-Sammenslåing er det beste vi har gjort, sier Fredrik Thønnesen

Regnskapsåret er klart og når bøkene lukkes er det med et rekordresultat. Administrerende direktør i Elkjøp Norge, Fredrik Tønnesen, har all grunn til å juble sammen med sine ansatte.

– Det har vært et kanon-år. Det kjennes ekstra godt med tanke på hva vi sto i, da vi offentliggjorde sammenslåingen av Elkjøp og Lefdal midt i regnskapsåret 17/18. Det viser seg at det var den beste avgjørelsen vi kunne gjøre og det får vi igjen for nå, forteller Tønnesen.

Tallene for 2018/2019 er klare: elektronikkjempens omsetning landet på 12,2 milliarder kroner og har dermed økt omsetningen med 1,3 prosent. Dette er en reell økning på 5,6 prosent når kjeden ser bort fra Lefdal-butikkene som ble stengt. Driftsresultatet økte fra 192 til 300 millioner kroner, noe som tilsvarer en resultatforbedring på 56 prosent.

Presset ned kostnadene 

Sammen med økt salg på nett og i butikk, er en av faktorene for rekordresultatet kostnadskutt. Det totale markedsføringsbudsjettet ble justert ned da Lefdal ble omprofilert til Elkjøp, og ledelsen, sammen med butikkene, gikk i sømmene på flere unødige kostnader. Disse grepene mener Elkjøp-sjefen er høyst nødvendig i en så presset bransje.

– Vi har uten tvil klart å styrke konkurransekraften vår da vi nå har en lavere kostnadsbase. Det som fortsatt er viktig for oss er å se hvor vi kan gjøre kostnadskutt på riktig måte, uten at dette går utover ansatte, servicen vår eller butikkstandarden vi skal opprettholde. Vi har samtidig økt markedsbudsjettet til Elkjøp markant, sier Tønnesen som mener det er viktig å investere samtidig som kostnadene holdes nede.

Gaming i forsetet

Det er ingen tvil om at forbrukerne elsker å handle elektronikk, når vi ser på tallene Elkjøp Norge nettopp har lagt frem. Og det folk vil ha, er store TV-er, hodetelefoner, gaming-PC-er og gamingtilbehør og produkter som gir et bedre inneklima. Produkter som luftrensere, luftfuktere og avfuktere har vært årets store overraskelse, ifølge kjeden.

– Det er moro at kundene våre anerkjenner oss som en fullverdig gaming-destinasjon, for det har vi jobbet knallhardt med å få til! På gaming alene vokser vi opp mot 50% sammenlignet med fjoråret, det er helt rått, sier Elkjøp-sjefen.

Drives av konkurransen

Samtidig understreker Elkjøps direktør at de ikke har noen planer om å roe seg ned. 

– Vi gjør det bra, og det er fantastisk gledelig. Ansatte over hele landet, har gjort en knallbra og solid jobb, jeg kunne ikke vært stoltere. Samtidig er det viktig at vi nå ikke lener oss tilbake og hviler på laurbærene. Vi er nødt til å jobbe for å beholde posisjonen vår. Amazon er ikke her ennå, men de rigger seg. Vi frykter de ikke, og er klare for å ta de når de kommer. Vår aller viktigste konkurransefordel er de ansatte og butikkene våre, og det skal vi sørge for at merkes, legger Fredrik Tønnesen til.

Elkjøp Norges omsetning i regnskapsåret 2018/2019 landet på 12,2 milliarder kroner, opp fra 12,01 milliarder i fjor, noe som tilsvarer en vekst på 1,3 prosent.

For spørsmål vedrørende resultatet eller andre henvendelser, ta kontakt med kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly på telefon: 95703597 eller madeleine.schoyen@elkjop.no

Elkjøp er et av Nordens største handelsforetak innen forbrukerelektronikk og elektriske husholdningsapparater, og omsatte for NOK 37,3 milliarder i regnskapsåret 2017/18. Driftsresultatet var NOK 1.115 millioner.

Konsernet har etablert detaljistvirksomhet i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island, Grønland og på Færøyene, med hovedforankring rundt stormarkedskonseptet.

Alle de 400 varehusene i Norden får i hovedsak sin vareforsyning fra egen distribusjonsvirksomhet, med sentrallager i Jönköping på 107.000 kvadratmeter.

Ca 11.000 ansatte er sysselsatt i Elkjøp-konsernet, som er eid av britiske Dixons Carphone – en av Europas største forhandlere innen forbrukerelektronikk.

Fredrik Tønnesen i Elkjæp legger frem rekordresultat(Foto: Elkjøp)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*