google kundene til å få et førstehjelpsskrin, godteristenger, hundegodbiter og vann levert av droner i et prøveprosjekt. Selskapet rapporterte om minst 30 vellykkede leveranser så langt.

Goole innrømmer at det langt fram til dette er en tjeneste til folk flest, men de er samtidig svært positive til teknologien og mulighetene. Det er lett å se for seg bruken i spredt bebygde områder og bygder, men i bysentra må mange problemer løses før dette kan benyttes i større skala.

 

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*