Norwegian vil bli kvitt de store flyene(Foto: Norwegian)

Norwegian kan bli en økonomisk gullgruve når frykten for Covid19 er over. Revisor Kieran Wallace, som skal avgjøre Norwegians skjebne, bør lytte til argumentet om at Norwegians nordiske konsept kan bli meget lønnsomt når Norden er vaksinert en gang neste år. Det som skjer er trolig hyppigere besøk i nordiske hovedsteder med en oppblomstring av turistreiser i nærområdet tross færre foretningsreiser, skriver Nordens Nyheter i en analyse. E24 skriver at Norwegians kreditorer vil tape 64 milliarder kroner på en konkurs, mens Norwegians samlede eierandeler er bokført til 78 milliarder kroner. Gjennom salg av fly kan dette beløpet i realiteten være høyere.

Som følge av den norske regjeringens nei til å støtte flyselskapet i den pågående COVID-19-pandemien, har Norwegian Air Shuttle ASA (Norwegian) besluttet å iverksette en reorganiseringsprosess (examinership) i Irland knyttet til datterselskapene Norwegian Air International (NAI) og Arctic Aviation Assets DAC (AAA*).

AAA er Norwegians heleide datterselskap med ansvar for flyflåten. I tillegg vil Norwegian inngå som part og derigjennom få beskyttelse under den irske reorganiseringsprosessen som tilknyttet part.

Målet er å redusere gjeld, tilpasse flåtestørrelsen til fremtidig drift og sikre ny kapital inn i selskapet. Norwegian har valgt en irsk prosess da selskapets flyaktiva befinner seg i Irland. Avgjørelsen er tatt av hensyn til alle flyselskapets interessenter.

Beskytter i hundre dager

Prosessen som nå er iverksatt beskytter aktivaene til Norwegian-gruppen i en periode hvor selskapet reorganiserer seg og tilpasser flåtestørrelsen til fremtidig drift. Prosessen er ventet å ta inntil fem måneder.

Norwegian fortsetter å fly på det nåværende ruteprogrammet, og aksjen vil handles som normalt på Oslo Børs. Norwegian Reward fortsetter som normalt, slik at medlemmene kan fortsette å opptjene og bruke CashPoints. Ledelsen av selskapet fortsetter som før. Et viktig mål er å ivareta de ansatte gjennom reorganiseringen.

– Vi har tatt avgjørelsen om å søke om beskyttelse for å reorganisere etter irsk lov for å sikre Norwegians fremtid, slik at det kommer våre ansatte, kundene og investorene til gode. Målet vårt er å finne løsninger i samarbeid med våre interessenter som gjør at vi kommer gjennom dette som et finansielt sterkere og mer robust flyselskap, sier Norwegians konsernsjef Jacob Schram.

Reorganiseringsprosessen gir økonomisk bærekraftige bedrifter muligheten til å adressere forhold ved driften som krever restrukturering, slik at arbeidsplasser og bedriftens verdier kan ivaretas. Denne beskyttelsen, gjennom en «examiner» oppnevnt av retten, gir et selskap muligheten til å sikre ny kapital og etablere en juridisk bindende gjeldsordning.

– Målet vårt er klart og tydelig. Vi skal komme ut av denne prosessen som et finansielt sterkere og mer konkurransedyktig flyselskap, med en ny finansiell struktur, riktig tilpasset flåtestørrelse og et forbedret tilbud til kundene våre, sier Schram.

Basert på Norwegians nåværende kontantbeholdning og anslag for fremtiden, mener selskapet at det har tilstrekkelig likviditet til å gjennomføre reorganiseringsprosessen.

*Om AAA:
Norwegian-gruppens flyaktiva er tilknyttet selskaper basert i Dublin, Irland. Arctic Aviation Assets DAC er eierselskapet til disse selskapene. Forretningsområdet omfatter flyfinansiering og eierforhold. Arctic Aviation Assets DAC er et heleid datterselskap av Norwegian.

Konsernsjef Jacob Schram i Norwegian kan lykkes med sin «Norden-strategi»(Foto:Norwegian.)

Skriv en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

*