Oljefondet satser femti milliarder kroner i de tre tyske bilkonsernene BMW, Daimler og Volkswagen. NBIM har aksjer for 22,7 milliarder kroner i Daimler( 3,37%), 15,3 milliarder i BMW(3,02%), og 10 milliarder kroner i Volkswagen AG(1,22 %). Oljefondets aksjer i Volkswagen har dermed falt med 2 milliarder kroner på to dager, ifølge Norges Banks beholdningsvedier. Nå tar konsernsjef Martin Winterkorn i Volkswagen ansvaret for det amerikanske jukset og trekker seg med umiddelbar virkning , skriver det tyske nettstedet N24 og Die Welt Online.
En tysk kronjuvel
Die Welt Online beskrives Volkswagen som kronjuvelen i tysk industri – hvis aksjeverdi har sunket med 35 prosent på to dager. Bilindustrien utgjør omtrent 20 prosent av det tyske arbeidsmarkedet. 17,9 prosent av eksportinntektene fra i fjor kom fra bileksport, og økningen i bileksporten har vært over gjennomsnittet siden 2009, ifølge tall fra Deutsche Bank. Konsernsjef Martin Winterkorn måtrolig gå av etter de amerikanske avsløringene av juks i tysk bilindustri. Nærings- og energiminister Sigmar Gabriel bekymring uttrykker også for tysk bilindustriens rykte, men Volkswagens rivaler Daimler og BMW har svart at beskyldningene mot VW ikke angår dem.
Volkswagen-aksjen var ned nesten 20 prosent mandag etter at selskapet før helgen ble anklaget den amerikanske miljøvernetaten (EPA) Volkswagen-konsernet (VW) for å benytte ulovlig programvare i 482.000 dieselbiler, skriver The Guardian. Volkswagen eier Audi, den svenske lastebilprodusenten Scania og tyske M.A.N. Audi sank omkring prosent på de tyske børsene, men selskapet eies av Volkswagen. Det svenske pensjonsfondet Alecta sier til Volkswagen som eiere i Scania,men det var før skandalen ble kjent. Tirsdag falt aksjen nye femten prosent.
Kan få kjempebot
Volkswagen AG risikerer i verste fall en gigantbot på 37.500 dollar per bil (306.000 kroner) tilsvarende i overkant av 147 milliarder kroner. Det svenske pensjonsfondet Alecta sa onsdag at det vil avvise Volkswagen AG tilbud om å kjøpe ut minoritetsaksjonærene i Scania.
-Vår vurdering er at dette er i beste interesse for våre kunder, sier Ramsay Brufer, eierskap sjef hos Alecta, i en uttalelse. Han sa at Alecta tatt hensyn til både sin egen interne analyse og en anbefaling av den uavhengige komiteen av Scanias styremedlemmer. Denne beslutningen ble tatt før skandalen med Volksagen ble offentlig kjent
Kunder ble lurt
VW-ingeniørene skal ha installert et program som fikk de fire sylindrede bilene til å redusere utslippene av nitrogenoksyd (NOX). Men programmet skal bare ha blitt aktivert når bilene skulle utslipptestes i de strenge amerikanske testanleggene.VW-ingeniørene skal ha installert et program som fikk de fire sylindrede bilene til å redusere utslippene av nitrogenoksyd (NOX). Men programmet skal bare ha blitt aktivert når bilene skulle utslipptestes i de strenge amerikanske testanleggene. Når bilene senere ble solgt til kunder var programmet ifølge EPA ikke aktivert lenger, noe som medførte at disse bilene slapp ut opptil 40 ganger så mye NOX som tillatt.
Kaller tilbake
Avsløringen har medført at VW har tilbakekalt alle de angjeldende bilene av merke Volkswagen og Audi. Nå legger Volkswagen AG seg seg flate og ber om unnskyldning i en i en pressemelding søndag, skriver Reuters.
– Jeg beklager dypt at vi har brutt både våre kunders og offentlighetens tillit. Vi kan og vil ikke tolerere brudd på våre regler eller på loven, heter det fra Volkswagens konsernsjef Martin Winterkorn, som har nedsatt en eksterngruppe for granskning av saken. Volkswagen-aksjen mandag omsatt til 131,55 euro, en nedgang på 20 prosent siden fredagens sluttkurs, og aksjen falt deretter 17 prosent igjen tirsdag.
Die Welt Online skriver at det tyske finanstilsyn BaFin rutinemessig undersøker handelen i Volkswagen-aksjer i samband med denne saken. Tilsynet vil finne ut om Volkswagen burde ha offentliggjort informasjonen om utslippsjuksingen tidligere enn det som ble gjort, og om den forsinkede offentliggjøringen kan ha ført til ulovlig handel eller innsidehandel, skriver Nordic News.
Volkswagens toppsjef Martin Winterkorn (68) får nå en sluttpakke etter at han onsdag fratrådte sin stilling. I tillegg til en pensjonspakke på omkring 28,6 millioner euro, omlag 265 millioner kroner, kan Winterkorn være berettiget en sluttssum på et uant antall millioner avhengig av hvordan styret vurderer fratredelsen, skriver Bloomberg torsdag.
Samtidig får den tidligere Volkswagen-sjefen bruke en av konsernets biler i årene pensjonen kommer til utbetaling.