Direktør Henning Holtan , sjef for Visa i Norden og Baltikum(Foto: Mynewsdesk)

Kontaktløse betalinger tar av i Europa. Nye data fra Visa viser en halv milliard flere kontaktløse betalinger etter at nærmere 30 europeiske land i vår økte beløpsgrensen.

Covid-19 har forvandlet kontaktløs betaling til en foretrukken betalingsmåte. Muligheten til å betale kontaktløst med kort eller mobil har bidratt til at forbrukere og butikkansatte unngår unødvendig kontakt med betalingsterminaler. Økningen i kontaktløse betalinger merkes over hele Europa, og nye tall viser nå at over 75 prosent* av alle betalinger med Visa-kort i butikker i verdensdelen er kontaktløse.

– Da pandemien brøt ut, begynte vi umiddelbart å heve beløpsgrensen for kontaktløse betalinger i hele Europa, Norge inkludert. Dette har bidratt til at forbrukere enkelt og sikkert kan betale uten å berøre terminalen, sier Norden-direktør i Visa Henning Holtan.

– Den økende populariteten til kontaktløse betalinger over hele Europa er ikke ny, pandemien har bidratt til å akselerere en eksisterende trend. Nå er ikke berøringsfrie betalinger lenger en bekvemmelighet, men en nødvendighet, avslutter Holtan.

About Visa Inc.

Visa Inc. (NYSE: V) is the world’s leader in digital payments. Our mission is to connect the world through the most innovative, reliable and secure payment network – enabling individuals, businesses and economies to thrive. Our advanced global processing network, VisaNet, provides secure and reliable payments around the world, and is capable of handling more than 65,000 transaction messages a second. The company’s relentless focus on innovation is a catalyst for the rapid growth of digital commerce on any device for everyone, everywhere. As the world moves from analog to digital, Visa is applying our brand, products, people, network and scale to reshape the future of commerce. For more information, visit our website (www.visa.co.uk), blog (https://www.visa.co.uk/visa-everywhere/blog.html), and @VisaUK.

* Tall fra VisaNet juni 2020

Visa inngår et strategisk samarbeid med Vipps for å utvikle en mobil lommebok i Europa.

Avtalen er en milepæl for Vipps’ internasjonale satsing, og gir tilgang til nye markeder for det norske fintech-selskapet. Sammen gjør Visa og Vipps det nå mulig for banker og kortutstedere i Europa å tilby smartere og enklere løsninger til deres kunder.

– Samarbeid er helt sentralt i vår strategi for å lykkes internasjonalt. Med Visa som er verdensledende innen digitale betalinger og Vipps, verdens mest suksessfulle bankdrevne mobile lommebok, er vi sikre på at samarbeidet skaper magi. Vi skal bruke vår erfaring og kompetanse på å skape forenkling i verdensklasse gjennom løsninger som begeistrer folk utenfor landegrensene på samme måte som vi har gjort i Norge, sier Rune Garborg i Vipps.

Tidspunktet for en felles satsing kunne ikke vært bedre. Digitale betalinger er for tiden på en kraftig opptur i Europa. Forbrukere endrer atferd og bytter i større grad ut kontanter med digitale betalingsformer. I Norge er trenden den samme. Bruken av Vipps øker for hver måned. Målet er at løsningene Vipps og Visa skal tilby i andre europeiske markeder vil gjøre mobilbetaling enklere, tryggere og mer effektivt for både forbrukere, banker og butikker. 

Visa øker antall kontaktløse betalinger(Foto: Mynewsdesk)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*