Bjarne Brøndbo(t.v.) sammen med to andre familiemedlemmer. .Arne Brøndbo (i midten) startet bilhuggeriet i 1975 som i dag er Bil1Din.

Hos bruktdelprodusent-og leverandør Bil1Din i Namsos har alle ansatte fått ansvaret for sin egen verktøytralle. Det har gitt positive resultater for familiebedriften fra dag én.  

-Nå er det endelig orden i vektøyskuffen, sier Bjarne Brøndbo til Nordens Nyheter.

– Da jeg startet i 2018 så jeg et skrikende behov for mer struktur. Vi er avhengige av god struktur og orden for å få en stabil produksjon. Du er ikke i stand til det hvis du bruker store deler av dagen til andre ting enn å produsere, som for eksempel å lete etter verktøy, understreker daglig leder Anders Greftegreff i Bil1Din i Namsos.

Med TengTools og konseptet «Get Organised», har både Anders og pappa Bjarne Brøndbo, som eier Bil1Din, nå god oversikt og skikkelig struktur i lokalene. Det merkes godt både blant de de ansatte og for lønnssomheten i firmaet. 

– Vi har investert 40 millioner kroner for å være rigget for de kommende årene. I dag er vi tilpasset et moderne behov hvor alle mekanikere er meget godt utstyrt med verktøytraller hvor alt er tilgjengelig på selve arbeidsstasjonen, forklarer Anders.

I 1975 startet Arne Brøndbo bilopphuggeriet på Skage i Namdalen som i dag er Bil1Din. Nå drives firmaet av sønnen Bjarne Brøndbo og hans kone Lise Greftegreff, mens deres sønn Anders er daglig leder. Far og sønn kan fortelle at i løpet av de to siste årene har selskapet investert flere titalls millioner for å satse på fremtiden.   

Leverer en totalpakke

I løpet av 2021 har Bil1Din tatt inn totalt 11 ulike komplette verktøyvogner i ulike størrelser med verktøy fra TengTools. Hver ansatt har ansvaret for sin verktøyvogn. Innholdet er komponert av produksjonslederen i Bil1Din, og ifølge Anders og Bjarne er de forskjellige verktøydelene skreddersydd for bildemontering og firmaets behov. At systemet fungerer, er det liten tvil om.  

– Tilbakemeldinger fra ansatte er at de er veldig fornøyde og det som er interessant er at vi nå kan se at ting fungerer veldig bra. Den eneste forskjellen er systemet! Menneskene som jobber her er jo de samme, men vi har etablert et godt system og systemet i seg selv trigger folk til å tenke riktig, forklarer daglig leder Anders Greftegreff. 

Godt etablert struktur og orden på arbeidsplassen er uten tvil en viktig del for å lykkes med lønnsom drift i en bedrift. At valget til Bil1Din falt på TengTools og deres konsept «Get Organised» er ikke tilfeldig.  

Den daglige lederen forteller at firmaet har brukt intern kompetanse fra faglærte mekanikere og at de involverte produksjonslederen for å finne den optimale løsningen Bil1Din var ute etter. Samtidig sjekket de ulike produsenter på markedet.

– TengTools utmerket seg ganske tidlig. Vi var på jakt etter kvalitetsverktøy, men også et system hvor ting blir ivaretatt over tid og Teng Tools leverer den totalpakka vi var ute etter, sier Anders. 

– Vi vet TengTools leverer kvalitetsprodukter som også har et system som er 100 prosent spikra. Tidligere hadde alle ulike verktøyskap med ulike typer verktøy av ulike produsenter. Det var ingenting som var standardisert og det var null system – det var et komplett kaos, ler Bjarne.  

Løsningen ble at hver enkelt mekaniker fikk sin egen TengTools verktøyvogn. I tillegg avslører Anders og Bjarne at de ansatte får en godtgjørelse på toppen av lønnen for å ha orden på sakene.   

– Vi har tydelige forventninger til hver enkelt og alle ansvarliggjøres for sin arbeidsstasjon, sier Bil1Din-sjefen. 

I tillegg påpeker Greftegreff at de også må ha et system som ivaretar systemet. Firmaet benytter seg derfor av Lean-filosofien som et prosesstyringsverktøy og 5S som en metodikk for å organisere og administrere arbeidsplassen og arbeidsflyten.  

Tar vare på miljøet og de ansatte

Bil1Din driver i dag med «hovedfokus på gjenbruk, produksjon og salg av brukte bildeler». Firmaet har et miljøengasjement som en viktig del av sin grunnfilosofi. Bilvrak kan inneholde flere deler som kan skade miljøet, men i tillegg er det viktig å ha fokus på HMS for å unngå arbeidsskader blant de ansatte.  

– I den bransjen vi jobber i er vi veldig utsatt i forhold til det med HMS. Vi driver med farlige tunge produkter og vi er utsatt for store risikoer, så hvis vi ikke har struktur på det vi holder på med så vil det bli ulykker. Her er vi rett og slett avhengig av å ha god struktur, understreker Bil1Din-eier Bjarne Brøndbo.  

God orden og struktur er dermed ikke bare viktig for firmaets produksjon og flyt, det bidrar også til å ivareta HMS og skape en god holdningskultur.  

– Når vi flyttet inn i fabrikken kjørte vi en to dagers workshop der vi rigget stasjonene slik vi ønsket å ha det, og allerede fra dag én merket vi stor forskjell. Man trenger ikke å gjøre det så komplisert. Vi i Bil1Din har bestemt oss for å holde orden. Hvis du ikke roter, så trenger du heller aldri å rydde, avslutter den daglige lederen Anders Greftegreff. 

Bjarne Brøndbo (til høyre)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*