Norwegian flyr Dreamliner fra London til Buenos Aires(Foto: YouTube)

Innen få år skal Norwegian bygge opp et finmasket rutenett i Argentina og Sør-Amerika med langdistanseruter til både Europa og Nord-Amerika. Flyselskapet skal operere 146 ruter, som til sammen skal fly 18,2 millioner passasjerer årlig og investerer 37 milliarder kroner. SAS , som var pioneerer,startet en av de første rutene til Buenos Aires like etter andre verdenskrig.

Det fremgår av en 680 sider lang presentasjon som Norwegian har sendt til de argentinske luftfartsmyndighetene, ifølge det argentinske mediet La Nacion, skriverdet danske nettstedeet Check-in. Lavprisselskapet Norwegian planlegger altså å investere rundt 37 milliarder kroner på sin store Argentina-satsing i løpet av de neste fem til åtte årene.

Bjørn Kjos satser milliarder på Syd-Amerika(Foto: Norwegian)

– Vi kan bekrefte at vi har søkt om en driftstillatelse (AOC) i Argentina og i den forbindelse har vi skissert fremtidige muligheter for flyvninger og hva dette vil kunne medføre av positive ringvirkninger i Sør-Amerika. Vi er fortsatt i planleggingsfasen og godkjennelser fra myndighetene er avgjørende for å kunne sette i gang, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen i Norwegian til DN.

Starter i London

Hvor mye Norwegian vil investere i Argentina har så langt vært noe usikkert. Det siste som har vært kjent er at flyselskapet skal ha to baser i Argentina. Én i Buenos Aires og én i Cordoba. Ruten til Argentina starter i London

Norwegian-sjef Bjørn Kjos fortalte til TDN Finans i starten av april at selskapet vil starte med flyvninger fra Argentina til Europa i løpet av året. Presentasjonen tilsendt de argentinske luftfartsmyndighetene viser at satsingen er langt større enn man har trodd tidligere. Totalt regner selskapet med investeringer på 4,3 milliarder dollar, tilsvarende rundt 37 milliarder kroner, ifølge referatet fra den argentisnke avisen La Nacion.
Norwegian forventer å starte flyvninger mellom Buenos Aires og London Gatwick i november. I oppstarten skal det brukes seks Boeing 737 mellomdistansefly. Etter ett år ser selskapet for seg 15 fly, hvor av 11 er mellomdistansefly og fire langdistansefly.

Slik ser Norwegians Dreamliner ut inne i flyet. (Foto: Norwegian)

Denne artikkelen har 1 kommentar

  1. Nils Petter Tanderø

    Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets (AAA) har inngått en avtale om leveranse av ytterligere to nye Boeing 737 MAX. I dag signerte også AAA en intensjonsavtale (LOI) om såkalt «sale-leaseback» på totalt 11 Boeing 737-800-fly som i dag opereres av Norwegian.

    Norwegian fortsetter å utvide flåten for videre internasjonal vekst. Datterselskapet AAA har utløst to opsjoner for leveranse av to nye fly av typen Boeing 737 MAX som vil bli levert i løpet av 2018. Dette betyr at AAA nå har en bestilling på 110 Boeing 737 MAX og 90 gjenstående kjøpsopsjoner.

    Intensjonsavtalen om «sale-leaseback» (salg av fly som deretter leies tilbake på leasingavtale) av totalt 11 Boeing 737-800-fly som i dag betjenes av Norwegian, er forventet å redusere Norwegians gjeld med 1,4 milliarder NOK basert på dagens amerikanske dollarkurs på 8,5.

    I mai i år signerte Norwegian en avtale om «sale-leaseback» av åtte nye Boeing 737-800-fly. Salget av totalt 19 fly (åtte nye og 11 eksisterende) estimeres å ha en positiv effekt på Norwegians likviditet på rundt 2,3 milliarder NOK. De solgte flyene vil bli leaset tilbake til Norwegian i en periode.

    – Dagens avtale om salg av 11 av våre eldre 737-800-fly og bestillingen av ytterligere to nye Boeing 737 MAX-fly, betyr at Norwegians flåtefornyelse med enda flere drivstoffeffektive og mer miljøvennlige fly, forsetter. Nye fly er vinn-vinn for passasjerenes komfort, billettprisene, miljøet, og for våre aksjonærer, sier konsernsjef Bjørn Kjos.

    Tore Østby, Vice President Investor Relations, tel. +47 99 54 64 00

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*