Sjefskifte i US Air Force innvarsler nye prioriteringer. I sommer ble general Mark A. Welsh avløst som sjef av general David L. Goldfein. General Goldfein kom til USAF i 1983 og har 4.200 flytimer på blant annet F-16C/D, F-117A (første operative stealthfly, kjent fra Irak-krigen 1991 og operasjonene over Kosovo i 1999, rapporterer forsvarsanalytiker John Berg i et internasjonalt nyhetsbrev. Utnevnelsen av Goldfein kort etter Schwartz indikerer en stadig økende prioritering innen USAF av kapasiteter for asymmetrisk krigføring, bl.a. kontraterror og kontra hybrid-krig. skriver forsvarsanalytiker John Berg.
Mer kontraterror og hybridkrig
Vi kan trolig vente oss mer bruk av MQ-9 Reaper (væpnet drone, kjent fra president Obamas kontraterror operasjoner) og MC-12W (ISR, dvs. Intelligence, Surveillance Reconaissance fly, egentlig en Beechcraft King Air 350/350ER to-motors business turboprop, mye brukt av amerikanerne i Afghanistan, Irak. Dette er et sentralt eksempel på hvordan business turboprop og jet trenger inn på ISR-markedet som tidligere har vært dominert av store, fire-motors fly. Goldfein har således en mer sammensatt og fremtidsrettet flygererfaring enn noen annen USAF sjef i moderne tid. Tidligere sjefer i nyere tid har alltid vært rene kampflygere, av og til bombeflygere, bortsett fra Welsh’ forgjenger, general Norton A. Schwartz. Han hadde en karriere bak seg på C-130 Hercules transportfly, hovedsaklig for spesialstyrkene. Med andre ord krevende og ukonvensjonell flyging. Utnevnelsen av Goldfein kort etter Schwartz indikerer en stadig økende prioritering innen USAF av kapasiteter for asymmetrisk krigføring, bl.a. kontraterror og kontra hybrid-krig. skriver John Berg.
Mer amerikansk dronebruk
Spesielt interessant er det at Goldfein har akkumulert ”flytimer” på MQ-9 Reaper drone. Droner i denne klassen er i USAF i dag klassifisert som ”fly” som ”flys”, ref. at den offisielle betegnelsen er RPA (Remotely Piloted Aircraft). Goldfein har deltatt i operasjonene. Desert Shield, Desert Storm, Allied Force og Enduring Freedom. Han kom til tjenestestillinger i Pentagon i 2013 og tjenestegjorde før det i to år som sjef USAF, Central Command (Gulf-regionen, deler av Midtøsten og Sentral-Asia). Han må ikke forveksles med sin eldre bror, generalmajor Stephen Goldfein, som i 2008 ble funnet skyldig i en uregelmessighet vedrørende en forsvarskontrakt.
Helikoptermobile styrker
Helikoptermobile bakkestyrker er i full videreutvikling i land Norge bør sammenligne seg med. I britiske Royal Navy Fleet Air Arms Commando Helicopter Force (CHF) er hederskronte Sea King, ”the Junglies”, nå fullt erstattet med Leonardo (tidligere Agusta Westland) Merlin HC3/HC3A, en versjon av helikoptertypen Norge nå anskaffer til redningstjenesten. Merlin’ene, hvorav 28 er overført fra Royal Air Force (RAF), er samlet i NAS (Naval Air Squadron) 845 og 846, hvorav sistnevnte har 24 timers maritim kontraterror beredskap. Videre omfatter CHF NAS 847 med det nye Leonardo Wildcat helikoptret, i ISTAR (Intelligence, Surveillance, Target Aquisition, Reconnaissance), FAC (Forward Air Controller), command joint fires og lett transport roller, rapporterer Berg videre.CHF flyr for Royal Marines 3 Commando Brigade, velkjent fra rundt 50 års vinterøvelser i Norge. CHFs nye Merlin HC3/HC3A har allerede operert i Norge. På årets Air Day på hjemmebasen Yeovilton 3. juli demonstrerte Merlin’ene en kontraterror operasjon med innsetting av tropper, lettpansrede kjøretøyer og støttevåpen. CHF har deltatt i en lang rekke utenlandsoperasjoner. Royal Marines er som kjent primært enamfibisk landgangsstyrke under Royal Navy (RN), ikke ulik vår Kystjegerkommando men mye større og i motsetning til vår KJK altså utstyrt med helikoptre. I tillegg til de 28 Merlin’ene som er overført fra RAF, har RN 42 Merlin, hvorav 30-38 er planlagt oppgradert.
Fransk delmodernisering
Franske ALAT (Aviation Légère de l’Armée de Terre) er nå i gang med en omfattende delmodernisering og vil i 2019 ha 44 NH Industries NH90 (som franskmennene kaller Caïman) helikoptre i taktisk transportversjon, av en planlagt styrke på 89 Caïman og 26 Cougar, tilsammen 115 helikoptre. Videre er målsettingen 70 Airbus Tiger angrepshelikoptre, skriver Henri-Pierre Grolleau i Air Forces Monthly august 2016. (Én Tiger er gått tapt i Afghanistan.) ALAT har deltatt i en lang rekke internasjonale operasjoner; de seneste er Afghanistan, Elfenbenskysten, Libya, Mali og Den Sentral-Asiatiske Republikk. Blant luftmobile taktikker som over lang tid er utviklet for innsetting av bakkestyrker er bombekaster-raid, med 120mm MO-120-RT61 F1 riflet bk. Bk’en adskilles for luftmobil transport i sine tre hoveddeler; fotplate, hjulgang (2-hjuls) og rør. I Caïman viser tester at den kan lastes inn/ut gjennom sidedørene raskere enn i Puma, blant annet fordi Caïman har større kabin og videre dører, og lavere gulv. Inn/utlasting gjennom bakluke går imidlertid tregt fordi Caïmans bakluke er for liten. Mens andre land har hatt adskillige problemer med NH90/Caïman, hevder franskmennene at de er meget fornøyd med taktisk transportversjonen. I Sahara-varme har maskinene fungert meget bra og RTM322 motorene har vist seg forbløffende robuste under ekstreme ”brown-out” forhold. F1 bk’en er i bruk i en rekke land utenom Frankrike; blant annet i Israel, USA (M327), Japan, Tyskland, Nederland og Tyrkia. Den veier 582 kg. Normal bk-gjeng er på seks personell. Skuddtakt oppgis til syv granater/min. og rekkevidde til vel8.100 m, med rocket-assisted prosjektil ca. 12.800 m. Standard granat veier 18,6 kg.
Internasjonale forsvarsnyheter av analytiker John Berg.