WASHINGTON (AP) – En strøm av nyere data fra den amerikanske regjeringen har gjort én ting slående klart: En økning i forbruksutgifter gir næring til sterk vekst, og demonstrerer en motstandskraft som har forvirret økonomer, Federal Reserve-tjenestemenn og til og med de sure følelsene som amerikanerne selv har. har gitt uttrykk for i meningsmålinger. Forbrukernes utgifter steg med raske 0,4 % i september sa regjeringen fredag ​​– selv etter justering for inflasjon og selv når amerikanere står overfor stadig høyere lånekostnader.

Økonomer advarer om at slike kraftige utgifter sannsynligvis ikke vil fortsette i de kommende månedene. Mange husholdninger har trukket penger fra en krympende sparemasse. Andre har i økende grad brukt kredittkort. Og de ekstra besparelsene som titalls millioner av husholdninger samlet under pandemien – fra stimuleringshjelp og reduserte muligheter til å reise, spise ute og besøke underholdningssteder – er nesten oppbrukt, sier økonomer ifölge AP .Markedet tviler på at det kommer en ny renteheving fra den amerikanske sentralbanken. Heller ikke innad i Fed var de helt enige, viser ferskt referat. ifölge DN i Norge.

Bilstreiken trolig over

United Auto Workers kunngjorde mandag at de nådde en foreløpig avtale med General Motors, som begrenser noen få dager hvor GM, Ford og Stellantis ble enige om sjenerøse vilkår som ville avslutte fagforeningens seks uker med målrettede streiker, i påvente av godkjenning av menigheten.

Avtalen som UAW-president Shawn Fain inngikk på sin 55-årsdag, er basert på avtalene som ble avtalt med rivaler i byen Ford og Jeep-produsenten Stellantis, og vil gi arbeidere høyere lønnsøkninger enn de har mottatt på flere år. Hvis den ble godkjent, ville den også tilbakekalle noen innrømmelser UAW gikk med på for nesten to tiår siden, da bilprodusentene var i desperat økonomisk form.

Stridbar holdning

Analytikere sier at Fains stridbare holdning til selskapene lønnet seg for arbeiderne, og ga dem lønns- og levekostnadsøkninger som vil toppe 30 % når kontraktene utløper i april 2028. Arbeidere vil få en umiddelbar lønnsnedgang på 11 % ved ratifisering . Men analytikere sier at avtalene risikerer å tvinge bilprodusentene til å øke prisene utover de som kreves av konkurrenter med fabrikker som ikke er fagforeninger. Og de kommer på et tidspunkt da bilindustrien prøver å finansiere et kostbart og historisk skifte bort fra forbrenningsmotoren til elektriske kjøretøy. «De tre foreløpige avtalene viser UAWs makt og bilselskapenes svakhet,» sa Erik Gordon, en forretnings- og jusprofessor ved University of Michigan. «Bedriftene prøver å finne ut hvordan de kan gå over til elbiler uten å tape for mange milliarder av dollar, og står nå overfor en enorm stigning i lønnskostnadene for produktene som skal finansiere overgangen til elbiler.» Fain, den første UAW-presidenten direkte valgt av medlemmer i fagforeningens 88-årige historie, aksjonerte mot fagforeningen ved å fortelle arbeiderne at selskapene er fienden og at UAW ville være i krig med dem. Han fordømte det han kalte bedriftens grådighet, opprørende administrerende direktør-lønninger og et system der fagforeningen fungerte som en forretningspartner med bilprodusentene. «Vi tror helhjertet at streiken vår presset hver eneste krone ut av General Motors,» sa Fain i en video mandag på X, tidligere Twitter. Fain sa at avtalene er store nok til at UAW kan bruke dem til å rekruttere nye medlemmer ved ikke-fagforeningsfabrikker som eies av Tesla, Toyota og andre.

Historisk seier

«Et av våre største mål som kommer ut av denne historiske kontraktseieren er å organisere som vi aldri har organisert før,» sa Fain søndag kveld mens han kunngjorde detaljer om kontrakten med Ford. «Når vi kommer tilbake til forhandlingsbordet i 2028, vil det ikke bare være med de tre store.» GM-pakten kom etter at UAW la til en annen fabrikk på listen over de som streiker mot selskapet, og økte presset for å prute på den siste Detroit-holdouten. Rundt 4000 arbeidere ved GMs Spring Hill, Tennessee, kompleks – selskapets største – gikk ut lørdag kveld, og truet produksjonen av fire kjøretøyer og deler som forsyner ni andre fabrikker så langt unna som Mexico. I et forsøk på å få slutt på forhandlingene og står overfor anslagsvis 200 millioner dollar per uke i tap, dro GM-sjef Mary Barra til fagforeningens hovedkvarter i Detroit for å fullføre avtalen. Det kom i løpet av noen rasende dager med avtaler som fortsatt må ratifiseres av 146 000 UAW-medlemmer ved alle tre selskapene. Ford gikk med på en ny kontrakt i forrige uke og ble fulgt av Stellantis på lørdag, noe som økte presset på GM for å nøye seg med i hovedsak de samme vilkårene, skriver Associated Press.

Foto av fed-sjefen Jerome Powell er her fotografert av sitt eget styre Federal Reserve

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*