Norwegian melder tirsdag at selskapet øker  henter inn 3 milliarder kroner i et fortrinnsrettet emisjon , hvor John Fredriksen-kontrollerte Sterna Finance er blant garantistene i saken. CFO GeirKarlsen  i Norwegian har tidligere jobbet for skipsreder John Fredriksens og kjenner denne gruppen godt, skriver Nordens Nyheter. På prekonferansen i Oslo kommenterte konsernsjef Bjørn Kjos lånevilkårene, som sier at bokført egenkapital må holdes over 1,5 milliarder kroner. Låneavtalen utløper i desember 2019. I en børsmelding i kjølvannet på emisjonen heter at selskapet styrker egenkapitalen.– Norwegian har egentlig aldri hatt finansielle problemer. Vi har vært i enoppbyggingsfase og det koster, sa Bjørn Kjos(Foto: Flickr)

HBK Holding størst

Pengene fra emisjonen skal styrke Norwegians finansielle fleksibilitet. Emisjonen er organisert som en garantert emisjon med tegningsretter, der dagens aksjonærer vil få tegningsretter med rett til aksjer. Toppsjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise er forpliktet til å tegne seg opp for 343 millioner kroner gjennom HBK Holding (300 millioner) og Sneisungen (43 millioner).  HBK Holding en eierandel i Norwegian på 22,32 prosent. Kjos sa at det aldri har vært viktig for dem hvor stor prosent av selskapet de eier. Vi har aldri vært opptatt av hvor mange aksjer vi eier. Vi er bare en av aksjonærene og har alltid vært det, sa konsernsjefen. Kjos sa til pressen at det fortsatt er aktuelt med en «joint venture»-løsning for deler av flyflåten. Det er absolutt på bordet. Vi håper å få avklart det i løpet av første kvartal. Vi har kommet lenger i disse samtalene, sa Norwegian-sjefen. Norwegian har tidligere meldt om planer om å danne en allianse som skal bistå i finansieringen av selskapets store bestilling av fly hos Airbus og Boeing.Dette joint venture-selskapet vil kunne eie deler av Norwegian,og skal kunne bidra til å finansiere flykjøpene. Norwegians tiltak for å få opp lønnsomheten inkluderer salg av fly og en mulig etableringen av et nytt eierselskap for deler av flyparken. Selskapet vurderer også utsettelse av flyleveranser med et kostnadsprogram på to milliarder kroner og optimalisering av basestruktur og ruteprogram, ifølge pressemeldingen. Norwegian nevner også kompensasjon fra motorprodusenten Rolls-Royce etter motorproblemene på Dreamlinere. Norwegian viser også til IAG`s interessen for å kjøpe selskapet da det i  april ble kjent at gruppen hadde kjøpt seg opp til en eierandel på litt under fem prosent, før selskapet, som eier British Airways avlyste budet igjen.Norwegian har mottatt forespørsler fra flere parter som har vist interesse for (Foto:Norwegian)som venter at Norwegian vil være et lønnsomt selskap i 2019. 

 

 

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*