Videospill får stadig større innpass i hverdagen til mange. Dataspill, mobilspill og generell underholdning har raskt vokst i popularitet. Men selv om det stadig publiseres nye spill gjennom en lang rekke studioer, er spillverden dominert av et lite antall eierselskaper. Disse selskapene omsetter årlig for mellom $2-$25 milliarder, altså mellom 18 og 200 milliarder kroner. Det får de aller fleste selskaper på Oslo Børs til å se ut som mikroputter.
De ti selskapene i verden med høyest inntekt fra videospill
1. Sony (Sony Interactive Entertainment)
Japanske Sony er for de aller fleste kjent som skaperen bak Playstation-konsollen, samt en lang rekke andre elektroniske artikler. Men selskapet eier også mer enn 14 forskjellige spillstudioer spredt over hele verden. Blant de mest kjente studioene eid av Sony finner vi Naughty Dog og Sucker Punch Studios. Selskapet omsetter årlig for rundt $25 milliarder gjennom forskjellige spill og tjenester knyttet til PlayStation-konsollen.
2. Tencent
Tencent er et kinesisk konglomerat med investeringer i teknologi, kommunikasjon og underholdning. Selskapet var det første kinesiske tech-selskapet som nådde en verdsettelse på over $500 milliarder. Gjennom sitt heleide selskap Tencent Games har selskapet eierinteresser i en lang rekke spill og e-sportselskaper. Blant annet eier selskapet RIOT games, som publiserer det populære spillet League of Legends. Selskapet hadde inntekter knyttet til videospill på 125 milliarder kroner i 2020.
3. Nintendo
Nintendo er blant de aller eldste i videospillbransjen. Selskapet ble etablert i Japan i 1889 og produserte den gang kortspill for det japanske markedet. Siden den gang har de lansert en lang rekke håndholdte konsoller, samt flere veldig populære spillfranchiser. Selskapet bak Gameboy, Gamecube, Nintendo Switch, og Pokemon har i tillegg en lang rekke andre spill og selskaper under beltet. I 2020 ble Animal Crossing og New Horizon de to mest selgende spillene fra selskapet som omsatte for hele 108 milliarder kroner.
4. Microsoft
Selv om amerikanske Microsoft for de aller fleste er kjent som skaperen bak Windows og Office, har de også en fot innen videospill. Gjennom konsollen Xbox har selskapet lenge vært den største utfordreren til Sony sin Playstation. De siste årene har selskapet økt sitt fokus på gaming og kjøpt opp en lang rekke anerkjente studioer for å øke andelen eksklusive spill til plattformen sin. De to mest anerkjente Microsoft-studioene er Mojang (selskapet bak Minecraft) og Bethesda (selskapet bak Fallout og Elder Scrolls Online).
5. Activison Blizzard
Amerikanske Activision Blizzard har raskt etablert seg til å bli en av de mest dominerende aktørene i spillverden. Med spill som World of Warcraft og Call of Duty i sin portefølje har selskapet skapt noen av de største spillsamfunnene på nett. De har også utviklet porteføljen sin bredt innen E-sport og omsatte i 2020 for mer enn 72 milliarder kroner. Selskapet er blant de ledende selskapene på utviklingen av mikrotransaksjoner og odds. Gjennom sitt enorme nettverk har selskapet rettet porteføljen stadig mer inn mot måter å kapitalisere på gaming gjennom sider for odds og spillkonkurranser.
E-sport og gambling
Flere land som Norge, Italia, og Spania har strenge lovverk knyttet til markedsføring av odds og gambling. Det er statlige monopol på lotteri og pengespill, men vi ser en oppløsning av flere statlige monopol nærme seg. Også innen gaming har vi sett at stadig flere selskaper retter fokus mot gambling gjennom pengepremier og mikrotransaksjoner bygd inn i spillene sine.
6. Electronic Arts (EA)
På lik linje som Activision Blizzard er også EA et amerikansk spill med en omfattende portefølje av titler. Selskapet eier og publiserer blant annet serier som FIFA, Battlefield, The Sims og Mass Effect. Selskapet er blant de aller største selskapene i verden som har alle inntektene sine fra spill, bak Activison, men foran selskaper som Take-two og Ubisoft.
7. Epic Games
Epic er selskapet bak braksuksessen Fortnite, men har også omfattende investeringer innen videospillteknologi. Selskapets Unreal Engine har blitt kåret til den beste teknologien å bygge et spill på. Plassert i California USA, har selskapet Epic Games raskt inntatt verdensscenen med spill som Infinity Blade og Fortnite.
8. Take-Two Interactive
Take-2 er selskapet bak blant andre den populære tittelen Grand Theft Auto, BioShock og Red Dead Redemption seriene. Selskapet har lenge beholdt en svært sentrert portefølje, men er kjent for å lansere svært omfattende spill med noen års mellomrom.
9. Sega Sammy
Japanske Sega Sammy Corporation er ikke et rent dataspillselskap, men har omfattende investeringer i underholdning. Gjennom datterselskapet SEGA har de blant annet utviklet SONIC og Sakura Wars, som har vært populære spill både i Japan og utenfor. Med inntekter fra spill og underholdning på 20,7 milliarder er selskapet uten tvil å regne som en omfattende spiller.
10. Bandai Namco
Det siste selskapet på listen vår er japanske Bandai Namco, som er spesielt kjent innen japanske spill og har sitt største marked i hjemlandet. Det populære spillet Dragon Ball Z er blant de største inntektene til selskapet både i Japan og globalt.