På grunn av høye norske avgifter på alle biler unntatt elbiler, har svenske Volvo tilpasset deres V60 Plug-in Hybrid til det norske avgiftssystemet.
De norske reguleringene med sterke incentiver for elbilkjøpere har gjort det norske markedet svært attraktivt for bilprodusentene. Volvo har valgt å gjøre sin råspreke lavutslippmodell mye mer tilgjengelig i det norske markedet ved å senke prisen betydelig og samtidig trimme ned dieselmotoren fra 215 hk til 163 hk. Med ca 70 hk i den elektriske motoren, blir det likevel brukbare 230 hk.
Ifølge DN vil da prisen gå ned fra 600.000 til under 500.000 i Norge for en stasjonsvogn med firehjulstrekk og automatgir. Modellen skal kunne klare 50 km kun på eldrift, men som alltid er slike lovnader fra produsenten litt vel optimistiske. Det ser likevel ut til å være oppnåelig med et forbruk ned mot 2 l / 100 km ved blandingskjøring, noe som gir ganske store besparelser i drivstoffutgifter i forhold til en tilsvarende bil uten elmotor. I tillegg har bilen mange av de nye automatiske systemene som Volvo utvikler i sitt program for selvkjørende biler som vi har omtalt tidligere, som blant annet deres City Safety system (kollisjonsunngåelse og autonedbremsning i hastigheter under 50 km/t)
Se Marek teste og vurdere V60 Plug-in Hybrid – den originale med full kraft – i denne videoen.
Volvosjefen i Norge sier til DN at de gjør dette først og fremst av konkurransehensyn, og at det ikke er et «hyggelig business case». – Det koster penger, som normalt deles på globale volumer, mens her skal det kun deles på et norsk volum, sier Øystein Herland til DN.
Miljøbilen med bra motorkraft og overkommelig pris kan bli en vinner for Volvo i Norge. Spesielt hvis staten innfører lavere avgifter også for hybridmodeller, noe både miljø- og bilentusiaster etterspør. Statsbudsjettet som legges frem om ca 2 uker vil vise om noe skjer på den fronten.