Volkswagen-skandalen øker på - store reparasjonsutgifter og bøter venter konsernet (Foto: mail.com)
Volkswagen-skandalen øker på – store reparasjonsutgifter og bøter venter konsernet (Foto: mail.com)

Volkswagen AG har innrømmet å bruke en programvare i motoren for å jukse på utslippstester for sine dieselbiler i USA, der det ifølge myndighetene er 482.000 slike biler. Selskapet sier at opptil 11 millioner biler på verdensbasis ble utstyrt med denne type motorer.

Volkswagen sier de vil presentere «tekniske løsninger og tiltak» for myndighetene for å løse problemet i løpet av oktober måned. Ikke alle av de 11 millioner bilene av disse modelltypene, derimot, vil ha hatt programvaren aktivert, i følge VWs nye administrerende direktør, Matthias Müller.

Detaljer har dukket opp gradvis om hvilke VW-divisjoner som har gjort hva. Günther Scherelis, en talsmann for divisjonen for nyttekjøretøyer som produserer varebiler og pickuper, bekreftet tirsdag at 1,8 millioner av deres kjøretøyer var berørt. Han ville ikke gi ytterligere detaljer.

Det spanske datterselskapet SEAT sier det har montert 700.000 biler med EA 189 dieselmotorer som Volkswagen har sagt det er «avvik» ved. SEAT uttalte at bilene har blitt solgt over hele verden, og det jobbes nå med å finne ut hvor mange som ble solgt i hvert marked.

Den mistenkte programvaren er også installert på 5 millioner VW modeller, 2,1 millioner Audier og 1,2 millioner Skoda-modeller. SEAT og Volkswagen-Audi Spania suspenderte på tirsdag alt salg av SEAT, Volkswagen, Audi, Skoda og Volkswagen nyttekjøretøy med EA 189 dieselmotor. Denne avgjørelsen vil påvirke 3,320 biler for tiden på lager, ifølge selskapet.

I en tale til VW-ledelsen mandag kveld, sa nyutnevnt sjef Mattias Müller at den uakseptable programvaren ble aktivert bare delvis på biler med denne motoren, så «vi forventer at antall faktisk berørte biler vil bli mindre».

Han sa at kunder vil bli informert de kommende dagene om at deres biler trenger service og myndighetene vil bli presentert med «tekniske løsninger» i oktober. Müller fortalte at, sammen med selskapets interne kvalitetssikring, har Volkswagens representantskap bestilt en ekstern gransking, som skal utføres av det amerikanske advokatfirmaet Jones Day, og «som vil starte veldig raskt.»

«En lang vei og mye hardt arbeid ligger foran oss,» sa han. Den tyske regjeringen utpekte forrige uke en undersøkelseskommisjon som skal se på skandalen. Transportdepartementets talsmann Martin Susteck sa at panelet er i kontakt med det amerikanske forerensningstilsynet om saken.

EUs Elisabeta Bienkowska (Foto: EU-kommisjonen)
EUs Elzbieta Bienkowska (Foto: EU-kommisjonen)

I Brussel har EUs kommisær for industri, Elżbieta Bieńkowska, planlagt å møte med Volkswagen merkesjef Herbert Diess tirsdag . «Vi forventer at Volkswagen vil forklare situasjonen,» sier EU-talsmann Ricardo Cardoso. «Kommisjonen ønsker fakta og ønsker å komme til bunns i dette.»

Det hevdes at store bøter venter VW både i Europa og USA. I USA kan det ilegges bøter opp mot 20 milliarder dollar for brudd på utslippstillatelsene for så mange biler.

Kilde: mail.com, CNN

 

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*