Bjørn Kjos fotografert ett år før han gikk av ( Foto: Flickr)

Bjørn Kjos gikk av 11. juli etter 17 år som konsernsjef i Norwegian. Han har fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret og for styrets leder. Finansdirektør Geir Karlsen går inn i rollen som fungerende konsernsjef. Samtidig vil styreleder, Niels Smedegaard ta en mer aktiv rolle i Norwegians ledelse. Endringene ble rettskraftige fra overnevnte dato

– Jeg er svært glad for at Bjørn fortsatt vil ha en sentral rolle i Norwegian som rådgiver for styret og meg selv. Også fremover vil vi få glede av Bjørns omfattende nettverk og dyptgående kunnskap og erfaring fra internasjonal luftfart når selskapet nå har endret strategi og gått inn i en ny fase fra vekst til lønnsomhet. Prosessen med å rekruttere en ny, permanent konsernsjef er i gang, sier styreleder Niels Smedegaard.

– Jeg har stor tillit til at styret kommer til å rekruttere en godt kvalifisert konsernsjef til å lede Norwegian videre sammen med resten av toppledelsen. Den neste konsernsjefen har en utrolig spennende jobb i vente og jeg er glad for at jeg nå kan gi stafettpinnen videre, mens jeg selv kan konsentrere meg om noen utvalgte prosjekter som vil være av stor betydning for Norwegian fremover. Som jeg har uttalt mange ganger er det ikke naturlig å sitte som konsernsjef når man har gått inn i 70-årene, sa avtroppende konsernsjef Bjørn Kjos.

I løpet av de 17 årene Bjørn Kjos har vært konsernsjef har Norwegian vokst fra et lite, innenriks flyselskap med 130 ansatte og fire fly, til et globalt, prisvinnende lavprisselskap med over 11 000 ansatte over hele verden og en flåte på 162 fly. Norwegian har under Kjos’ ledelse også bygd opp en omfattende langdistanseoperasjon med over 60 interkontinentale ruter. Norwegian er nå det største utenlandske flyselskapet i New York-området. I fem år på rad har SKYTRAX kåret Norwegian til verdens beste lavprisselskap på langdistanse.

Etter mange år med kraftig vekst, store investeringer og global ekspansjon endret Norwegian strategi fra vekst til lønnsomhet i 2018. Fremover vil veksten avta og selskapet vil høste av de investeringene som er gjort.

– Den nye konsernsjefens hovedoppgave vil være å sikre en stabil og lønnsom drift, til fordel for kunder, ansatte og aksjonærer. Det er viktig for oss å sikre at Norwegian er godt posisjonert for tøff konkurranse og også uforutsette hendelser fremover. Vi skal ha et lønnsomt rutenettverk, en velfungerende drift og en organisasjon som bygger oppunder det. Kostnadene må også ytterligere ned, fortsetter Smedegaard.

Niels Smedegaard
Niels Smedegaard (født 1962) har fra 2007 frem til mai 2019 vært konsernsjef i DFDS Seaways. Han har hatt en rekke lederroller i selskaper som Gate Gourmet Group, Swissair og SAS. Smedegaard er dansk statsborger og har en master og bachelor i økonomi fra Copenhagen Business School. Smedegaard har også flere styreverv i europeiske selskaper. Smedegaard er valgt inn for perioden 2019-2021.

Bjørn Kjos
Bjørn Kjos (født 1946) har vært konsernsjef i Norwegian siden oktober 2002. Han er en av grunnleggerne av Norwegian Air Shuttle og var styreleder fra 1993 til 1996. Kjos var også styreleder i oppstarten av Boeing 737-driften fra juni til september 2002. Kjos har 20 års erfaring fra advokatyrket, og fikk møterett for Høyesterett i 1993. Han var jagerflyger i 334-skvadronen i seks år, og er utdannet jurist fra Universitetet i Oslo.

Geir Karlsen
Geir Karlsen (født 1965) ble finansdirektør for Norwegian i april 2018. Karlsen kom fra stillingen som Group CFO i det London-baserte shippingselskapet Navig8 Group som har virksomhet over hele verden og er verdens største skipspool-operatør. Han har bred erfaring fra børsnoterte selskaper innen shipping og offshore. Han har gjennom de 12 siste årene hatt ulike CFO-stillinger i internasjonale selskaper som Golden Ocean Group og Songa Offshore. Geir Karlsen er siviløkonom fra Handelshøyskolen BI.

Umiddelbart etter fremleggelsen av tallene for andre kvartal ble det holdt en pressekonferanse med Niels Smedegaard, Bjørn Kjos og Geir Karlsen om endringene i ledelsen.

Norwegian er fortsatt største lavprisselskapet i verden med over 37 millioner reisende i 2018. I dag opererer Norwegian over 500 ruter til mer enn 150 destinasjoner i Europa, Nord-Afrika, Midtøsten, Thailand, Singapore, Karibia, USA og Sør-Amerika. Norwegian har en flyflåte på rundt 170 fly med en gjennomsnittsalder på 3,8 år og er blant de mest moderne og miljøvennlige flyselskapene i verden. Norwegian har blitt kåret til det mest miljøvennlige transatlantiske flyselskapet av The International Council on Clean Transportation (ICCT). Både i 2015, 2016, 2017 og 2018 har Norwegian blitt kåret til verdens beste lavprisselskap på langdistanseruter, ifølge flypassasjerer som har stemt i anerkjente SkyTrax World Airline Awards. For sjette år på rad har Norwegian også blitt kåret til Europas beste lavprisselskap av SkyTrax. Norwegian har rundt 11 000 dedikerte medarbeidere. 

Følg Norwegian på FacebookTwitterInstagramLinkedIn og YouTube

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*