Go-Ahead Nordic er glad for å ha blitt tildelt trafikkontrakten Trafikkpakke Sör av norske myndigheter og jernbanedirektoratet. Kontrakten inkluderer regionale tog på Sörlandsbanen mellom Oslo og Stavanger, lokaltog på Arendalsbanen og lokaltog på Jærbanen i nært samarbeid med trafikkselskapet Kolumbus.
Kontraktens totale verdi er estimert til ca 5,8 milliarder kroner og kontraktsperioden strekker seg mellom desember 2019 og desember 2027, med en mulig forlengelse på 1 + 1 år. I gjennomsnitt utgjør trafikken ca. 5,5 millioner kilometer per år i åtte år.
-Vi er veldig fornøyde etter å ha vunnet i tøff konkurranse med andre selskaper og ser frem til utviklingen i Norden. sier Magnus Hedin, som leder Go-Ahead Group Nordic. I dag utføres trafikk av NSB på ruten. Go-Ahead Nordic har som mål å overta eksisterende togpersonale fra NSB og ønsker å starte en dialog med de ulike personalegruppene tidlig i mobiliseringsfasen
Styrker bemanningen
En ytterligere rekruttering har blitt gjort for å styrke den svenske organisasjonen. I begynnelsen av april startet Thomas Andersson som vedlikeholdsekspert i Go-Ahead Nordic. Direktør Magnus Hedin i Go-Aheads nordiske arm sier at selskapet forventer å øke inntektene gjennom årlig passasjervekst. I motsetning til DN foreslår han en årlig vekstrate på «encifret prosentandel».
Thomas har solid erfaring fra næringen og kommer nærmest til Öresundståg AB hvor han jobbet med vedlikeholdsproblemer og vedlikeholdsdokumentasjon for vedlikehold. Han arbeider også med implementeringen av ERTMS på Öresundstogene. Før dette har han i flere år arbeidet i bransjen i en rekke roller, for eksempel kvalitets- og sikkerhetssjef hos Euromaint AB, og SJ som kommersiell og teknisk ansvarlig for kjøretøyleverandøren og vedlikeholdssjef for X2000.
Thomass lange og solide bransjeerfaring sikrer at vi nå også har en god og kompetent ressurs i vedlikeholds- og ingeniørspørsmål, sier Magnus Hedin, Go-Ahead Nordic CEO.
Thomas er basert på det nordiske hovedkontoret i Malmö.
Størst i Storbritannia.
Go-Ahead Group er Storbritannias største jernbaneoperatør og den største bussoperatøren i London. Hvert år bærer vi over en milliard turer. Go-Ahead Nordic er en paraplyorganisasjon for konsernets investeringer i Sverige, Norge, Danmark og Finland. Konsernet er også aktiv i Tyskland og Singapore.
Svenska Togkompaniet AB ble stiftet i 1999 for å vinne innkjøp av Sveriges over natten trafikk til og fra Øvre Norrland. Siden da har vi konsolidert vår plassering på det svenske jernbanemarkedet. Vi er spesialister på oppkjøpt trafikk og er verdsatt av våre trafikkleverandører som finner ut at vi leverer høyverdige togtjenester og aldri er umulige. I dag er vi et godt etablert selskap med godt omdømme, samt en stabil og langsiktig eier. Vi har ressurser, ferdigheter og systemer som dekker alle typer togtrafikk i Sverige. Siden 2007 er Tågkompaniet eid av NSB i Norge, som gir oss muskler for å imøtekomme både små og store trafikkoppdrag, samtidig som vi er i stand til å forme virksomheten basert på kundens behov og ønsker. Vi har også tilgang til NSBs kombinerte kompetanse på jernbanene.
Lykkes ikke i Sverige
Svenska Tågkompaniet AB ble stiftet i 1999 for å vinne innkjøp av Sveriges over natten trafikk til og fra Øvre Norrland. Siden da har vi konsolidert vår plassering på det svenske jernbanemarkedet. Vi er spesialister på oppkjøpt trafikk og er verdsatt av våre trafikkleverandører som finner ut at vi leverer høyverdige togtjenester og aldri er umulige. I dag er vi et godt etablert selskap med godt omdømme, samt en stabil og langsiktig eier. Vi har ressurser, ferdigheter og systemer som dekker alle typer togtrafikk i Sverige. Siden 2007 er Tågkompaniet eid av NSB i Norge, som gir oss muskler for å imøtekomme både små og store trafikkoppdrag, samtidig som vi er i stand til å forme virksomheten basert på kundens behov og ønsker. Vi har også tilgang til NSBs kombinerte kompetanse på jernbanene, skriver Nordens Nyheter.