I slutten av mai og begynnelsen av juni, fra 25. mai til 4. juni gjennomføres en stor felles nordisk militærøvelse i Norrbotten og Västerbotten i Sverige. Øvelsen kalles Arctic Challenge Exercise, forkortet Ace 15, og er en øvelse der de nordiske landene og NATO samarbeider gjennom å delta. For to år siden ble øvelsen holdt senere, men i år er den mye større. Årsaken til øvelsen er den russiske anekteringen av Krim og aggresjonen i Ukraina, skriver Nordic News. Militæranalytiker John Berg sier i en kommentar til Nordic News at det norsk-svenske militære samarbeidet har gått tregt etter 1974.
Hundre fly i luften
– Vi øver i et større i område. Hundre fly vil kunne være i luften samtidig. Det er flere antall fly og det er betydelig flere land, sier kaptein Jörgen Olsson på den svenske flybasen F21, som har planer om ansvaret for Ace 15. Det er totalt åtte land i samarbeid med NATO som gjennomfører trening, øvelse i samarbeid. Blant de åtte landene er Frankrike, England, Tyskland og USA, sier Olsson.
– Målet er å vise at vi kan operere med en høy operasjonell og taktisk nivå, sammen med andre land, sier Jörgen Olsson videre. Det er et veldig stort område som vil bli utnyttet under øvelsen. Området strekker seg fra Lycksele og Hemavan i søri Sverige til Banack i NordNorge. Det svenske forsvaret sier i en kommentar at øvelsen vil ikke på noen måte provosere Russland.
Utenfor NATO
Norge. Danmark og Baltikumer som kjent NATO-medlemmer,mens Sverige og Finland fortsatt er nøytrale tross medlemskapet i EU.
– Vi har ingen intensjon om å provosere noen. Men vi er et team og har en såkalt sømløs organisasjon, sier Jörgen Olsson til slutt. Sverige og Finland har i senere tid vært utsatt for russiske krenkninger i luften og under havets overflate. Sverige og Finland er medlem av EU, som ikke har et formel forsvarssamarbeid, Norge og Danmark er medlem av NATO, sammen med de baltiske landene. Tidligere utenriksminister
Thorvald Stoltenberg gjorde en utredning om felles nordisk sikkerhet da Jens Stoltenberg var statsminister i Norge. Nordens Nyheter har i flere artikler skrevet om at Norge burde bygge opp en jagerflyflåte med amerikanske og svenske jagerfly. Forsvarsanalytiker John Berg har skrevet flere artikler i Nordens Nyheter om dette tema,
Skjult norsk motstand
Har du en kommentar til det trege norsk-svenske militære samarbeidet ?
-Problemstillingen kan for så vidt sies å ha ligget der siden ca. 1974, kanskje enda lenger. For min del mener jeg å merke skjult motstand mot en mer initiativrik norsk-svensk forsvarsindustriell strategi. Forsvaret handlet jo lenge svært mye med svenskene, f.eks. med Hägglunds (nå BAE Systems Hägglunds) Vehicle, der vi fremdeles er storkunde. Men ut over det – og når det gjelder mer langsiktig industrielt samarbeid – synes jeg å merke norsk uvilje; og svensk oppgitthet. (Volvoavtalen var det jo dessuten i sin tid de svenske aksjonærene som veltet, såvidt jeg husker i farten. I praksis var det vel Wallenbergene.) I kampflysaken er dette direkte katastrofalt, fordi
F-35-kjøpet – hvis det gjennomføres fullt ut – vil få så store skadevirkninger på forsvarsøkonomien. Det underlige er at det er plent umulig å få problemstillingen på agendaen, både i media og på Stortinget, sier John Berg videre.
-Hva må til for å få fart på samarbeidet ?
-Det må vel et overordnet grep til. På 90-tallet forhandlet Kongsberg, og CelsiusTech (nå del av Saab) om samarbeid om sjømålsmissil. Kongsbergs versjon var at svenskene bare hadde tilbudt at fem, seks norske ingeniører skulle få sitte der borte og bidra til videreutviklingen av det som ble Robot 15 Mark 3. Senere har jo Robot 15 Mk 3 og Kongsberg NSM konkurrert og begge har vunnet og tapt. Så vidt jeg vet ble det den gang ikke gjort forsøk på å ta politiske grep, sier John Berg til slutt. Han har tidligere skrevet i Nordic News at Norge burde redusere kjøpet av det amerikanske jagerflyet F-35 fra 52 fly til 24 jagerfly og i steden kjøpe 20-30 svenske jagerfly av typen Gripen E, som kan ta av og lande på nordiske bilveier.
Amerikanske gjenkjøp
Forsvarsdepartementet i Norge opplyser at Kongsberg Defence & Aerospace (Kongsberg) nylig har inngått to nye kontrakter for leveranser til F-35 verdt 135 millioner kroner. Dette inkluderer en kontrakt med Northrop Grumman om ytterligere leveranser av deler til F-35, og en helt ny avtale med Lockheed Martin for komposittpaneler til hjulbrønnen til F-35( se bildet). Disse kontraktene betyr at samlet verdi av F-35-kontrakter undertegnet med norsk industri har økt med om lag 20 prosent siden nyttår, skriver Nordic News. Den svenske regjeringen tilbød en gjenkjøpspakke på 30 milliarder svenske kroner dersom Norge kjøpte 52 svenske jagerfly av typen Gripen E i 2008.
Herr redaktør,
Jag biforgar den text som publierades i Skånska Dagbladet den 8/5 til NordicNews.no. Jag har även tidigare berört detta i kritik mot statsministern Stefan Löfvén. Han pratar häpnadsväckande om behovet av ”geografiskt fria ytor” i Norden (=Sverige och Finland) som försvar för att han är så rädd för att göra något som Vladimir Putin kan bli förbannad över. Jag påstår att Löfvvén har uppfunnit en ny försvarsdoktrin, som han kopierat från ”Sambolagen” : som sambo är du i praktiken gift fast ändå inte. Sverige är i praktiken med i Nato, men ändå inte. Jag har lika svårt att förstå varför par inte gifter sig som varför Sverige inte går med i Nato. Baltikum är nästa på listan, efter Ukraina, och då ryker Gotland.
Med vänlig hälsning Bertil Holmgren, Bara,Skåne.