Styreleder Carl Henric Svanberg i Volvo AB er i et dilemma (Foto: Volvo AB)

I følge Volvo, er avtalen er den største kommersielle ordren for Volvo elektriske lastebiler hittil, og en av verdens største ordre av tunge elektriske lastebiler noeer styreleder i Volvo AB. Carl-Henric Svanberg (født 29 Mai 1952. Han var styreleder i det britiske oljeselskapet BP i åtte år fra 2010 to 2018.

– Vårt klare mål er å lede overgangen til elektriske lastebiler. Målsetting for 2030 er at halvparten av våre globale lastebilleveranser skal være elektriske, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks som sier til Nordens Nyheter at lastebilene skal produseres i Sverige.

Volvo Trucks startet serieproduksjon av elektriske lastebiler i 2019. Produktutvalget inkluderer nå seks elektriske modeller – Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE og Volvo FL, i tillegg til Volvo VNR, som selges i Nord-Amerika.

– Jeg er veldig stolt over partnerskapet vi har med DFDS. Sammen viser vi verden at elektrifisert tung lastebiltransport er en levedyktig løsning allerede i dag. Jeg tror dette vil oppmuntre mange flere kunder til å ta det første skrittet i sin egen elektrifiseringsreise, skriver Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks i en pressemelding.

Leveransene av Volvo FM Electric til DFDS starter i fjerde kvartal 2022. Lastebilene skal brukes til både distribusjon og langtransport i DFDS’ logistikksystem i Europa.DFDS leverer ferje- og transporttjenester i og rundt Europa, og har årlig omsetning på 19 milliarder danske kroner (25,4 milliarder NOK). De har 10 000 ansatte i mer enn 20 land. DFDS har hovedkontor i København og er notert på Nasdaq i København.

– I DFDS er vi fast bestemt på å spille en rolle i å redusere CO2 -utslippene og skape en bærekraftig forsyningskjede. Vi vet hvor viktig elektrifisering er for å nå våre CO2-mål, og jeg håper vi kan inspirere andre i denne viktige overgangsfasen, forklarer Niklas Andersson, konserndirektør og sjef for logistikkavdelingen i DFDS.

Les ogsåVolvos elektriske prototyper.

FM Electric kan ha en vekt på 44 tonn (totalvekt) og har en rekkevidde på opptil 300 km. Med en påfyllingslading midt på dagen kan avstanden forlenges. Kjøretøyene kan lades både over natten i depotet og på hurtigladere langs ruten. DFDS har valgt en finansieringsløsning levert av Volvo Financial Services.

Fakta om den elektriske bilen

  • Volvo FH16 750 10×4 tungtrekkere med XXL hytte
  • Tillatt vogntogvekt på 260 tonn
  • Ultrakryp girkasse som gir hastigheter ned til 0,5 km/t
  • Avtakbar femte aksel som er hydraulisk styrt
  • Volvo Dynamic Steering med styreassistent og lastindikator på alle aksler
  • Påbygget er fra VTA-Tekniikka OY og FJ Lastvagnar
  • Kjøretøyet har hatt lang byggetid både hos VTA i Finland for montering av aksel to og fem. Deretter var den hos FJ for resten av påbygget. Produksjonstid rundt ett år.
  • I tillegg har dette kjøretøyet vært svært omfattende å få igjennom hos TS0.

Volvo har 40 prosent markedandel

Elektrifiseringstrenden i markedet for tunge lastebiler akselererer. I Europa er det registrert noen hundre elektriske lastebiler over 16 tonn så langt i år. Volvo oppgir at omtrent 40 prosent av disse er Volvo.

– Vårt klare mål er å lede overgangen til elektriske lastebiler. Målsetting for 2030 er at halvparten av våre globale lastebilleveranser skal være elektriske, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

Volvo Trucks startet serieproduksjon av elektriske lastebiler i 2019. Produktutvalget inkluderer nå seks elektriske modeller – Volvo FH, Volvo FM, Volvo FMX, Volvo FE og Volvo FL, i tillegg til Volvo VNR, som selges i Nord-Amerika.

Kilde: 4-Traders. com: Volvos eierskap

ShareholdersAB Volvo (SE0000115446)AB Volvo (publ) (SE0000115420)AB Volvo (publ) (US)
NameEquities%
Swedbank Robur Fonder AB68,433,4964.31%
SEB Investment Management AB44,381,5872.79%
Capital Research & Management Co. (World Investors)42,499,5452.68%
The Vanguard Group, Inc.40,976,5742.58%
Handelsbanken Fonder AB37,597,9272.37%
Norges Bank Investment Management25,449,9491.60%
Nordea Investment Management AB25,191,8141.59
%Första AP-fonden18,398,9741.16%
AMF Fonder AB17,117,3421.08%
Harris Associates LP15,243,2900.96%
Volvo består av Volvo AB og Volvo Cars i Gøteborg( se tabell under).
ShareholdersGeely Automobile Holdings Limited (KYG3777B1032)Geely Automobile Holdings Limited (US)
NameEquities%
Zhejiang Geely Holding Group Co., Ltd.3,964,361,00040.4%
The Vanguard Group, Inc.167,001,7501.70%
BlackRock Fund Advisors140,241,0001.43%
Norges Bank Investment Management89,840,8180.91%
Vontobel Asset Management AG82,536,0000.84%
Dimensional Fund Advisors LP81,687,2390.83%
Shu Fu Li78,257,0000.80%Baillie Gifford & Co.76,186,0000.78%
Zhong Ou Asset Management Co., Ltd65,803,0000.67%
BlackRock Asset Management North Asia Ltd.51,187,2370.52%
Geely som eier Volvo Cars er børsnotert i Hong Kong og registert på Cayman Islands.
President og CEO Tporben Carlsen i danske DFDS som bestiller lastebildene(Foto: DFDS)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*